همشهری‌آنلاین: نخستین جشنواره نیکان با حضور بهرام بیضایی و اجرای نمایش‌خوانی شب هزار و یکم توسط مژده شمسایی و اجرای موسیقی گروه نوا با صدای سینا سرلک و سرپرستی امیر نوژن ۲۶ سپتامبر در سانفرانسیسکوی آمریکا برگزار می‌شود.

به گزارش روزنامه شرق برهان اسکرو‌چی دبیر این جشنواره ضمن اعلام این خبر هدف از برگزاری این جشنواره را نزدیک کردن ارتباطات افراد با بهره‌گیری از هنر‌‌های موسیقی و تاتر و نقاشی و  در فضای پر از ترافیک و ازدحام منطقه کالیفرنیای شمالی دانست و گفت:آنچه در این منطقه در حال رخدادن است ترافیک شدید و کمی ارتباط انسان‌ها با همدیگر و رقابتی ناموزون برای رسیدن به مقصد است و این به گمانم آدمی را از انسانیت خود دور می‌کند.

وی گفت: ما اگر چنین برنامه‌ای را تدارک ببینیم که بتوانیم برای حتی یک روز مردم این منطقه، به خصوص ایرانیان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی را دریک جا گرد آوریم می‌توانیم اندکی از فضای کرخت و رخوت‌زده شهری دورشان کنیم و با هنر و فرهنگ آشتیشان بدهیم.

 دبیر نخستین جشنواره نیکان با اشاره به این که  ایده اولیه این برنامه از جشن تیرگان سال ۲۰۰۸ درکانادا اخذ شد گفت:ایده کمک‌گیری داوطلبانه از افراد علاقه‌مند ونیز بهره‌گیری از حمایت‌های مالی برخی از علاقه‌مندان به این گونه برنامه‌ها در منطقه شمال کالیفرنیا سبب شد تا ما بیش از گذشته در برگزاری این برنامه عزممان را جزم کنیم. ضمن آنکه از ابتدا در ذهن ما بود که برنامه را به آیین‌های هنری ایرانی منحصر نکنیم و از دیگر مردمان و قومیت‌هایی که در این منطقه هستند نمونه‌های هنریشان را بیاوریم.

اسکروچی درباره چگونگی دعوت از هنرمندان ایرانی گفت: کمیته ما برنامه‌ای را طراحی کرد که در چند سطح استفاده از هنرمندان محلی، ملی و بین‌المللی به سراغ هنرمندان برویم که در حوزه محلی از ابتدا کمیته روی دعوت از آقای بهرام بیضایی و خانم شمسایی به عنوان گزینه اول توافق داشتند. در حوزه موسیقی ملی ابتدا از استاد کیهان کلهر کمانچه‌نواز و آهنگساز نامی ایرانی دعوت کردیم و اتفاقا ایشان استقبال کردند اما متاسفانه با برنامه و زمانبندی اجرای ایشان در این منطقه نتوانستیم هماهنگ کنیم. همچنین از آقای مهدی رضیانلو که در زمینه نقاشی‌های دیواری چهره‌ای شناخته شده هستند خواستیم بیایند که به دلیل مشکلات ویزا از دیدار و برنامه ایشان هم محروم شدیم.

وی درباره چگونگی دعوت از استاد بهرام بیضایی و مژده شمسایی گفت: طبق هماهنگي که یکی از اعضای کمیته برگزاری که بر حسب اتفاق عضو گروه نمایش آقای بیضایی هست رضايتشان براي اجرا در نيكان جلب شد.

همچنین در کنار آن باخبر شدیم که آقای سینا سرلک خواننده محبوب موسیقی سنتی و از شاگردان شناخته شده استاد شجریان برای سفری به آمریکا آمده‌اند. در هماهنگی با آقای امیر نوژن توافق آقای سرلک را جلب کردیم که کنسرتی را با همراهی آقاى سعيد كامجو نوازنده كمانچه، از مونتريال كانادا و آقاي ارژنگ فرامرزى نوازنده تنبک روی صحنه ببرند.

برنامه آقای بیضایی و نیز کنسرت آقای سرلک با گروه نوا تنها برنامه‌های ما هستند که به صورت بلیتی عرضه می‌شوند و بقیه برنامه‌های ما رایگان است.

در کنار آن ما در بخش ورد میوزیک از یک خواننده، نوازنده هندی‌- آمریکایی مقیم این منطقه به نام روپا نیز خواستیم که با گروه پنج نفره خود به اجرای موسیقی بپردازند.

از دیگر برنامه‌های این فستیوال یک روزه برگزاری کارگاهی روانشناسانه با عنوان کارگاه تاثیرگذاری است که یک روانشناس آمریکایی که تجربه‌ای ۲۰ ساله در این زمینه دارد ، در این روز در فستیوال حاضر می‌شود و برنامه‌ای نسبتا متفاوت را به علاقه‌مندانی که به دنبال کشف دنیاهای تازه در خودشناسی هستند ارائه‌ خواهد کرد.

دو کار عملی دیگر نیز در این فستیوال برگزار می‌شودکه به گفته آقای اسکروچی نقاشی‌ دیواری است که تمامی بخش‌های‌آن توسط خود افراد و شرکت کنندگان پر می‌شود و در کنار آن نقش یک قالی است که به جای آنکه در جای جای آن گل و یا نقش‌های دیگر قالی گذاشته شود، احساسات آدم‌هایی که در این روز در آن مکان حضور دارند نوشته خواهد شد

وی درباره حجم کاری که در این مدت انجام شده است گفت: تا به امروز نزدیک به ۳۵ نفر که عمده آنها داوطلبند در گیر این پروژه بودند و بیش از ۵۰۰۰ هزار ساعت نفر کاری روی این جشنواره صورت گرفته است. پیش‌بینی ما این است که ۱۵۰۰ ساعت کاری دیگر هم تا پایان جشنواره انجام بگیرد که جا دارد در این جا از تمامی دوستان و افرادی که داوطلبانه در این مسیر ما را یاری دادند تشکر کنیم.

بر اساس این گزارش برنامه نیکان  از ساعت ۱۱ صبح با اجرای گروه موسیقی نوا به سرپرستی امیر نوژن و آواز سینا سرلک شروع می‌شود و در ادامه در ساعت ۲ بعد از ظهر برخوانی نمایش آقای بیضایی و جلسه پرسش و پاسخ با ایشان را خواهیم داشت و در نهایت با برنامه‌های دیگر تا ۵ و ۳۰ عصر این فستیوال ادامه خواهد داشت.

نخستین فستیوال فرهنگی نیکان روز  شنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶  برابر با چهارم مهر ماه در پارک گلدن گیت شهر سانفرانسیسکو برگزار خواهد شد.

کد خبر 307927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha