همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، از رونمایی رادارهای «بینا» و «نظیر» همزمان با دهم شهریور ماه روز پدافند هوایی خبر داد.

فرزاد اسماعیلی

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، این مطلب را امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز دهم شهریور روز پدافند هوایی عنوان کرد.

وی افزود: این دو رادار بومی و راهبردی، در دو نقطه متفاوت کوهستانی و دشت و هموار کشور نصب می شوند.

به گفته اسماعیلی، این دو رادار به خاطر برخورداری از خاصیت های تکنولوژیکی، در منطقه کم نظیر هستند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، برد بالا، دقت بسیار خوب در سمت و کشف اهداف ریز پرنده و موشک های کروز را از ویژگی های این دو رادار برشمرد.

وی ادامه داد: امروز هفت سال است که از تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) می گذرد و افتخار داریم که در این مدت، اقدامات را در حوزه های مختلف بویژه سامانه های دفاع هوایی در شبکه ای یکپارچه پدافند هوایی تشریح کرده و از برخی دستاوردهای قرارگاه رونمایی کنیم.

امیرسرتیپ اسماعیلی با بیان اینکه در بخش کشف و شناسایی، قرارگاه پدافند هوایی در هفت سال گذشته به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته، از رونمایی رادار «فتح 14» از دستاوردهای جدید این قرارگاه خبر داد و گفت: این رادار که از فناوری نیمه هادی بهره می برد، یک رادار کاملا بومی است که از سوی کارکنان متخصص و متعدد قرارگاه بصورت کاملا بومی طراحی و تولید شده و با برد و ارتفاع بسیار بالا در یکی از نقاط پدافند هوایی کشور مستقر شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در تشریح ویژگی های این سامانه راداری افزود: این سامانه راداری دو منظوره است که هم برای کشف و هم برای اتصال به سامانه های موشکی طراحی شده است.

وی رونمایی از سامانه موشکی تلاش را یکی دیگر از دستاوردهای این قرارگاه در طی هفت سال گذشته از تاسیس این قرارگاه پدافندی عنوان کرد و توضیح داد: سامانه موشکی تلاش، یک سامانه موشکی برای رهگیری و درگیری با اهداف ارتفاع متوسط و بالا بطور توامان است که این ویژگی توامانی رهگیری و درگیری در ارتفاع متوسط و بالا از قابلیت های فنی و پیچیده این سامانه موشکی کاملا بومی است که از سوی کارکنان پدافند هوایی و با کمک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده است.

امیر سرتیپ اسماعیلی همچنین رونمایی از سامانه همیار رهگیر را یکی دیگر از سامانه های پدافند هوایی عنوان کرد و افزود: این سامانه همان اتوماسیون سیستم های شنود الکترونیکی است که قابلیت آن در سایت های اطلاعات شناسایی الکترونیکی برای ثبت، تطبیق، اصلاح و همچنین همپوشانی اطلاعات در سراسر کشور جمهوری اسلامی ایران بکار می رود.

وی توضیح داد: برای احراز یک اشراف اطلاعاتی منسجم در سامانه پدافندی نیازمند یک سامانه هوشمند بودیم که به لطف خدا این اتوماسیون طراحی و تولید و به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور وارد شد که از ویژگی های آن به عنوان نمونه می توان به قابلیت رهگیری و جابجایی اندکی از ناوهایی که حامل هواپیما و یا ناوهای بالگردبر به اندازه ایکس درجه اشاره کرد که می تواند آنها را ثبت و ضبط کرده و در اشراف اطلاعاتی قرارگاه کمک کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) از رونمایی سامانه حلقه بیدار که یک سامانه شنود و تحلیلگر اطلاعاتی بومی است که توسط مهندسین مجرب و متعهد این قرارگاه طراحی و ساخته شده خبر داد و گفت: از قابلیت های این سامانه غیرقابل کشف بودن آن است.

وی تاکید کرد: امروز(شنبه) از چند پروژه در راستای فرماندهی و کنترل که پیچیده هم هستند، رونمایی می شود که به علت امنیتی بودن مساله، از بیان آنها خودداری می کنیم. این پروژه ها لایه های پنهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) هستند.

امیر سرتیپ اسماعیلی همچنین از تعامل با بخش های لشکری، تعامل بیشتر با نیروی هوافضای سپاه و پدافند هوایی سپاه پاسداران و تمامی یگان های پدافند هوایی نیروهای مسلح که در کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) هستند، خبر داد و خاطر نشان کرد: در این حوزه می توان به ورود اطلاعات رادارهای بردبلند قدیر و رزونانس و نیز رزمایش های موشکی که با برادران پاسدار در سپاه و سایر نیروهای پدافند هوایی و حتی نیروهایی که رزمایش مستقل انجام می دهند، اشاره کرد.

وی همچنین از برگزاری رزمایش پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در اواخر پاییز امسال خبر داد و گفت: در این رزمایش، نیمی از کشور بصورت مستقل و تمام کشور به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و از قابلیت های این رزمایش این است که تمامی دستاوردهایی که امروز از آنها نام بردیم در آن استفاده می شود و از تاکتیک های جدیدی بصورت مستقل، نیرویی و مشترک با نیروهای دیگر، بهره می بریم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تاکید کرد: این قرارگاه همیشه بیدار، رو به جلو و آماده دفاع است و تمامی دستاوردهایی که امروز برای رونمایی از آنها نام بردیم، به ثبات، صلح، امنیت و آرامش در منطقه کمک می کند.

وی گفت: عملکرد این قرارگاه نشان می دهد که برابر قوانین بین المللی هوایی، هیچ هدف پرنده ای نباید به مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران قصد تجاوز داشته باشد و این قانون فراگیر در کل دنیاست و ما هم از آن تبعیت می کنیم و حق دفاع را برای خود مجاز می دانیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه تمامی دستاوردهای این قرارگاه طی این هفت سال مستقر و در سه هزار و 600 نقطه پدافندی گسترش داده شده، افزود: این دستاوردها در فضای تحریم و تهدید حاصل شده اما این دستاوردها هیچ تهدیدی برای کشورهای منطقه ندارد زیرا ایکائو آسمان جمهوری اسلامی ایران را امن ترین آسمان در بین کشورهای خاورمیانه اعلام کرده است.

کد خبر 305379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha