شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه فرانسوی «فیگارو» در گزارشی نوشت: پادشاه عربستان سعودی در حالی با باراک اوباما دیدار می‌کند که روابط بین آمریکا و عربستان بیش از هر زمان دیگری شکننده به نظر می‌رسد.

آمریکا و عربستان

به گزارش ایرنا، این روزنامه در ادامه نوشت: چهار موضوع مهم، روابط شکننده کنونی بین این دو کشور را تبیین می‌کنند که شامل «گرداب ژئوپلتیک ایجاده شده در منطقه که ناشی از انقلاب بهار عربی است، اضمحال تدریجی نفوذ آمریکا در کشورهای منطقه، توافق هسته‌ای ایران با آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی و بالاخره موضوع سقوط قیمت جهانی نفت است.»

این رسانه خاطرنشان کرد که این چهار موضوع سبب شده تا روابط بین دو کشور آمریکا و عربستان سعودی بیش از پیش شکننده شود.

«در واقع گرم شدن روابط مشترک دو کشور آمریکا و عربستان از سال 1945 آغاز شد، درست در روز 14 فوریه همان سال، بر روی یک ناو آمریکایی در دریای سرخ. در آن هنگام «روزولت» رئیس جمهوری آمریکا با «عبدالعزیزابن سعود» پادشاه عربستان سعودی ملاقات کرد. »

«این ملاقات تاریخی نقطه عطفی در روابط بین دو کشور بود. پس از این دیدار که بر روی عرشه یک ناو نظامی آمریکایی انجام پذیرفت، روابط نزدیکی بین دو کشور آغاز شد. پایه‌های این روابط از همان آغاز مبتنی بر منافع مشترک یا منافع متقابل بین این دو کشور بوده است.»

«عربستان سخاوتمندانه معادن نفت خود را روی آمریکا باز کرد؛ در مقابل این اقدام، واشنگتن حفاظت و صیانت رژیم سعودی را بر عهده گرفت و آن را تضمین کرد.»

کد خبر 306120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha