چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

لادن نصیری: اغلب ما زمانی که راهی سفر می‌شویم، بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه فکری و فقط به منظور گذراندن تعطیلات کوله بار سفرمان را بسته‌ایم.

آژانس‌های مسافرتی معمولاً ما را تشویق به رفتن به نقاط مختلفی می‌کنند؛ بدون این که اطلاعات کامل و جامعی در باره مقصد به مسافران ارائه دهند. به همین علت اغلب ما زمانی که سوار هواپیما می‌شویم، بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه فکری و فقط به منظور گذراندن تعطیلات کوله بار سفرمان را بسته‌ایم. در ذیل به نکاتی اشاره شده که لازم است هر مسافری قبل از سفر به آن توجه کند.

 - قبل از آن که به سفر بروید، تمام اطلاعات مربوط به سفرتان را به خویشاوندان و دوستان نزدیک اطلاع دهید، چون اگر در طول سفر برایتان اتفاقی بیفتد، افرادی هستند که بدانند شما به کجا سفر کرده‌اید و یا راه دسترسی به شما به چه صورت است.

 - اگر سفر خارج از کشور در پیش رو دارید، گذرنامه خود را قبل از سفر بررسی کنید و از اعتبار آن مطمئن شوید. حتی‌المقدور سعی کنید گذرنامه‌تان 6 ماه اعتبار داشته باشد. از گذرنامه‌تان یک کپی تهیه کنید تا در صورتی که اصل آن را در سفر گم کردید بتوانید رونوشت آن را در اختیار سفارتخانه قرار دهید.

 - بیمه سفر؛ میلیون‌ها مسافر در سراسر دنیا بدون داشتن بیمه سفر اقدام به مسافرت می‌کنند که این کار بسیار غیرعاقلانه است، چرا که شما می‌توانید با پر کردن یک فرم بسیار کوتاه در اسرع وقت تحت پوشش بیمه سفر قرار بگیرید. البته بسیاری از آژانس‌های مسافرتی در دنیا شخص مسافر را ملزم به قرار گرفتن تحت پوشش بیمه سفر می‌کنند.

- از بلیت هواپیما و همچنین رزرو محل اقامت خود مطمئن شوید و در غیر این صورت انتظار تجربه ناخوشایندی را داشته باشید.

 - شناسایی محل اقامت؛ قبل از آن که مکانی را برای اقامت خود رزرو کنید باید به نکات زیادی توجه کنید. به عنوان مثال باید مکان اقامت شما حتی‌المقدور به بیمارستان، داروخانه و ایستگاه پلیس نزدیک باشد. در خصوص محل اقامت خود سعی کنید، راه‌های اصلی و فرعی محدوده خود را نیز شناسایی کنید تا بتوانید تعطیلات‌تان را بدون دلهره و همراه با آرامش سپری کنید.

 - نقشه راهنما و فرهنگ لغت منطقه را خریداری کنید. نقشه راهنمای منطقه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مناطق دیدنی، رستوران‌ها و بیمارستان‌های منطقه را به خوبی شناسایی کنید. نکته مهم دیگر همراه داشتن فرهنگ لغت منطقه است. سعی کنید کلمات مهم و ضروری را از داخل آن پیدا کرده و در ورقه جداگانه یادداشت کنید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

- چند توصیه برای چمدان‌هایتان در هنگام سفر؛ روی چمدان‌هایتان مشخصات خود، شماره تلفن و آدرس را بچسبانید. زیرا اگر چمدان‌تان در حین سفر گم شود، مشخصات باعث سریع‌تر پیدا شدن آن می‌شود. توصیه دیگر آن است که تعدادی برچسب و نوارهای رنگی مختلف روی چمدان‌تان نصب کنید تا در صورت شبیه بودن چمدان‌تان با مسافر دیگر به راحتی قابل شناسایی باشد.

برای قفل کردن چمدان‌تان سعی کنید از قفل‌هایی که روی چمدان‌ها است، استفاده نکنید و خود شخصاً قفلی خریداری کنید و بر چمدان‌تان بزنید. در ضمن فراموش نکنید که کلیدها را درون ساک دستی بگذارید و آن را داخل چمدان قرار ندهید.

 - از اوراق هویت خود کپی تهیه کنید؛ از تمامی اسناد و کارت‌های شناسایی خود کپی تهیه کنید و آن را در جایی مطمئن در داخل چمدان خود قرار دهید تا حتی اگر کیف پولتان به سرقت رفت شما بدون هیچ نگرانی مطمئن باشید که در چمدان کپی آنها موجود است. اگر همراه خود کارت اعتباری دارید، سعی کنید شماره تلفن بانک یا شرکت صادر کننده آن را همراه داشته باشید تا در صورت سرقت و یا گم شدن کارت بتوانید با این مراکز تماس گرفته و کارت خود را باطل کنید.

- هماهنگ کردن وسیله ایاب و ذهاب در فرودگاه را فراموش نکنید؛ سعی کنید قبل از سفر، نحوه دسترسی به وسیله رفت و آمد به محل اقامت خود را هماهنگ کنید چون در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید مبلغ گزافی بابت این مسئله پرداخت کنید. البته بهتر است از تاکسی‌های فرودگاه استفاده کنید چون نرخ کرایه این تاکسی‌ها ارزان‌تر و امنیت آن بالاتر از تاکسی‌های شخصی است.

 - پول نقد رایج در کشور مورد سفر را همراه داشته باشید. فرض کنید به هتل محل اقامت خود رسیده‌اید و می‌خواهید نوشیدنی یا غذایی میل کنید. دستتان را در جیب‌تان می‌کنید و متوجه می‌شوید که پول نقد کافی همراه ندارید و با زبان محلی که در آن اقامت دارید آشنا نیستید، تمام این قضایا در حالی است که می‌خواهید اولین روز سفرتان را در یک سال اخیر آغاز کنید در این صورت آیا واقعاً جای تأسف دارد یا خیر.

 لطفاً توجه کنید که کمی پول نقد رایج در کشور مورد نظرتان را همراه داشته باشید وگرنه حسابی در مخمصه خواهید افتاد.

 - خواب شبانه خوب در مسافرت؛ داشتن خواب شبانه خوب یکی از نکات مهم در هنگام سفر است. در نگاه اول ممکن است این مسئله چندان مهم نباشد ولی افرادی که زیاد در سفر هستند اغلب از این که نتوانسته‌اند به میزان کافی و آسوده بخوابند گله می‌کنند. اغلب افراد معمولاً از همسایه‌ها و یا افراد ساکن در اتاق‌های مجاور و حتی کارکنان هتل ناراضی هستند.

کد خبر 30645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز