سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: حمایت قانون‌گذاران پارلمان اوکراین از اصلاحات قانون اساسی برای اعطای خودمختاری بیشتر به مناطق شرقی، درگیری‌ میان معترضان و پلیس را در مقابل ساختمان پارلمان در پایتخت این کشور درپی داشت.

اوکراین

به گزارش ایسنا به نقل از بی.بی.سی، قانون‌گذاران پارلمان اوکراین، در یک نشست پر جنجال به پیش‌نویس قانون اعطای اختیارات بیشتر به مناطق دونتسک و لوهانسک که تحت کنترل شورشیان هستند، راي مثبت دادند.

در حال حاضر یک آتش‌بس شکننده در شرق اوکراین برقرار است.

چند روز پیش شورشیان جدایی‌طلب و نیروهای اوکراینی توافق کردند تا  در تاریخ اول سپتامبر مصادف با روزی که کودکان به مدرسه باز می گردند به تشدید خشونت‌ها پایان دهند.

با وجود آن که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر تعداد موارد نقض آتش‌بس در شرق اوکراین کاهش پيدا كرده‌است، یک مقام بلندپایه هیات ناظر بین‌المللی سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین هشدار داد که هیچ یک از طرفین درگیری در اوکراین به آتش‌بس احترام نمی‌گذارند.

او به پایگاه سوییس مدیا گفت: نقض‌ آتش‌بس در اوکراین تبدیل به یک هنجار شده است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پس از آن که صدای یک انفجار در نزدیکی پارلمان اوکراین شنیده شد، شاهد زخمی شدن چند نفر بوده است.

کمی پیش از این اتفاق 265 تن از قانون‌گذاران پارلمان اوکراین از پیش‌نویس لایحه تمرکز زدایی اوکراین اعلام حمایت کردند.

بسیاری از هم‌پیمانان ائتلافی شامل یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین با این تغییرها مخالفت کردند و هنوز مشخص نیست که آیا پوروشنکو می‌تواند 300 رای لازم برای تصویب قرائت دوم و پایانی این قانون در اواخر سال جاری میلادی را کسب کند یا خیر.
اعطای خودمختاری بیشتر به مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین یک بخش کلیدی از توافق آتش‌بس مینسک است که در ماه فوریه امضا شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد گروهی از معترضان ملی‌گرایی که در نزدیکی پارلمان اوکراین در شهر کی‌یف مشغول تظاهرات در مخالفت با پیش‌نویس قانون اعطای وضعیت ویژه به مناطق جدایی‌طلب بوده‌اند اقدام به پرتاب نارنجک به سوی نیروهای امنیتی کرده‌اند که در اثر انفجار آن چند نیروی پلیس و گارد ملی اوکراین مجروح شدند.

وزیر کشور اوکراین در پیامی در توئیتر اعلام کرد: حدود 90 نفر در جریان انفجار بمب‌های پرتاب شده از سوی جمعیت تظاهرکننده در مقابل ساختمان پارلمان زخمی شدند که حال چند تن از آنها وخیم است.

کد خبر 305693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha