همشهری آنلاین: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی با بیان این که طرح تحقیقاتی مقابله با سفید بالک‌ها در این موسسه تهیه و به شهرداری تهران ارسال شده است، گفت: بلافاصله بعد از تایید و تامین اعتبار اجرای این طرح آغاز می‌شود.

طرح تحقیقاتی مقابله با سفید بالک‌ها در انتظار تایید و تامین اعتبار

به گزارش ايرنا، شهاب منظری روز یکشنبه با بیان این که این طرح در چند فاز تهیه شده است، افزود: فاز اول مربوط به شناسایی دشمنان طبیعی این حشرات است، فاز دوم یافتن کاراترین دشمن طبیعی، فاز سوم تعیین حساس‌ترین زمان مقابله با این آفت با مطالعه بیولوژیکی این حشرات و فاز چهارم پرورش انبوه دشمنان طبیعی سفید بالک‌ها و رهاسازی آن‌ها در طبیعت است.

‌وی تاکید کرد: بلافاصله بعد از تایید و تامین اعتبار اجرای این طرح آغاز می‌شود که قطعا اجرای دقیق و به موقع آن سبب کاهش جمعیت این حشرات در محیط‌های شهری می‌شود.

این حشره‌شناس اظهار کرد: یک توقع ناخواسته در میان شهروندان ایجاد شده است که اگر نهادی متولی مقابله با این حشرات شود به راحتی می‌تواند در مدت دو تا سه روز آن‌ها را از بین ببرد در حالی مقابله با این حشرات به ویژه در محیط‌های شهری آسان نیست.

منظری افزود: معمولا قوی‌ترین سلاح در مبارزه با حشرات و سرکوب کردن آنها استفاده از سموم شیمیایی است که در محیط‌های شهری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود بنابر این بهترین راه مقابله استفاده از دشمنان طبیعی است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: با توجه به بی‌ضرر بودن این حشرات در جامعه شهری به شهروندان اطمینان می‌دهم که جای هیچ نگرانی نیست جز این که یک سری مزاحمت‌های فیزیکی ایجاد می‌کنند.

وی افزود: شرایط محیطی مناسب مانند وضعیت آب و هوایی، وجود میزبان مناسب (در شهر تهران درختان توت) و نبود دشمن طبیعی دست به دست هم داده و یک شرایط اکولوژیکی و آب و هوایی مناسبی که مخصوص این حشرات است، فراهم شد که این موضوع رشد و تکثیر انبوه آن‌ها را به همراه داشت.

مگس سفید (Whitefly)، سفید بالک یا عسلک گلخانه‌ای حشره‌ای از خانواده سفید بالکان است که هم قبل و بعد از بلوغ از شیره گیاهی تغذیه می‌کند و سبب ضعف عمومی گیاهان می‌شود.

سفید بالک‌ها از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری محسوب می‌شوند، این حشرات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای در جمعیت‌های بالا دیده می‌شوند.

اندازه سفید بالک‌ها کوچک و سطح بدن و بال‌های آنها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده که در ظاهر شباهت بسیاری به پروانه‌ها اما در مقیاسی بسیار کوچک‌تر دارند.

سفید بالک‌ها در آسمان شبیه به ریزگردهای کمی درشت دیده می‌شوند نه مانند مگس و حتی می‌توان گفت پشه‌ها نیز کمی از سفید بالک‌ها بزرگ‌ترند. 

کد خبر 306226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha