همشهری آنلاین: اعلام نتایج آزمون سراسری دانشگاه آزاد، انعقاد هشت تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه‌های ایران و اتریش، اعلام ظرفیت پذیرش دانشجوی بورسیه داخل و خارج، آمار جدید صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها، سهامدار شدن نفرات برتر کنکور در بانک پاسارگاد و ... از اهم اخبار آموزش عالی در روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ماه ۹۴ است.

  • نتایج آزمون سراسری دانشگاه آزاد اعلام شد

ایرنا: نتیجه انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1394 دانشگاه آزاد اسلامی بر روی سایت سنجش و پذیرش این دانشگاه به نشانی azmoon.com قرار گرفت.

مجتبی علوی فاضل، معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از میسر شدن امکان بازیابی شماره پرونده و داوطلبی شرکت‌کنندگان در آزمون‌های تمامی مقاطع دانشگاه آزاد از طریق تلفن گویا خبر داد و گفت: داوطلبان می‌توانند برای دریافت شماره داوطلبی و پرونده خود با شماره 4743 تماس حاصل نمايند و اطلاعات مورد نظر را دریافت کنند.

  • انعقاد هشت تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه‌های ايران و اتريش

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم: هشت تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه‌های ايران و اتريش در حاشيه ديدار دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رینهولد میترلینر معاون صدر اعظم و وزیر علوم و اقتصاد اتریش، به امضا رسید.

در این دیدار تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت علوم با آژانس بین‌المللی همکاری در زمینه آموزش و پژوهش اتریش، دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی سهند با دانشگاه مونتان لئوبن، دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه علوم کاربردی fh-joanneum، دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشکده طب سنتی اروپا در اتریش، دانشگاه آزآد اسلامی با دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کرمز، دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان با دانشگاه تکنولوژی نوین اتریش و دانشگاه شهیدبهشتی با حوزه تاریخ طبیعی وین به امضا رسید.

  • ظرفیت پذیرش دانشجوی بورسیه داخل و خارج اعلام شد

مهر: دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان، ظرفیت بورس دکتری داخل و خارج در سال ۹۴ را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ظرفیت بورس دکتری امسال ۵۰۰ نفر است که باید در مصاحبه مشخص شود که چه تعداد بورس می‌شوند. دانشجويان بورسیه دکتری سال گذشته نیز مشغول اخذ و پذیرش جایابی در دانشگاه‌ها هستند و بیشترین مشکلی که با آن مواجه هستند، جایابی در دانشگاه‌ها است اما طي صحبت‌هایی که با دانشگاه‌ها شده به ویژه دانشگاه‌های شهرستانی، امیدواریم این دانشجویان بتوانند جایابی شده و اعزام شوند.

  • دعوت دانشگاه تهران از روحانی برای جشن آغاز سال تحصیلی

ايسنا: دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران از ارسال دعوت‌نامه به رییس‌جمهوری برای حضور در مراسم جشن آغاز سال تحصیلی جدید در این دانشگاه خبر داد و گفت: سال تحصیلی جدید دانشگاه تهران از روز شنبه 21 شهریور آغاز می‌شود.

  • آمار جديد صندلي‌هاي خالي دانشگاه‌ها

ایرنا: محمد فرهادي وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از خالی ماندن 300 هزار صندلی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: هر چند تعداد ظرفیت مطلوب است؛ اما میزان شرکت‌کنندگان کمتر از ظرفیت است.

  • حمايت آخوندي از توسعه دانشگاه تهران

ایرنا: دكتر عباس آخوندي وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی و تصویب طرح توسعه دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران بر حفظ هویت تاریخی تهران توسط بهسازی این دانشگاه تاکید کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی برای توسعه دانشگاه تهران عزم جدی دارد و تنها اقدامی که قلب شهر تهران را حفظ می کند، دانشگاه تهران و نگهداری از هویت تاریخی این شهر است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام حمایت از طرح توسعه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه تهران باید به عنوان قلب تپنده کلانشهر تهران نگهداری و حفاظت شود زیرا هویت مرکزی این شهر را حفظ می‌کند، همچنین باید مجموعه حریم دانشگاه نیز مورد توجه قرار بگیرد تا ساختمان‌های نامتناسب که از جهت معماری و ارتفاع در اطراف دانشگاه تهران ساخته شده‌اند ساماندهی شوند.

  • نفرات برتر کنکور سهامدار بانك شدند

ایرنا: نفرات برتر کنکور سراسری در مراسمی با حضور وزیر علوم، تحقيقات و فناوري سهامدار بانک پاسارگاد شدند. در این مراسم به نفرات نخست کنکور سراسری در پنج رشته 25 هزار سهم، نفرات دوم 17 هزار و 500 سهم و نفرات سوم 12 هزار و 500 سهم بانک پاسارگاد اهدا شد ضمن آنکه هر یک از این نخبگان، در طول مقطع تحصیلی خود ماهانه 6 میلیون ریال به عنوان کمک هزینه دریافت خواهند کرد که البته این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

  • واكنش وزارت علوم نسبت به خبر «بورسیه بی سر و صدای 900 نفر در دولت یازدهم»

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم نوشت: عطف به مصاحبه منتشر شده در بعضی رسانه‌ها به نقل از یکی از مسئولان دولت سابق با عنوان «بورسیه بی سر و صدای 900 نفر در دولت یازدهم» به منظور تنویر افکار عمومی به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند:

1-  سیاست اعطای بورس در این دوره کماکان ادامه دارد؛ اما در «حداقل مورد نیاز»، با «رعایت  قوانین و مقررات» و با در «نظر گرفتن  کیفیت علمی لازم».

2- بورسیه کردن بی سروصدای 900 نفر ادعایی است که می‌توان آن را به تعمیم عملکرد مسئولان سابق به مسئولان فعلی، توسط مصاحبه كننده نسبت داد. وزارت علوم، تحقیقات وفناوری با عملکرد شفاف خود چیزی برای پنهان کردن ندارد.

3- همان‌طور که در گزارش عملكردهاي سالانه سازمان امور دانشجويان در تاريخ هاي 15/12/92 و 7/2/94 هم آمده است، از ابتدای کار دولت یازدهم تا پایان 3 ماهه  اول سال 94، جمعاً 956 نفر حکم بورس داخل را دریافت کرده‌اند، بدین ترتیب که:

الف- تعدادی از این افراد همان بورسیه‌های موسوم به «تبدیل به داخل» هستند که صدور حکم براي آنها بر اساس التزام به تعهدات گذشته صورت پذیرفته است.

ب - تعدادی از این افراد نیز بعد از پذیرفته شدن در آزمون دوره‌هاي دكترا و موفقیت در مصاحبه‌هاي علمی با  توجه به سوابق علمی و پژوهشی خود، از مزایای بورس با جایابی در دانشگاه‌های در حال توسعه استفاده کرده‌اند.

4- اکثر قریب به اتفاق سهمیه محدود توزیع شده در سال‌های  93 و  94 هنوز موفق به استفاده از مزایای بورس نشده‌اند. ضمن آنکه سنت‌هایی نظیر تبدیل بورس خارج به داخل در این دوره کاملاً متوقف شده است.

5-  در حوزه اعزام دانشجو به خارج نیز، از اوایل دولت یازدهم، اعزام دانشجو در دوره‌های دکترا به خارج از کشور، فقط بر اساس  «قانون اعزام دانشجو» امکان‌پذیر بوده و انتخاب متقاضیان از طریق آزمون نیمه‌متمرکز به همراه کنترل‌های دقیق علمی  صورت مي‌گيرد.

کد خبر 306702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha