همشهری آنلاین: دولت تاجیکستان «محی الدین کبیری» رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را به اتهام دست داشتن در حوادث خونین اخیر این کشور تحت تعقیب قرار داده است.

 رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان تحت تعقیب قرار گرفت

به گزارش ايرنا، دادستانی کل تاجیکستان با انتشار بیانیه ای «محی الدین کبیری» را به مشارکت و دست داشتن در آشوب منسوب به «عبدالحلیم نظر زاده» معاون سابق وزیر دفاع متهم کرد.

وزارت کشور تاجیکستان نیز اعلام کرده که در حال آماده کردن مدارک و اسناد لازم جهت دستگیری «محی الدین کبیری» رییس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان از طریق پلیس بین الملل به اتهام دست داشتن در حوادث خونین اخیر این کشور است.

یک منبع آگاه در وزارت کشور تاجیکستان به یک رسانه محلی گفت: این سند ها با دلایل محکم، دست داشتن «محی الدین کبیری» را در آشوب های اخیر تاجیکستان ثابت می کند.

او گفت: با ارسال این سند ها، تاجیکستان از پلیس بین الملل و پلیس کشور هایی که احتمالا «محی الدین کبیری» آنجا به سر می برد، درخواست بازداشت و استرداد او را می کند.

«محی الدین کبیری» در واکنش به بیانیه دادستانی کل تاجیکستان گفت: «من این اتهامات را رد می کنم. من و حزب نهضت اسلامی تاجیکستان با این حوادث ارتباطی نداریم .دادستانی کل پیش از این حادثه، علیه من با اتهامات اقتصادی پرونده سازی کرده بود و اکنون می خواهند ما را به این آشوبی که به آن ارتباطی نداریم، وصل کند».

هفته گذشته 13 تن از اعضای بلندپایه حزب نهضت اسلامی در تاجیکستان بازداشت شدند که در میان آنها دو معاون حزب نیز بودند. دادستانی کل آنها را نیز در همراهی با گروه «نظر زاده» متهم کرده بود.

  • عملیات علیه گروه «عبدالحلیم نظرزاده» 12 روز ادامه داشت.

گروه وابسته به «نظرزاده» در پی دو حمله مسلحانه صبح چهارم سپتامبر (13 شهریور) به یک شعبه وزارت کشور در شهر «وحدت» و به یک پاسگاه پلیس در نزدیکی فرودگاه شهر «دوشنبه» شرکت داشت. در حملات این گروه 9 پلیس و کارمند کشته شدند.

مقامات تاجیکستان مسوولیت رهبری این حمله ها را به «نظرزاده» معاون وزیر دفاع نسبت دادند. گفته شد که نظر زاده با سوء استفاده از مقام خود در دستگاه مرکزی وزارت دفاع مقادیری سلاح را با خود برد، ولی بخش قابل توجهی از این تسلیحات در همان روز نخست عملیات در دره «رامیت» کشف و مصادره شد. «نظر زاده» نیز در همان روز با اتهام رهبری و برنامه ریزی این حملات برکنار و بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفت.

مقامات تاجیکستان روز 16 سپتامبر با اعلام خبر کشته شدن این ژنرال ارتش و 12 نفر از یارانش بعد از 12 روز عملیات تعقیب و گریز در دره «رامیت» گفتند عملیات علیه این گروه پایان یافته است.

وزارت کشور تاجیکستان اعلام کرده است که علیه 100 نفر از اعضای این گروه مسلح پرونده های قضایی تشکیل داده است.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان یکی از احزاب سیاسی در تاجیکستان و تنها حزب اسلامی قانونی ثبت شده در آسیای میانه است. این حزب در 26 اکتبر سال 1991 میلادی تاسیس شد.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان از زمان استقرار صلح و آشتی ملی در تاجیکستان در 1997میلادی در برابر دولت یک نوع سیاست تدافعی را اتخاذ کرده است.

در 15سال گذشته این حزب برای ترمیم چهره مخدوش شده و تحکیم جایگاه و گسترش پایگاه اجتماعی خود در جامعه تازه به ثبات رسیده بعد از جنگ داخلی، اقدام کرده است.

هرچند که حزب نهضت اسلامی در این مدت توانست در داخل کشور ساختار سیاسی و جایگاه اجتماعی خود را تقویت کند، اما در مقابل دولت نیز روش ها و سازوکارهای تازه ای را برای اعمال فشار علیه این حزب اتخاذ کرد.

«محی الدین کبیری» رئیس این حزب از ابتدای سال جاری به خارج از کشور رفته و هنوز بازنگشته است. به دنبال حوادث اخیر تاجیکستان، رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان چند روز پیش فعالیت های سیاسی این حزب در داخل و خارج از کشور را به دلیل آنچه که تامین امنیت و آرامش مردم و اعضا عنوان کرده بود، تعطیل اعلام کرد.

کد خبر 307883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha