دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دهان‌شویه‌های که بدون نسخه می‌توانید از داروخانه بخرید، می‌توانند بوی بدن دهان شما را از بین ببرند، اما برخی از آنها ممکن است باعث رنگ گرفتن دندان‌ها شوند.

mouthwash

بوی بدن دهان یا هالیتوز عارضه شایعی است و ناشی از باکتری‌ها و باقیمانده غذاهایی است که در شیارهای درون زبان و شکاف‌های دندان جمع می‌شوند. باکتری‌ها این غذاها را تجزیه می‌کنند و ترکیبات گوگردداری از جمله سولفید هیدروژن تولید می‌کنند (همان ماده‌ای که بوی ناخوشایند تخم‌مرغ فاسد شده را ایجاد می‌کند).

مسواک زدن و نخ دندان زدن به خارج کردن این تکه‌های غذا کمک می‌کند، اما اغلب کافی نیستند، چراکه زبان منبع اصلی این باکتری‌ها و باقیمانده‌های غذایی است.

 دهان‌شویه‌ها از دو راه با بوی بد دهان مقابله می‌کنند. برخی از دهان‌شویه‌ها باکتری‌های ایجادکننده بو را می‌کشند و انواع دیگر بوی تولیدشده به‌وسیله ترکیبات گوگرددار را خنثی می‌کنند یا پوشش می‌دهند.

يك بازبيني از بررسي‌هاي پيشين درباره دهان‌شويه‌ها نشان داد كه انواع متفاوت دهان‌شویه اثرات مشابهي بر بوی دهان دارند و هالیتوز را کاهش می‌دهند.

بااین‌حال، پژوهشگران اشاره کردند که دهان‌شویه‌های حاوی کلرهگزیدین، یک ماده باکتری‌کش، گرچه تأثیر زیادی در کاهش بوی بدن دهان دارند، اما باعث رنگ گرفتن موقتی زبان و دندان‌ها هم می‌شوند.

مقداری از این رنگ گرفتن با مسواک زدن برطرف می‌شود، اما فاصله دندان‌ها که مسواک به آن نمی‌رسد، به همین رنگ باقی می‌ماند. این تغییر رنگ ممکن است شبیه رنگ گرفتن دندان به علت سیگار کشیدن، یعنی قهوه‌ای مایل به سیاه باشد.

                    HealthDay

کد خبر 307924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha