یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ماکت بمب هشت متری و ۲۵ تنی موسوم به "بمب سزار" ، قدرتمندترین بمب هسته‌ای که تاکنون منفجر شده، برای اولین بار در روسیه به نمایش درآمده است؛‌ آن هم در شرایطی که بن‌بست با غرب بر سر اوکراین ادامه دارد.

sezar

 این بمب هیدروژنی سال 1961 توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق آزمایش شد که با نام بمب ای‌ان 602 نیز شناخته می‌شود.

بمب سزار به عنوان نماد رقابت تسلیحات هسته‌ای جنگ سرد، به مناسبت هفتادمین سال‌روز تاریخ اتمی روسیه در نمایشگاهی در نزدیکی کرملین به نمایش درآمده است. این در حالی است که مناسبات روسیه با غرب به دلیل الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال 2014 همچنان تیره و تار است و روسیه همچنان به حمایت از جدایی‌طلبان طرفدار روسيه متهم می‌شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ماه مه "قدرت‌نمایی اتمی" روسیه را پس از آن‌که مسکو طرح‌هایی را برای استقرار موشک‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای در کالینینگراد اعلام کرد، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته بود که برای استقرار نیروهای هسته‌ای در حالت آماده‌باش آماده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،نمایش این بمب هیدروژنی پرقدرت با آغاز سال تحصیلی مدارس روسیه هم‌زمان شد و از این رو، روزانه جمعیت زیادی از دانش‌آموزان یونیفرم‌پوش در نمایشگاه حاضر می‌شوند.

این بمب اتمی ساخت دانشمندان روسیه در سی‌ام اکتبر 1961 در مجمع‌الجزایر نووایا زملیای اتحاد جماهیر شوروی سابق در بالای مدار قطب شمال منفجر شد. این آزمایش با نیروی انفجاری 50 مگاتن، انفجار مهیبی را ایجاد کرد که از صدها کیلومتر دورتر قابل رویت بود و زمین ‌لرزه‌ای در مناطق اطراف ایجاد کرد.

کد خبر 306258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha