سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اندرس مانویل لوپس اوبرادور کاندیدای چپ‌گرا که به رأی دیوان عالی مکزیک مبنی بر تأیید پیروزی فلیپه کالدرون معترض است، از تصمیم خود در تشکیل دولت سایه خبر داد.

به نوشته روزنامه الموندو چاپ اسپانیا، اوبرادور اعلام کرد، جلساتی را به منظور بررسی امکان تشکیل دولتی موازی در مکزیک، برگزار خواهد کرد.

کاندیدای چپ گرای انتخابات مکزیک اعلام کرده است هدف از این اقدام فراهم کردن شرایط مقاومت مدنی مسالمت‌آمیز در برابر دولت جدید مکزیک است.

لوپس اوبرادور در سخنانی ضمن انتقاد شدید از از رای دادگاه انتخباتی مکزیک گفت: حقوقدانان این دادگاه تصمیمی سیاسی و نه قضایی اتخاذ کردند.

شهردار سابق مکزیکوسیتی افزود: انتخاب گروهی خاص که از میان راستگرایان افراطی گزینش شده بودند، نه تنها باعث آبروریزی تاریخی برای ملت مکزیک است که نمایانگر زیر پا گذاشتن مبانی قانون اساسی و انجام کودتایی واقعی است.

لوپس اوبرادور در ادامه اهداف تشکیل دولت موازی را در قالب پنج مورد بر شمرد: اولین هدف دولت موازی(و یا به تعبیری دیگر دولت  سایه) تلاش برای دفاع از فقرا و مبارزه با نابرابری‌های اجتماعی است. دفاع از میراث ملی و جلوگیری از خصوصی‌سازی صنایع نفت، برق، تعلیم و تربیت عمومی، تامین اجتماعی و منابع طبیعی دیگر هدف دولت سایه محسوب می‌شود.

در چارچوب این اهداف بر حق اطلاع‌رسانی صحیح نیز تأکید شده‌است. تلاش برای از میان بردن انحصار غیر قانونی دولت بر منابع ملی مبارزه با فساد و بازسازی مؤسساتی که اکنون در انحصار قدرت‌طلبان قرار دارند از دیگر اهداف دولت سایه عنوان شده‌است.

لوپس اوبرادور تاریخ تشکیل دولت سایه را  در روزهایی میان 20 نوامبر تا حداکثر اول سپتامبر اعلام کرده‌است.

از سوی دیگر فلیپه کالدرون دیگر کاندیدای انتخابات مکزیک – که طبق آمار مؤسسه فدرال انتخاباتی مکزیک( IFE ) با اختلاف 243.934 رای در انتخابات اخیر مکزیک، از لوپس اوبرادور پیش افتاده است – گفت: از اینکه بر اساس رأی اعلام  شده از سوی دادگاه عالی مکزیک پیشتازی من در انتخابات – حتی به میزانی  بیش از رأی 2 ژوییه - تایید شد، بسیار خرسند هستم.

کالدرون حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و در جمع نمایندگانی از احزاب راستگرای مکزیک گفت: بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی گروه انتخاباتی خود، می‌توانم بگویم میزان پیشتازی ما بیش از این حرف‌هاست.

کد خبر 3060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز