سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور آمریکا در دیدار سرزده‌ای که به عراق انجام داد، امکان کاهش تعداد نیروهای نظامی این کشور در عراق را محتمل دانست.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، رایزنی‌های قطعی درباره این موضوع ظرف هفته‌های آینده آغاز خواهد شد.

 

بوش دوشنبه سوم سپتامبر در برابر حدود 750 وابسته نظامی آمریکا در مقر الاسد واقع در غرب عراق گفت، در صورت موفقیت‌های مستمر این امکان وجود دارد که اوضاعی امن حتی با تعداد کمتری از سربازان آمریکایی وجود داشته باشد.

 

بوش ادامه داد رایزنی‌های قطعی در این باره پس از گزارش ارتش آمریکا درباره اوضاع عراق آغاز خواهد شد.

 

وی در همین حال درباره درخواست‌های مطرح شده برای خروج نیروهای آمریکا از عراق هشدار داد و گفت چنین تصمیمی باید بر مبنای ارزیابی‌ها فرماندهانی که در محل حضور دارند، باشد و نه «واکنش‌های عصبی» سیاستمداران در واشنگتن و نظرسنجی‌ها. کاهش نیروها از موضع قوی و به واسطه موفقیت‌ها انجام خواهد شد و نه به دلیل هراس و ناکامی.

 

بوش رهبران عراق را دوباره به باد انتقاد گرفت.[انتقاد جرج بوش از نخست‌وزیر عراق] وی فقدان پیشرفت در این کشور را مایوس‌کننده خواند و مدعی شد، نیروهای آمریکایی کمک کرده‌اند تا اوضاع امنیتی را بهبود بخشند، اکنون اهمیت دارد دولت بغداد پیشرفت‌هایی سیاسی و اقتصادی را حاصل کند. موفقیت‌های نظامی راه را برای مصالحه سیاسی هموار کرده‌اند.

 

اولین سفر پس از یک سال و نیم

بوش همراه با کاندولیزا رایس،‌ وزیر امور خارجه و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته برای انجام دیداری سرزده به عراق وارد شد. این سومین دیدار بوش از عراق پس از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003 میلادی به واسطه تهاجم نظامی آمریکا است. او آخرین بار ماه ژوئن 2006 از عراق دیدن کرده بود.

 

این آخرین فرصت برای وی بود تا شخصا با رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق و همچنین ژنرال دیوید پتراوس پیش از آن که دولت گزارش آنها را درباره عراق منتشر کند، دیداری داشته باشد. بوش از اعضای کنگره خواسته است تا اول این گزارش را ببینند و از تصمیم‌گیری‌های عجولانه خودداری کنند.

 

پتراوس و کروکر تا دوشنبه آینده در جلسه استماع کنگره حاضر می‌شوند. پس از آن کاخ سفید تا 15 سپتامبر گزارش عراق خود را به کنگره ارایه خواهد داد، گزارشی که هدفش جلب حمایت‌های بیشتر برای پیشبرد راهبرد نظامی کنونی آمریکا در عراق است.

 

نوری المالکی، نخست وزیر عراق گفت ‌انتظار دارد دولتش کارنامه خوبی گرفته باشد. وی دوشنبه شب در بغداد اعلام کرد پیشرفت‌هایی برای آشتی ملی در عراق حاصل شده است و رایان کروکر و دیوید پتراوس خود شاهد این روند بوده‌اند.

کد خبر 30565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز