همشهری آنلاین: چین پیش از ظهر روز یکشنبه راکت جدید ماهواره بر مدل «لانگ مارچ ۶» را که از توانایی های بالای کاربردی برخوردار است، به فضا پرتاب کرد.

چین راکت جدید ماهواره بر خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

به گزارش ایرنا، پرتاب این راکت از آن جهت یک پیشرفت علمی و فضایی برای چین محسوب می شود که قادر به حمل 20 ماهواره در اندازه های کوچک است.

تصاویر تلویزیون مرکزی چین نشان می دهد که این راکت از مرکز پرتاب ماهواره ای «تای یوان» در استان «شانسی» در شمال چین پرتاب شده است.

این راکت در حالی پرتاب شد که 20 ماهواره کوچک را که دانشگاه ها و مراکز علمی و فضایی چین ساخته بودند با خود به فضا برد.

این ماهواره ها که 9 مورد آن ماهواره های رادیویی بود پس از 15 دقیقه از پرتاب راکت «لانگ مارچ 6» از بدنه آن جدا شدند.

راکت مذکور از نسل جدید خانواده راکت های «لانگ مارچ» چین محسوب می شود که از ظرفیت بالایی به لحاظ سرعت و حمل ماهواره برخوردار است.

آکادمی علوم پروازهای فضایی شهر شانگهای سازنده این راکت میزان وزن قابل حمل راکت را که با سوخت مایع کار می کند، یکهزار و 80 کیلوگرم عنوان کرده است.

چین همچنین در حال ساخت راکت «لانگ مارچ 5» است که می تواند سه برابر وزن خود را به فضا حمل کند و احتمالا سال آینده میلادی پرتاب می شود.

قرار است از این راکت برای طرح ایستگاه فضایی و برنامه های فضایی مرتبط با کره ماه استفاده شود که دانشمندان این راکت را مشابه راکت «دلتا پنج» آمریکا می دانند.

چین در راستای گسترش فعالیت های فضایی خود، چهارم مرداد ماه سالجاری دو ماهواره نسل جدید و موقعیت یاب خود با عنوان «بیدو» (beidou) و 10 روز بعد اولین ماهواره نظارتی خود را با پرتاب یک فروند موشک ماهواره بر در مدار زمین قرار داد.

این کشور که از عقب ماندن در زمینه فناوری های فضایی شکایت دارد، برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند و به همین خاطر سال گذشته دهها ماهواره را به فضا فرستاد.

چینی ها با پرتاب های پی در پی ماهواره به فضا به دنبال ثبت رکوردهای جدید در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه های علمی هستند.

کد خبر 307887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha