همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت ضمن توضیح اعداد و ارقام بودجه‌ای وزارت بهداشت و رضایتمندی مردم از طرح تحول نظام سلامت، گفت:

Harirchi Iraj

با وجود رشد سه درصدی بودجه عمومی وزارت بهداشت در سال جاری و همچنین برخی کمبودهای اعتباری، اما هیچ خللی در خدمت رسانی به مردم ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری با اشاره به سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت گفت: نظام سلامت در طول قانون برنامه چهارم توسعه وسال اول قانون پنجم توسعه نه تنها به سمت کاهش پرداخت از حرکت نکردیم، بلکه هرسال به طور مداوم افزایش داشته‌ایم و از ۵۳ درصد به ۵۹ درصد در سال ۹۱ رسیده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به صحبت‌های روز گذشته مجلسی‌ها درباره برنامه‌های وزارت بهداشت، گفت: در مجلس تاکید شد یکی از وظایف اصلی سه‌گانه در نظام بهداشتی درمانی، محافظت مالی مردم در مقابل هزینه‌ بیماری‌ها است. برای کاهش پرداختی یا دولت باید بودجه را ازمنابع عمومی بپردازند یا بیمه‌ها سهم بیشتری را متقبل شوند. اگر می‌خواهیم کاهش پرداختی از جیب مردم داشته باشیم باید به تکلیف قانونی خود عمل کنیم و دولت و مجلس بودجه‌های بهداشت و درمان را افزایش دهند و عقب افتادگی‌های 40 ساله این حوزه را جبران کنند.

حریرچی متوسط پرداختی توسط مردم در دنیا را ۱۸.۹ درصد، در منطقه زیر ۳۹ درصد و در ایران بالای ۶۰ درصد اعلام کرد.

  • افزایش 3درصدی بودجه وزارت بهداشت در مقابل تورم حدود 14درصدی کشور

وی بااشاره به اظهارات مطرح شده در مجلس در خصوص اختصاص یک چهارم بودجه عمومی کشور به حوزه سلامت گفت: در این مورد شاید منظور معادل این رقم بوده وشاید اشتباهی لفظی باشد. کل بودجه‌ای که از منابع عمومی دولت در سال ۹۴ می‌گیریم نسبت به سال ۹۳ فقط سه درصد افزایش داشته‌ایم. این میزان را باید با توجه به تورم رسمی اعلام شده که ۱۳.۵ درصد است و همچنین تورم بخش بهداشت و درمان که همیشه ۱.۵ برابر این تورم است در نظر بگیریم.

  • بودجه 23هزار میلیاردی وزارت بهداشت از محل درآمد عمومی

حریرچی ادامه داد: بودجه عمومی دولت ۲۲۴هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ است. در مجلس هم عنوان شد که عملکرد بودجه از ۱۹۰ هزار میلیارد بالاتر نخواهد رفت. اگر مصوبه عمومی دولت محقق نشود، برنامه‌های ما هم محقق نمی‌شود. طی یک سال گذشته از محل هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده فقط ۸۵ درصد برای ما حاصل شد. کل بودجه مصوب برای وزارت برای بخش بهداشت و درمان از محل درامد عمومی دولت ۲۳هزار و صد میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت از تفاوت میان بودجه این وزارتخانه با سایر ارگان‌ها انتقاد کرد و گفت: بودجه آموزش و پرورش ۲۶ هزار و صدمیلیارد تومان است اما درتمام دنیا بودجه‌های سلامت از محل منابع عمومی دویا سه برابر بودجه های آموزشی است. ولی امسال ما درشرایطی هستیم که رشد بودجه سه درصدی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: بودجه دولت شامل دو جزء اصلی شرکت‌ها و موسسات دولتی و بودجه‌های جاری می‌شود و کل بودجه دولت نیز ۸۴۶ هزار میلیارد است. بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه عمومی دولت حساب نمی‌شود . دربین وزارتخانه‌ها نیز آموزش و پرورش، آموزش عالی و بنیاد شهید چهار ارگان برای هزینه اصلی از محل درآمد عمومی دولت است.

  • اختصاص۸.۵ درصد از درآمدهای ناخالص برای بهداشت و درمان در کشورهای منطقه

حریرچی تاکید کرد: ما در هیچکدام از موارد تخصیص منابع تخلف سیستماتیک و حتی جزیی نداشته‌ایم. بودجه‌ها چه جاری و چه عمرانی همه برای مقاصدی که مجلس تصویب کرده، هزینه شده است. وزیر هم در مجلس درخواست کردند، هیاتی را مامور کنند تا علاوه بر ۱۴ ارگان نظارتی که وجود دارد بر ما نظارت کنند.

وی ادامه داد: ما مخالف بخشی نگری هستیم. حداکثر تاثیری که وزارت بهداشت در سلامت مردم دارد ۲۰ تا ۲۵ درصد است و ۷۵ تا ۸۰ درصد سایر فعالیت‌هایی است که بر حوزه سلامت تاثیر می‌گذارند و ناشی از اقداماتی است خارج از آن است و تصحیح آن هم از باید از بیرون وزارت بهداشت صورت گیرد. ما تقاضای همکاری بین بخشی داریم. مسایلی مانند اشتغال، فقر، کیفیت هوا، سموم و ... در کار ما تاثیر دارد.

حریرچی افزود: ما باید پایبند قانون باشیم و طبق بند ۲-۱۰سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درصدی از درآمد ناخالص ملی که به حوزه بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد و درصدی از این رقم که دولت تقبل می‌کند باید بالاتر از میانگین کشور‌های منطقه باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت اختصاص بودجه بهداشت ودرمان از محل درآمد عمومی دولت در منطقه گفت: به طور میانگین کشور‌های منطقه ۸.۵ درصد از درآمدهای ناخالص‌شان را برای بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند و ۶۰ تا ۶۲ درصد از منابع بهداشت و درمان از منابع عمومی تامین می‌شود.

  • به قانون وفادار باشید

حریرچی اقدامات مجلس در رابطه با بودجه درسال ۹۳ را مثبت دانست و افزود: اگر اوضاع مالی در حوزه بهداشت و درمان بهتر می‌شد، جای انتقاد نمی‌ماند. پاسخ ما به بعضی از دوستان دلسوز این است که سه تا چهار دهه است که به وزارت بهداشت ، آموزش و پرورش و آموزش عالی ظلم شده‌است و گفته می‌شد که باید سرمایه گذاری کنیم ، اشتغالی ایجاد کنیم و توسعه دهیم، ولی نتیجه‌ای که در ۲۰ سال گذشته در دولت‌های مختلف حاصل شده‌ است، آن اتفاق مورد نظر نبود. اجازه دهید به قانون و آنچه مقام معظم رهبری تصویب کرده‌است، وفادار باشیم.

وی با اعلام افزایش ۱۲۰ درصدی درآمد وزارت بهداشت و ناکافی بودن رشد بودجه بیمه‌ها، گفت: درحالی که درآمد عمومی دولت و وزارت بهداشت از منابع عمومی فقط سه درصد افزایش پیداکرده‌است ، سقف درآمدهای اختصاصی ما ۱۲۰ درصد بالاتر رفته است. سال گذشته این درآمد ۱۱هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده‌است اما امسال با ۱۲۰ درصد افزایش به ۲۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده‌است.

وی افزود: ما رسما اعلام می‌کنیم با توجه به اینکه رشد بودجه ای بیمه فقط ۱۵ درصد بوده، حداکثر میزانی که این بودجه محقق می‌شود ۶۰ تا ۶۵ درصد خواهد بود و ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد از آن حاصل می‌شود. در سال‌های گذشته نیز سقف درآمد اختصاصی دولت برای بسیاری از دستگاهها به طور کامل محقق نشده است.

  • برای افزایش درآمد بیمارستان‌ها، به جیب مردم نگاه نمی‌کنیم

حریرچی ادامه داد: خط قرمز ما این است که برای درآمد اختصاصی نباید به جیب مردم نگاه کنیم، بلکه آن است که ما درقبال ارایه خدمت از مردم و بیمه‌ها پول می‌گیریم. سال گذشته قریب به اتفاق بیمارستان‌ها با حداکثر ظرفیت کار کردند که به معنی آن است که امکان گسترش خدمات وجود نداشت. افزایش درآمد اختصاصی ما با درصد بسیار بالا با توجه به خط قرمز نهایی دولت و وزارت بهداشت این است که به جیب مردم نگاه نکند. در نتیجه فقط با افزایش بودجه بیمه‌ها این امر شدنی خواهد بود. بودجه سازمان بیمه سلامت امسال فقط ۱۵ درصد افزایش داشته است. محدود کردن درآمد اختصاصی و مقایسه آن با درآمد عمومی صرف، اشتباه است.

حریرچی توضیح داد: ما ازمحل عمومی ۲۲۴هزار میلیارد درآمد داریم. ۸۴۶هزار میلیارد هم کل درآمدهای دولت است. بودجه وزارت بهداشت نیز ۲۳هزار و صد میلیارد تومان از محل درآمد عمومی است. ما باید درآمد اختصاصی را با کل درآمدهای دولت مقایسه کنیم.

  • اختلاف درآمد بین گروهای پزشکی و غیر پزشکی را کاهش دادیم

در ادامه سخنگوی وزارت بهداشت درباره انتقادات وارد شده به وزارت بهداشت درخصوص اختلاف درآمد پزشکان گفت: این اختلاف درآمد در سال‌های ۷۴ تا ۹۲ دربین پزشکان و گروههای پزشکی بوده ‌است. وزارت بهداشت با سقف گذاشتن و اجرای سیستم پلکانی و با افزایش درآمد پزشکان و گروههای که درآمد کمتر داشته‌اند و همچنین افزایش درآمد گروه‌های غیرپزشکی این اختلاف درآمد را به طور واضح کاهش داده است. چرا دوستان در دوره‌ای که حضور داشتند ان را تصحیح نکردند و اعتراضات خود را بیان نکردند؟

وی تاکید کرد: طرح تحول نظام سلامت، امروز شیرینی درکام مردم آمده است و بارضایت رهبری، رییس جمهور، مردم و مجلس مواجه شده‌ است. لازم نیست کام مردم را تلخ کنیم.

  • افزایش رضایتمندی مردم از حوزه سلامت

حریرچی همچنین به افزایش رضایتمندی مردم از سیستم بهداشت و درمان اشاره کرد وگفت: طبق نظرسنجی‌های وزارت بهداشت در طول یکسال گذشته از لحاظ رضایتمندی همگام با وزارت خارجه یا در رتبه اول بوده است یا دوم. در شش ماهه دوم نیز اول بوده است. اگر در مجموعه دستگاه‌های اجرایی وزیری موفق می‌شود همه با هم کمک کنیم که موفقیت بیشتری کسب کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام‌ درآمد زیر یک میلیون تومان برای۷۰ درصد مراجعه کنندگانی که به تازگی بیمه شده‌اند افزود: ۷۰ درصد کسانی که به تازگی بیمه شده اند ماهانه زیریک میلیون تومان درآمد دارند. کاهش پرداختی از جیب مردم بیشتر برای کسانی است که روستایی هستند یا جز دهک‌های اول تا پنجم جامعه هستند، محقق شده است. ما افتخار می‌کنیم میزان مراجعه بیماران تحت پوشش کمیته امداد بین سال‌های ۹۲ تا ۹۳، ۲۸ درصد افزایش داشته است؛ این یعنی تعدادی از مردم بیمار می‌شدند اما خدمت نمی‌گرفتند.

  • کاهش هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی در دولت یازدهم

وی در خصوص کاهش هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به دوره‌های قبل گفت: طی ۲۰ سال گذشته همیشه قیمت دارو و تجهیزات پزشکی بیش از ۱.۵ برابر نرخ تورم بود و هرساله افزایش پیدا می‌کرد. سال ۹۲ به ۹۳ اولین سالی است که قیمت دارو و تجهیزات به طور متوسط کاهش پیدا کرده‌است. ما با همین میزان پاسخگویی به مردم را افزایش داده‌ایم و پوشش روستاها را نیز تکمیل کرده‌ایم.

حریرچی در پایان گفت: با وجود رشد بودجه سه درصدی و برخی کمبودهای اعتباری، اما هیچ خللی در خدمت رسانی به مردم ایجاد نشده است.

کد خبر 305220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha