جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر شیوع مصرف "پان" در بین جوانان با توجه به مخفی بودن علائم مصرف حتی تا پنج سال و در نتیجه عدم آگاهی والدین از ابتلای فرزندان به این ماده مخدر را زنگ خطری جدی دانست و بر اطلاع رسانی در این باره تاکید کرد.

مخدر پان

به گزارش ایسنا، علیرضا جزینی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ضمن اشاره به 95 فعالیت در نظر گرفته شده در حوزه مقابله، 34 فعالیت در حوزه امور قضایی، 82 فعالیت در حوزه درمان و 54 برنامه پیشگیری، گام برداشتن و انجام اقدامات متناسب با این برنامه‌ها را در کشور لازم دانست.

وی با بیان اینکه اعتیاد موضوع بسیار مهم و چهارمین مشکل 170 کشور دنیاست، تعداد مصرف کنندگان در دنیا را 246 میلیون نفر و فروشندگان مواد مخدر را 10 میلیون نفر عنوان کرد.

جزینی سود سالانه حاصل از فروش مواد مخدر در دنیا را 500 میلیارد دلار و این رقم را برای کشور ما سه میلیون دلار عنوان کرد.

جزینی با اشاره به کشفیات مواد دارویی مخدر همچون ترامادول در کشور گفت: سال گذشته 88 میلیون و در سال جاری تاکنون سه میلیون داروی غیرمجاز مانند ترامادول و ریتالین کشف شده است. باید حیله دشمن جهت اسیر کردن جوانان از طریق جنگ نرمی که ابزار آن اینگونه مواد هستند را جدی گرفت.

جزینی ضمن اشاره به مصرف داروهای لاغری که اعتیاد روانی به همراه دارند، خواستار توجه و پیشگیری بیشتر در این خصوص بویژه در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های زنانه شد.

وی با افزودن این نکته که بیشتر جمعیت جوان ما در مراکز آموزشی تمرکز دارند و تنها هشت درصد مدارس کشور تحت پوشش پیشگیری قرار گرفته‌اند گفت: سه درصد از جمعیت دانشجویی و یک درصد از جمعیت دانش‌آموزی کشور مصرف‌کننده مواد مخدر هستند و در این شرایط باید نسبت به امر آموزش و جریان سازی در حوزه دانش آموزی تاکید کرد.

جزینی منظور کردن تنها چند برگ از کتب درسی اول و دوم متوسطه به امر پیشگیری از مواد مخدر را ناکافی عنوان کرد و گفت: این اقدام برای جلوگیری از ابتلای دانشجویان و دانش آموزان به مواد مخدر اقدامی کوچک است.

وی با بیان اینکه دانش آموزان در خصوص بیشتر انواع مواد مخدر اطلاع دارند، شفاف سازی، آگاه سازی و ارائه آمار را جهت کسب اطلاعات کافی از مواد مخدر و نیز آگاهی والدین در این خصوص امری ضروری تلقی کرد و عدم توجه به این موضوع را بوجود آورنده بستر گرایش بیشتر به مواد مخدر در سنین پایین دانست.

جزینی خوابگاه‌های دانشجویی بویژه خوابگاه دختران را از جمله اماکن نیازمند به نظارت و نیازمند پرداختن به امر پیشگیری برشمرد و شیوع مصرف "گل" را نگران‌کننده عنوان کرد.

وی با اشاره به 80 درصد عودت مجدد ترک کنندگان گفت: عدم اعتماد به نفس و پذیرش فرد ترک کننده از سوی خانواده و اجتماع را در عدم عودت فرد موثر است و اقداماتی که در موارد بسیاری جهت تغییر نظر خانواده ها برای عدم پذیرش فرد بهبود یافته انجام شده را می توان در کاهش این آمار موثر ارزیابی کرد.

جزینی با عنوان اینکه ناامیدی و بیکاری سبب رجوع فرد بهبود یافته به مصرف مواد مخدر می‌شود، یکی از مهمترین اقدامات برای کمک به بهبودیافتگان را ایجاد اشتغال دانست.

وی از ایجاد اشتغال برای 2300 بهبود یافته در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: مد نظر بودن ایجاد اشتغال برای 3000 بهبود یافته در سال جاری و نیز آمادگی جهت اعطای وام کارآفرینی به بهبودیافتگان در دستورکار قرار دارد.

جزینی ضمن تاکید بر ضرورت نظارت بر ساخت و سازهای حاشیه شهرها، از راه اندازی تورهای ایست و بازرسی سیار در استان ها بویژه استان هایی نظیر استان مرکزی که کریدور موصلاتی قرار دارند، خبر داد و گفت: مشکل مالی حوزه درمان مصرف کنندگان در آینده نزدیک و تعامل و رایزنی با کمیته امداد جهت تحت پوشش قرار دادن خانواده های درگیر با مسایل اعتیاد حل خواهد شد.

جزینی با افزودن این نکته که مبارزه با سرشاخه های مواد مخدر از اهمیت بالایی برخوردار است، انهدام سرشاخه تمساح خلیج فارس با 400 تن مواد مخدر در سال گذشته را نمونه این مبارزات عنوان کرد.

وی دلیل وجود کاستی در حوزه تجهیزات فنی مبارزه با مواد مخدر را نتیجه تاثیرگذاری تحریم ها طی چند سال گذشته دانست و به ابلاغ این موضوع به سازمان ملل اشاره و ابراز امیدواری کرد که با رفع تحریم ها مشکل این حوزه نیز رفع شود.

 اسدلله هادی نژاد معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز ضمن اشاره به درگیری 50 درصد زندانیان با مواد مخدر و نیز وقوع 45 درصد طلاق‌ها به این علت، کوتاه شدن مسیرهای قانونی در رسیدگی به جرم های مواد مخدر را در مبارزه با این معضل گامی موثر توصیف کرد.

  • 3000 فوتی به علت سوء مصرف مواد در 4 ماه نخست امسال

وی کشفیات از هشت استان شرقی را 80 درصد کل کشفیات مواد مخدر کشور عنوان کرد و با اشاره به وقوع 3000 فوت به علت سوء مصرف مواد مخدر در چهار ماه نخست امسال بر اساس آمار پزشکی قانونی، گفت: این آمار بیش از آمار اعدامی های این حوزه است.

کد خبر 307632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha