مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا مجموعه‌ای کاملا جدید از تصاویر پلوتو را منتشر ساخته‌است که در پرواز نزدیک‌گذر فضاپیمای افق‌های نو در ماه جولای به ثبت رسیده‌است.

براساس گزارش BBC، اگرچه اين تصاوير رنگي نيستند اما در آنها جزئياتي بي‌نظير از پيچيدگي‌هاي خارق‌العاده سطح مناطق مختلف پلوتو مانند منطقه تولهو و فلات اسپوتنيك ديده مي‌شوند.

پلوتو

به گفته آلن استرن پژوهشگر مسئول پروژه افق‌هاي نو در پلوتو تنوع زيادي از ساختارهاي زميني و پيچيدگي‌ها ديده مي‌شوند كه شبيه به آن را در هيچ نقطه‌اي از سامانه خورشيدي نمي‌توان يافت.

پلوتو

دانلود اين تصاوير براي ناسا بسيار وقت‌گير بوده‌است زيرا سرعت انتقال اين اطلاعات از فضاپيما تا زمين دو هزار بيت بر ثانيه بوده‌است كه در برابر مودم‌هاي بسيار قديمي كه با سرعت 56 هزار بيت بر ثانيه اطلاعات را انتقال مي‌دادند،‌بسيار كند به شمار مي‌رود. از اين رو انتقال كل اطلاعات افق‌هاي نو به زمين بيش از يكسال زمان خواهد‌بود. برخي از تصاويري كه ناسا منتشر كرده تك عكس نبوده و تركيبي از چندين عكس بوده‌اند.

پلوتو

اين تصاوير در 14 جولاي و در زماني به ثبت رسيده‌اند كه افق‌هاي نو در نزديك‌ترين فاصله‌اش تا پلوتو قرار داشت. اين تصاوير ساختارهايي عجيب روي پلوتو نمايش مي‌دهند،‌براي مثال ايجاد تپه‌هاي بادي روي سياره‌اي كه اتمسفري ندارد و يا اتمسفري بسيار رقيق دارد،‌غيرممكن به نظر مي‌آيد، اما چنين تپه‌هايي را مي‌توان در تصاوير پلوتو مشاهده كرد، اگرچه اين جرم كيهاني از اتمسفر بسيار رقيقي برخوردار است.

افق‌هاي نو از قمرهاي پلوتو نيز تصاوير خيره‌كننده‌اي ثبت كرده و در يكي از اين تصاوير مي‌توان در سطح قمر كارون،‌بزرگترين قمر پلوتو، شكافي عظيم، شكست تكتونيكي را مشاهده كرد.

کد خبر 306889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha