جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر محمدباقر قالیباف از افزایش اختیارات شهرداران نواحی در تهران خبر داد

شهردار تهران گفت: طی 10 تا 15 روز گذشته، ساختاری را مربوط به شهرداری‌های نواحی تهران قطعی و ابلاغ کردیم که بر اساس آن اختیارات لازم به شهرداران نواحی داده شد، زیرا آنان اختیارات لازم را نداشته و همه اختیارات در شهرداری مرکز بلوکه شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر محمدباقر قالیباف در همایش دبیران شورایاری‌های محلات با بیان این که شهر باید توسط مردم اداره شود و این موضوع تجربه دنیا بوده و با مبانی اسلامی و علمی سازگاری دارد، گفت: واقعیت این است که در کشور ما در این بخش ضعیف عمل شده و ساختارهای اداری سیاسی کمتر اجازه تحقق این مسئله را داده است.

وی با بیان این که در قرن بیست و یکم و در کلان‌شهر تهران زیبنده نیست که تشکیلات و گروهی همچون شورایاری‌ها رسمیت نداشته و دارای سیستم نباشند، تصریح کرد: در سیستم بروکراسی و اداری، مدیران دولتی کمتر اجازه می‌دهند که کار به مردم واگذار شود و این یک واقعیت تلخ است.

شهردار تهران افزود: شهرداری با پول مردم اداره می‌شود و دولت جز کمک به تامین وسایط حمل و نقل عمومی، کمک دیگری به شهرداری نمی‌کند، بنابراین باید نظارت بر اداره شهر را به مردم بسپاریم.

وی خطاب به شورایاران محلات تاکید کرد: با دلگرمی و اطمینان کار خود را دنبال کنید و معضلات و مشکلات اداری، نباید دلسردتان کند.

قالیباف با تاکید بر تدوین جدول نظارتی شورایاری در محلات، گفت: یک دوره آموزشی ویژه دبیران و اعضای شورایاران محلات برگزار خواهیم کرد که براساس آن دو طرح درس مجزا به صورت فشرده برگزار می‌شود، تا شورایاران به وظایف خویش آشنا شوند و سپس دستورالعملی را نیز در این زمینه به شهرداری‌ها ابلاغ می‌کنیم.

شهردارتهران در ادامه افزود: 122 ناحیه شهرداری در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، خدماتی، اجتماعی نسبت به گذشته دارای اختیارات بیشتری شده‌اند، تا بتوانند با رویکرد محله محوری ارتباط بیشتری با مردم داشته و برای حل مشکلات تلاش کنند.

به گفته وی شهرداران 122 ناحیه برای تنظیم برنامه‌های سال 87 باید با رویکرد محله محوری برنامه ارائه کنند.

شهردار تهران افزود: از این پس باید به سمتی حرکت کنیم که شهردار محله منصوب کنیم، تا بتواند از نزدیک و به طور دقیق مسائل و مشکلات شهر را پیگیری کند، البته این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و گذر زمان است و هم اکنون ایده‌آل محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا قالیباف تاکید کرد: شورایاری‌های محلات نیز باید به جایگاه واقعی دست یابند و در شهرداری‌های نواحی نقش ایفا کرده و حداقل بتوانند پیشنهاد دهنده شهردار ناحیه خودشان باشند و البته این به این معنی نیست که شهردار ناحیه را عزل و نصب کنند، بلکه آنان می‌توانند در انتصاب شهرداران نواحی نقش داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به این که دنیای امروز، دنیای ایده‌هاست، افزود: در جهان امروز پول، ساختار و مدیریت دغدغه نخست نیست، بلکه هرکه ایده بهتری داشته باشد در حوزه کارش موفق‌تر عمل می‌کند، بنابراین شورایاران محلات باید ایده‌های خود را به مدیریت شهری ارائه کنند، زیرا معتقدیم هر ایده‌ای به هر اندازه برای اداره شهر بسیار اثر گذار است و حتی برخی ایده‌های کوچک منجر به صرفه جویی زیاد هزینه‌ها در اداره شهر می‌شود.

وی خطاب به شورایاری‌های محلات گفت:‌ از سختی‌هایی که بر سر راهتان است، نترسید و به آن‌ها نوید داد که جهت سهولت رفت و آمد شورایاران محلات، اجازه ورود آنان به محدوده طرح ترافیک عملیاتی خواهد شد، تا آنان با رفت و آمد آسان بتوانند مشکلات مردم و منطقه را راحت‌تر پیگیری کنند.

کد خبر 30795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز