یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رای‌گیری انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان آغاز شده است و نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابتی سخت میان حزب سیریزای چپگرا و محافظه‌کاران حزب دموکراسی نوین در جریان است.

برگزاری انتخابات پارلمانی در یونان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این انتخابات زودهنگام، پنجمین انتخابات یونان طی شش سال گذشته است و پس از آن اعلام شد که حزب سیریزا در ماه اوت اکثریت پارلمانی خود را از دست داد.

محبوبیت الکسیس سیپراس، رهبر سیریزا که نخست‌وزیر سابق یونان است، پس از آنکه با وام بین‌المللی جدید رهبران اروپایی موافقت کرد، به شدت کاهش یافت. این بسته جدید شامل تدابیر ریاضتی‌ای می‌شد که سیریزا پیشتر وعده داده بود با آنها مخالفت کند. یونان در حال حاضر در بحران مالی شدیدی به سر می‌برد و هر کس که برنده انتخابات امروز یکشنبه یونان شود، باید بر اجرای اصلاحات اقتصادی سخت‌تر نظارت کند.

با توجه به نتایج آخرین نظرسنجی‌ها بعید به نظر می‌رسد که یک حزب بتواند به تنهایی اکثریت پارلمانی را از آن خود کند و دولت تشکیل دهد. این به معنای دوره‌ای از بی‌ثباتی سیاسی خواهد بود و در همین حال ضرب‌الاجل اجرای یک سری از اصلاحات مالی مهم سر می‌رسد.

نتایج اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار دموکراسی نوین و سیریزا رقابتی شانه به شانه دارند. اما بر خلاف انتخابات پیشین در ماه ژانویه که به پیروزی سیپراس جوان انجامید، هیجان چندانی در میان مردم به چشم نمی‌خورد و کارزار انتخاباتی بدون زرق و برق برگزار شد.

حزب سیریزا که هفت ماه قدرت را در دست داشت و سرانجام مجبور شد تا برای تحکیم جایگاه خودش در پارلمان انتخابات زودهنگام اعلام کند، نیم راه را رفته است و رهبر سیریزا در دوران روی کار بودن تجربیات سختی را به دست آورد.

تصمیم الکسیس سیپراس برای رها کردن موضع ضد ریاضت اقتصادی که وی را به قدرت رساند و در عوض امضای توافق وامی با وام‌دهندگان خارجی یونان، موجب به هم ریختگی داخلی حزب سیریزا شد و 25 قانونگذار آن نیز حزب پارلمانی خودشان را به راه انداختند و از سیریزا جدا شدند.

سیپراس چپگرا اندکی پس از برگزاری رفراندوم که بیش از 60 درصد از رای‌دهندگان تدابیر ریاضتی وام‌دهندگان را رد کردند، توافق وام را به امضا رساند. سیپراس در مصاحبه‌های پیش از اعلام انتخابات زودهنگام گفت که وی کشورش را در اولویت قرار داده است. وی گفت که اگر با وام سه‌ساله موافقت نمی‌کرد، یونان احتمالا از حوزه یورو اخراج می‌شد. وی همچنین جمعه گذشته نیز گفت تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند اندکی از بدهی‌های ملی یونان بکاهد.

در مقابل وانجلیس میماراکیس، رهبر حزب دموکراسی نوین با رد اظهارات سیپراس گفته است که دوران نخست‌وزیری وی موجب شد تا این کشور بهای سنگینی را پرداخت کند. وی تاکید کرد: می‌ترسم اگر سیریزا دوباره انتخاب شود، کشور بار دیگر خیلی زود به برگزاری یک انتخابات دیگر برسد و این فاجعه خواهد بود.

به گفته ناظران همچنین رقابت سختی میان رسیدن به جایگاه سوم میان حزب سوسیالیست پاسوک و حزب راست‌افراطی گلدن داون (طلوع طلایی) در جریان است. تحلیلگران بر این باورند که بحران مهاجران در دروازه‌های یونان می‌تواند حمایت از گلدن داون را که به شدت مخالف مهاجران است، افزایش دهد.

حوزه‌های رای‌گیری در ساعت 16:00 GMT (به وقت گرینویچ) بسته خواهد شد و اولین نتایج ساعاتی پس از آن اعلام می‌شود.

کد خبر 307889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha