سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری صبح سه‌شنبه 13 شهریور به ریاست آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز به کار کرد.

انتخاب رئیس مجلس خبرگان رهبری جزو اولین دستور کارهای اجلاس دو روزه خبرگان است و به احتمال زیاد در روز اول اجلاس، رییس جدید انتخاب خواهد شد.

طبق برنامه پیش‌بینی شده و روال عادی، نطق‌های قبل از دستور از سوی اعضا ارایه و نیز طرحی از کمیسیون آیین‌نامه در رابطه با کمیسیون بودجه خبرگان در جهت تقلیل تعداد افراد عضو کمیسیون بودجه با توجه به بودجه اندک مجلس خبرگان رهبری ارایه و رای‌گیری خواهد شد.

به احتمال زیاد طبق این طرح در صورت تصویب اعضای کمیسیون بودجه از 11 نفر به حدود پنج شش نفر تقلیل پیدا می‌کند.

طبق آیین‌نامه خبرگان کمیسیون سیاسی مجلس نیز موضوع‌های سیاسی را مشخص و شخصیت‌هایی را برای سخنرانی در این اجلاس دعوت کرده‌اند.

سخنان نایب رییس مجلس خبرگان

جلسه روز سه شنبه 13 شهریور با سخنان آیت‌الله "اکبر هاشمی رفسنجانی" نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری آغاز به کار کرد.

آیت‌الله "اکبر هاشمی رفسنجانی"در سخنرانی آغازین دومین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد کرد :مجلس خبرگان رهبری وظایف مهم و عملی را در دست گیرد.

هاشمی رفسنجانی ، افزود: در مسائلی که مقام معظم رهبری تصویب و ابلاغ کرده‌اند و مسئولیت آن را در اختیار دیگران قرار داده‌اند، مانند وظایف نظارتی سپرده شده به مجمع تشخیص مصلحت، خبرگان می‌توانند مجمع را احضار کرده و خواستار پاسخگویی آنان درباره نظارت سپرده شده باشند.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: خبرگان اگر بخواهد وارد میدان فعال‌تر در امور کشور شود میدان شرعی و قانونی در اختیار دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شاید در دوره بعدی مجلس خبرگان در این مسئله وارد شویم و آن را در آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان بیاوریم.

نایب رییس اول مجلس خبرگان با تشبیه این مجلس به نیروهای مسلح گفت: این نیروها در زمان جنگ نقش خود را ایفا می‌کنند و در زمان صلح برنامه‌های آموزشی و طراحی دارند و نقش حضور آنان، مایه آرامش خاطر مردم است. مجلس خبرگان رهبری نیز با هزینه بسیار اندک، این نقش را در حساس‌ترین نقطه تاریخ ایفا می‌کند مانند شرایطی که در زمان رحلت امام (ره) به‌وجود آمد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: جایی مانند مجلس خبرگان رهبری با کارایی کامل می‌تواند خطرها را از کشور دور کند که این قدرت عظیم و خلاق برای لحظه‌ای در نظر گرفته شده است که در موقع بروز خطر، ایفای نقش کند.

وی با اشاره به وظیفه این مجلس برای بررسی تداوم شرایط در رهبری گفت: مجلس خبرگان به این وظیفه خود نیز به درستی عمل می‌کند. مجلس خبرگان کمیسیون‌های مختلفی دارد که تداوم شرایط را بررسی و گزارش را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنند.

رفسنجانی در عین حال تاکید کرد: مجلس خبرگان رهبری مسائل را در سطح جامعه مطرح نمی‌کند زیرا درپی تبلیغات نیستند اما شاید روزی این تصمیمات در اختیار مردم گذاشته شود.

وی تشکیل مجلس خبرگان را ابتکاری بی‌نظیر و سرنوشت‌ساز دانست که در نظام جمهوری اسلامی رخ داد و گفت: محوریت نظام ما با ولایت فقیه است و مشروعیت نظام با ایشان است و خبرگان رهبری بر این اساس باید جزو مهمترین ارکان کشور محسوب شود زیرا صلاحیت رهبری و تداوم شرایط آن را برعهده دارد.

رفسنجانی تاکید کرد: مهمترین و سرنوشت‌سازترین رکن کشور مبعوث از مجلس خبرگان رهبری و تداوم آن نیز به خبرگان وابسته است.

نایب اول رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برخی در اوایل کار رندانه در ایجاد چنین مجلسی کارشکنی می‌کردند و آن را تضعیف رهبری می‌دانستند که اگر امام دخالت نمی‌کرد این کارشکنی به یک فتنه تبدیل می‌شد.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با استناد به بیانات امام خمینی (ره) گفت: امام فرمود: مجلس خبرگان تقویت رهبری است که حق هم همین است وقتی مردم ببینند جمعیت انبوهی فردی را انتخاب کرده به طور قطع، اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به بی‌نظیر بودن تشکیل حکومت اسلامی در قرون گذشته، خاطرنشان کرد: مقام ولایت در گذشته‌های دور منصوص بود.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری افزود:در اهل سنت نیز خلافت مطرح بود و در تاریخ اسلام، تشکیل حکومتی بر مبنای ولایت تکرار نشده است اما با راهنمایی‌های امام در نظام جمهوری اسلامی، ارگانی تشکیل شد که ضمانت سلامت مقام رهبری و تداوم شرایط را بررسی کند.

وی با تاکید بر اینکه خبرگان نشان داد : در حساس‌ترین زمان که نگرانی شدید جامعه را گرفته بود، خبرگان آثار وجودی خود را با انتخاب رهبر کنونی نشان داد.

رفسنجانی گفت: شرایط شکننده‌ای در آن زمان حاکم بود و اگر مجلس خبرگان سریع عمل نمی‌کرد دوره فترت برای انقلاب گران تمام می‌شد، اما در یک روز اعضای خبرگان رهبری به تهران آمدند و کار بزرگی را آسان انجام دادند که خیال همه از آن راحت شد.

وی پیش از آغاز سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله "علی مشکینی" رییس فقید مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله بنی‌فضل نماینده مردم آذربایجان شرقی در این مجلس گفت: از لحاظ عاطفی برای من سخت است که جای آیت‌الله مشکینی که استاد و معلم اخلاق همه ما بود صحبت کنم.

رفسنجانی افزود: ایشان از زمان جوانی تا پایان عمر نقش موثری در پرورش طلاب و تعلیم فقه و اصول و در دوران مبارزه در نهضت اسلامی داشت.

کد خبر 30557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز