سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده سابق نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان تأکید کرد اعضای شاخه القاعده در سوریه در راهروهای قدرت آمریکا، مدافعان زیادی دارند و می‌توان از آنها برای مبارزه با داعش کمک گرفت.

پترائوس: برای شکست داعش باید از القاعده کمک گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس، «دیوید پترائوس» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس سابق «سیا» اعلام کرده است که برای شکست تکفیری‌های داعش باید از القاعده استفاده کرد.

فرمانده سابق نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان تأکید کرده که اعضای شاخه القاعده در سوریه در راهروهای قدرت آمریکا، مدافعان زیادی دارند و می‌توان از آنها برای مبارزه با داعش کمک گرفت.

چهار منبع آشنا به این مذاکرات از جمله یک نفری که مستقیماً با پترائوس صحبت کرده بود به «دیلی بیست» گفتند که پترائوس از مقامات آمریکایی خواسته است که از اعضای میانه‌رو «جبهه النصره» برای مقابله با داعش در سوریه استفاده کند.

طبق این گزارش، قلب این ایده از تجربه سال 2007 پترائوس در عراق نشأت گرفته است. در آن زمان آمریکا بعنوان بخشی از یک راهبرد بزرگتر برای شکست تکفیری‌ها، شبه‌نظامیان سنی را متقاعد کرد تا مبارزه با القاعده را متوقف کنند و با ارتش آمریکا همکاری کنند.

دیلی‌بیست گزارش کرد که این تاکتیک دستکم برای یک مدت موقت جواب داده است اما القاعده در عراق بعدها بعنوان داعش ظهور کرد و دشمن قسم خورده القاعده شد.

طبق این گزارش، پترائوس هم‌اکنون به بازی گذشته خود بازگشته است و خواستار همکاری با جبهه‌النصره برای مقابله با داعش شده است.

با اینحال، بازی پترائوس در حالیکه اجرایی شود، بسیار بحث‌برانگیز خواهد بود. جنگ آمریکا علیه تروریسم با باصطلاح حمله القاعده در سپتامبر 2001 آغاز شد. حال ایده همکاری با القاعده با گذشت 14 سال از آن زمان، تمسخرآمیز است.

طبق این گزارش، ایده پترائوس با موانع قانونی و امنیتی زیادی روبرو است. در سال 2012، دولت اوباما، جبهه النصره را بعنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد و سال گذشته، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور حمله هوایی به مواضع جبهه النصره کرد.

پترائوس اوایل سال 2011 بعنوان مدیر سیا فعالیت می‌کرد و زمانیکه بحران سوریه آغاز شد، به همراه «هیلاری کیلنتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و «لئون پانتا» وزیر دفاع این کشور دولت اوباما را ترغیب به همکای با معارضان سوری کردند.

پترائوس حاضر نشده است راجع به گزارش دیلی بیست اظهارنظر کند.

کد خبر 305792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha