شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

ندا داوودی: زندگی در هر زمان با خود خوبی‌ها، بدی‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد.

طرح

نمي‌توان با زمان پيش نرفت اما زمان‌گاهي تحفه‌هايي دارد كه خيلي هم بي‌دردسر نيست؛ مثل همين اينترنت، دنياي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي كه ديگر به لطف گوشي‌هاي هوشمند در دستان شما خانه كرده‌اند و هر جا برويد مانند سايه همراهتان خواهند بود و در كنار تمام خوبي‌هاي غيرقابل انكار گاهي با حضور بيش از حدشان به روابط فردي و خانوادگي شما آسيب مي‌زنند و باعث مي‌شوند تا همسرتان شاكي شود و گاهي حتي به اين وابستگي شك كند.

اين وسايل امكاني را فراهم مي‌كنند كه مي‌توان در اتاق كناري حضور داشت اما با كسي در آن‌طرف جهان صحبت كرد و اين يعني يك فرصت بزرگ و شايد هم يك تهديد بزرگ‌تر. هر وسيله‌اي اگر درست استفاده نشود، مي‌تواند آسيب‌زا باشد و حضور در دنياي مجازي از اين قاعده مستثني نيست. اما چطور مي‌شود شما حواس‌تان به آرامش همسرتان و رابطه خودتان با او باشد تا حضور در اينترنت و فضاي مجازي به گرماي زندگي مشترك شما آسيبي نرساند.

  • اولويت‌بندي كنيد

بيشترين چيزي كه به زندگي انسان‌ها هدف و جهت مي‌دهد، تعيين اولويت‌هاي آنان است. شما بايد براي هر چيزي با توجه به ارزشي كه براي‌تان دارد، وقت بگذاريد. خانواده، همسر، فرزندان، كار، درس، ورزش و در نهايت حضور در شبكه‌هاي مجازي هر كدام بايد درجه‌بندي شوند و طبق درجه ارزش‌شان براي آنها وقت بگذاريد. صدرنشين ليست اولويت‌‌هاي شما همسرتان است كه اگر ببيند در انتهاي ليست وقت‌گذاري شما قرار گرفته است، شكايت مي‌كند و ناراحت مي‌شود.

بايد اول به اين باور برسيد كه تمام متن‌ها و جملات زيبايي كه در اين فضاها وجود دارد و تمام ارتباطاتي كه در اينگونه شبكه‌ها مي‌تواند ايجاد شود در مقابل همسر و خانواده شما مانند قطره و درياست؛ يعني شما خودتان در درياي نعمت‌ها غرق هستيد اما آن را نمي‌بينيد.پس در اين صورت و با داشتن اين باور بهتر مي‌توانيد حضورتان را در فضاي مجازي مديريت كنيد. تا زماني كه اولويت‌هاي زندگي‌تان را به‌صورت ذهني مشخص نكنيد، نمي‌توانيد برخورد و برنامه‌ريزي درستي داشته باشيد.

شما خودتان هم اقرار مي‌كنيد كه همسرتان براي‌تان اولويت دارد اما اينكه زمان زيادي از وقت خودتان را درگير فضاي اجتماعي اينترنتي مي‌كنيد به‌دليل اولويت داشتن اين فضا نيست بلكه به‌خاطر عدم‌مديريت شماست.

  • در اتاق خواب‌تان تنها باشيد لطفا!

قرار نبود حضور شما در دهكده جهاني بيشتر از حضورتان در خانه خودتان باشد. اينترنت روز اول آمد تا كارهاي شما را راحت‌تر كند اما حالا شده تمام زندگي شما. پس چرا حالا كه كارهاي‌تان آسان‌تر انجام مي‌شود، وقت بيشتري براي گذراندن با عزيزان‌تان نداريد بلكه وقت كم هم مي‌آوريد. تنها در يك صورت مي‌توانيد براي نزديكان خود به اندازه كافي وقت بگذاريد آن هم درصورتي كه مدت زمان حضور در فضاي مجازي و كار با گوشي همراه‌تان را برنامه‌ريزي كنيد.

مشخص كنيد مثلا روزي 3 بار و هر دفعه نيم ساعت مي‌توانيد وارد اينترنت شويد. درست مثل مدرسه كه زنگ مي‌خورد و از كلاس خارج مي‌شديد، سر نيم ساعت از گوشي‌تان بيرون بياييد. باور كنيد اگر چند مطلب را در گروه نخوانيد و يا چند لايك كمتر انجام دهيد، چيزي از اين دنيا كم نمي‌شود. از طرفي زمان استفاده از اينترنت زمان مفيد شما نباشد؛ يعني وقتي همه اعضاي خانواده دور هم هستند را به اينترنت اختصاص ندهيد. اين زمان بهتر است صرف صحبت كردن، يادآوري خاطرات شيرين، بازي و... شود.

بسياري از همسران رختخواب را با كافي نت اشتباه مي‌گيرند و هر دو كنار هم به‌جاي گذراندن لحظات زيبا، به دنبال شعر‌هاي زيبا درگروه‌هاي مختلف مي‌گذارند. زمان اتاق خواب‌تان را با هزاران غريبه و آشنا شريك نشويد و بگذاريد آرامش‌تان حفظ شود. گوشي‌تان را بي‌صدا كنيد و از لحظه‌هاي باهم بودن لذت ببريد.

  • به همسرتان حق بدهيد

زماني كه همسرتان حساسيتي نسبت به حضور شما در شبكه‌هاي اجتماعي، انتشار عكس‌ها يا لايك‌ها و كامنت‌هاي غريبه‌ها دارد، نگوييد كه متحجر است و نمي‌گذارد زندگي‌تان را بكنيد. به او حق بدهيد. او شما و زندگي‌اش را دوست دارد و اخباري كه اين روزها از سوء استفاده‌هاي مختلف در اين فضاها انتشار پيدا مي‌كند، هر انسان عاقل و محتاطي را به اين فكر مي‌اندازد كه علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. وقتي به او حق مي‌دهيد، نوع برخوردتان با حساسيت‌هايش منطقي‌تر مي‌شود و او اين را حس مي‌كند. همين كه همسرتان احساس كند نسبت به دخالت‌هاي او به دنياي مجازي‌تان گارد نداريد، يعني همه جا امن و امان است.

  • در فضاي مجازي هم شريك هم باشيد

اگر صداي رسيدن پيام در تلگرام و وايبر و غيره، گوش‌هاي همسرتان را تيز مي‌كند، بهتر است به جاي جبهه گرفتن در مقابل او، كاري كنيد كه خيالش راحت شود. درست است كه شما حريم خصوصي داريد اما نه براي همسرتان. ازدواج به معني از بين رفتن حريم خصوصي شما براي همسرتان است چون برخي اوقات اين خط‌كشي‌ها باعث دور شدن و شك و ترديد مي‌شود.

گاهي اوقات به او بگوييد ببيند چه‌كسي پيام داده است. گاهي از روي گوشي‌تان و درست كنار دست او، پيام‌هاي جالب و عكس‌هاي ارسال شده را نشانش دهيد. وقتي او را هم در اين فضا شريك كنيد، اعتماد او بيشتر مي‌شود. اگر در گروهي مثل گروه شعر يا هر چيز ديگر عضو هستيد و خيلي از وقت‌تان را در آنجا مي‌گذرانيد، بهتر است همسرتان را هم عضو كنيد كه او هم از نزديك در جريان فعاليت‌هاي شما باشد. در اين صورت هر دوي شما به آرامش بيشتري مي‌رسيد.

  • رمز موبايل براي همسرتان نباشد

حتما نبايد براي گوشي‌تان رمز بگذاريد اما اگر به‌خاطر امنيت بيشتر اين كار را مي‌كنيد، رمزتان را به همسرتان بگوييد. حتي بهتر است يك‌بار از قصد گوشي خود را جا بگذاريد تا او بتواند يك دل سير محتوياتش را زير و رو كند و خيالش راحت شود كه تنها يكه‌تاز زندگي شماست. گاهي درحالي‌كه در كنار همسرتان با گوشي خودتان كار مي‌كنيد براي دقايقي همسرتان را با گوشي تنها بگذاريد تا بداند چيزي براي پنهان‌كردن نداريد. جا گذاشتن گوشي حتي اگر همسرتان به محتويات آن كاري نداشته باشد، اين حس را در قلب همسرتان ايجاد مي‌كند كه آنقدر‌ها هم اين فضا براي‌تان وابستگي و دلبستگي ايجاد نكرده است.

  • پيام‌هاي پاك شده حساسيت ايجاد مي‌كند

يكي از موضوعاتي كه باعث شك همسران مي‌شود خالي بودن پيام‌هاي ارسالي و دريافتي است يا نبود هيچ چت و گفت‌وگويي در شبكه‌هاي مجازي. ممكن است همسرتان گوشي يا لپ‌تاپ شما را چك كند. سعي كنيد نقش بازي نكنيد. اگر صحبت معمولي بوده، آن را نگه داريد و اگر نبوده پس بايد خودتان را اصلاح كنيد. ممكن است همسرتان ببيند و حتي بپرسد چرا با اين شخص صحبت كرده‌اي؟ خيلي صادقانه به او پاسخ بدهيد. صداقت هميشه بهترين كار است البته شرط اين كار اين است كه طلاي‌تان پاك باشد كه از محاسبه باكي نداشته باشيد. اگر حافظه گوشي شما پر است و فقط به همين دليل بايد برخي پيام‌ها و... را پاك كنيد، اين كار را زماني انجام دهيد كه با همسرتان در حال تماشاي موبايل‌تان هستيد تا ببيند چه چيزي در حال پاك‌شدن است.خداي دنياي واقعي در فضاي مجازي هم هست.

تمام اين حرف‌هايي كه گفته شد مانند اينكه همسرتان رمز گوشي شما را بداند و گاهي موبايل‌تان را از عمد جا بگذاريد تا بداند براي‌تان چندان مهم نيست و... درصورتي مؤثر است كه واقعا ريگي به كفش‌تان نباشد. اگر در فضاي مجازي مجوز رفتارهايي را براي خود صادر كنيد كه در فضاي حقيقي اين كار را نمي‌كنيد نخستين قدم خطا را برداشته‌ايد. خداي دنياي مجازي و واقعي يكي است و پشت تمام اين شماره‌ها و آي‌دي‌ها يك آدم واقعي و احساس واقعي وجود دارد.

اگر خطا كنيد مجبور به پنهان كاري مي‌شويد اما كار درست اين است كه به‌جاي پنهان كردن چيزي كه همسرتان دوست ندارد، كلا آن‌را انجام ندهيد. يادتان باشد هر ارتباطي كه همسرتان را ناراحت مي‌كند قطع كنيد، نه اينكه آن را پنهان كنيد. ارتباط‌هاي پنهاني هر چند بدون منظور و عاري از روابط نامناسب باشد اما به‌دليل پنهاني بودنشان اثرات مخرب و گاه جبران ناپذيري دارد. متأسفانه دنياي مجازي به‌دليل مخفي بودن ارتباطاتش خيلي زود پر مي‌شود از روابط پنهاني. ممكن است افراد اين روابط را توجيه كنند كه هيچ‌گاه واقعي‌اش نخواهند كرد اما اين دليل‌ها فقط براي خاموش‌كردن صداي وجدان است.

  • فضاي مجازي با تو زيباست

حتما همسرتان هم در بسياري از اين فضاهاي مجازي حضور دارد. بد نيست وقتي وارد مي‌شويد، براي او هم پيامي بفرستيد. متن‌هاي زيبا، عكس‌هاي ديدني و حتي جوك‌هاي جالب مي‌تواند به او بگويد كه حتي اينجا هم حضورت را مي‌خواهم. در اين صورت او مي‌فهمد كه حضورشما در اين فضا براي فرار از فضاي خانه نيست و شما در كنار استفاده از فوايد ديگر آن، از دنياي كامنت‌ها و مطالب مجازي براي ابراز علاقه به همسرتان استفاده مي‌كنيد.

کد خبر 306829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha