پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: «حمید متبسم» نوازنده و آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی از تازه‌ترین اثر تکنوازی خود که تولید آن مربوط به بیست سال گذشته است، در شهر کتاب مرکزی تهران رونمایی کرد.

به گزارش سایت موسیقی ایرانیان، مراسم رونمایی آلبوم «نوای دریا» اثر تازه حمید متبسم که شامل تکنوازی سه تار وی از ساز سه تار استاد مهدی کمالیان است، سه شنبه بعداز ظهر سوم شهریورماه با حضور تعدادی از هنرمندان و دوستداران موسیقی در فروشگاه شهر کتاب مرکزی تهران رونمایی شد.

افشین معصومی مدیر موسسه نغمه حصار و تهیه کننده این آلبوم موسیقایی در ابتدای مراسم توضیح داد: «خوشحالیم که شانزدهمین اثر تولید شده از سوی موسسه ما به نام نامی حمید متبسم منتشر شده است. این آلبوم موسیقایی دومین اثری است که از این هنرمند بعد از آلبوم «زمزمه‌ها» به خوانندگی سالار عقیلی منتشر کردیم و خوشحالیم که در این شرایط سخت و دشوار توانسته‌ایم اثری از یک هنرمند شاخص عرصه موسیقی را به علاقه مندان ارائه دهیم.»

وی ادامه داد: «فعالیت در حوزه نشر آثار موسیقایی در این روزگار بسیار سخت است چرا که این روز‌ها موسیقی از جنس موسیقی که ما مد نظر داریم از اقبال کمتری برخوردار است، اما به هر ترتیب با توجه به اینکه بر این باوریم شالوده اصلی موسیقی ایرانی همین تکنوازی‌ها و دونوازی هاست پس باید تلاش کرد تا به سهم خودمان آثاری از این دست را در بازار موسیقی منتشر کرد.»

حمید متبسم خالق آلبوم موسیقایی «نوای دریا» نیز در ابتدای صحبتهای خود با بیان اینکه امیدوارم آثار من ارزش حمایت ومهربانی شما را داشته باشد، گفت: «من معتقدم برای اینکه در یک جامعه حضور داشته باشید باید خود را به روز کنید و در جریان اتفاقات جامعه باشید. یک هنرمند باید با زبان جامعه ارتباط تنگاتنگ داشته و با فرهنگ آنجامعه نیز آشنایی کامل پیدا کند و ارتباطش را نیز با آن قطع نکند. به اعتقاد من وطن اصلی یک هنرمند، اتاق کار آن هنرمند است که در آن موسیقی و کتاب دارد و از طریق این دریچه حرف‌های خود را به جامعه خود می‌زند. این نکته را هم باید بدانیم: امروز دسترسی پیدا کردن به فرهنگ جامعه در میدان انقلاب راه رفتن نیست چرا که فرهنگ چه در دنیای مادی و چه در دنیای مجازی به شدت در حال گسترش است.»

این نوازنده در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد: «برای درک موسیقی نیازمند ممارست هستیم کما اینکه نیاز هم نیست که برای درک این موسیقی وفرهنگ این موسیقی حتما اهل کشوری باشیم که بخواهمی موسیقی آن را درک کنیم. من لازم است اینجا به نکته‌ای اشاره کنم که در برخی از کشورهای اروپایی و امریکایی هنرمندان و هنردوستانی را می‌شناسم که موسیقی ایرانی را بهتر از خود ما می‌شناسند. بنابراین همینطور که ما از موسیقی ایرانی لذت می‌بریم غیر ایرانی‌ها نیز می‌توانند با آثار ایرانی ارتباط برقرار کنند.»

وی با بیان اینکه موسیقی و هنر در کشورمان به تجاری شدن صرف رفته است، توضیح داد: «متاسفانه فضای موسیقی کشور به سمتی کشیده شده که تجارت موسیقی از هنر موسیقی ارزش بیشتری پیدا کرده است و تولید کنندگان آثار موسیقایی صرفا به فضایی رفته‌اند که دوست دارند متناسب با علاقه توده مردم آثاری را تولید کنند، به همین جهت خیلی از هنرهای اصیل ما تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند و این نکته‌ای است که باید بیشتر از این‌ها به آن توجه کرد.»

متبسم در بخش دیگری از صحبتهای خود به ماجرای سه تار نوازی خود طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: «داستان سه تار نوازی من به سالهای ۶۱ و ۶۲ باز می‌گردد. در آن دوران عمده فعالیتهای نوازندگی من به تار نوازی معطوف می‌شد و می‌توانم بگویم با توجه به فضایی که در کنار استادان بودم در تار نوازی توانایی بیشتری داشتم.»

این نوازنده افزود: «سه تار اصولا سازی است که به اعتقاد من هنوز ساز مهجوری است و آن طور که باید شناخته شود، به جامعه موسیقی ایرانی معرفی نشده است. گرچه ساده نوازی این ساز بسیار ساده است اما در عین حال حرفه‌ای نوازی‌اش هم بسیار سخت است. به هر ترتیب وقتی خیلی‌ها دستی به سه تار می‌زنند اگر انگشت اشاره دست راست ان‌ها و دست چپ آن‌ها به درستی حرکتی داشته باشد می‌توان صدای خوبی از آن شنید. به نوعی دیگر می‌توان گفت اگر می‌بینیم گرایش به این ساز بیشتر است اما توجه به آن کمتر است. و ما می‌بینیم عمده نوازندگان تاری که سه تار می‌زدند دقت زیادی هم در این مورد نداشتند.»

وی گفت: «من هیچ استادی در زمینه تار نداشتم اما وقتی استاد محمد رضا لطفی در کانون چاوش سه تار می‌نواخت به اعتقاد من تنها کسی بود که در آن دوران با توجه به اصول سه تار می‌زد چرا که نواختن به شیوه بزرگانی چون هرمزی و صبا را می‌شناخت. البته استاد حسین علیزاده هم به دلیل اینکه شناخت بسیار خوبی از نوازندگی این استادان داشت، سه تار را به خوبی می‌نواخت. به هر ترتیب حضور در کنار این هنرمندان بود که به خود جرات دادم و سه تاری را خریداری کردم و سعی کردم از شیوه نوازندگی این عزیزان تقلید کنم. تا اینکه به اروپا مهاجرت کردم و همینطور سه تار نوازی را ادامه دادم. من در این مدت بود که روی سه تار نوازی تمرکز زیادی کردم و با توجه به آثاری قدیمی که در این زمینه بود سعی کردم فعالیتهایی را نیز داشته باشم. تا اینکه نوبت به ساختن اثر «ونوشه» رسید و به تبع آن کارهای دیگری با همکاری هنرمندان صاحب نام دیگر فراهم شد.»

آهنگساز پروژه پرطرفدار «سیمرغ» درباره سازی که برای تولید آلبوم «نوای دریا» از آن استفاده کرده، توضیح داد: «زمانی دوستانم کیهان کلهر و رامین جزایری به من اشاره کردند که استاد کمالیان سازهایی را برای فروش گذاشته، اما به هرکسی این ساز‌ها را نمی‌فروشد. من بعد از اطلاع از این جریان به منزل استاد رفتم و درست در زمانی وارد خانه شدم که این هنرمند مشغول جمع کردن اسباب منزل بود. در همین حین که به ساز‌ها برخورد کردم به سازی که نام آن «زیبا» بود رسیدم و به قدری توجه من را به خود جلب کرد که هر سازی در آن اتاق را با زیبا مقایسه می‌کردم. تا اینکه رامین جزایری و کیهان کلهر از من سوال کردند دوست داری برای به دست اوردن زیبا برایت به خواستگاری برویم؟ استاد هم که متوجه علاقه من به ساز زیبا شده خطاب به کلهر و جزایری گفت من هم حمید را دوست دارم و هم زیبا را. و این چنین شد که ساز زیبا با هنرمندی استاد مهدی کمالیان به دست من رسید.»

متبسم تصریح کرد: «"زیبا" سازی است که من آلبوم نوای دریا را با آن نواختم و بعد از این پروسه کاری بود که استاد سه تار من تا کنون زیبا شد. در واقع تولید البوم «نوای دریا» نتیجه دلباختگی من به نوازندگی بزرگانی چون هرمزی، صبا، لطفی بود که سال ۷۳ به مناسبت‌زاده شدن دخترم دریا خلق شد، «نوای دریا» هم قطعه‌ای است در مایه نوا که در پایان بخش دوم آلبوم اجرا شده است. البته بعد از گذر از این رهگذر اساس نوازندگی من در عین وفاداری به اسلوب و تکنیک‌های اصلی نوازندگی دچار تغییراتی شده و امروز بسیار خوشحالم که بسیاری از دوستان من را به عنوان یکی از نوازندگان سه تار ایران می‌شناسند.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا انتشار این اثر بیست سال به طول انجامید؟ تصریح کرد: «قدم گذاشتن برای انتشار چنین آثاری برای یک تهیه کننده و ناشر یک ریسک است. باور کنید من دوست داشتم این آلبوم را‌‌ همان بیست سال پیش در ایران منتشر کنم اما در این سال‌ها هیچ کس در ایران نسبت به این ماجرا ابراز علاقه نکرد که بخواهد آلبوم من را منتشر کند. در حالیکه خیلی‌ها هم به عناوین مختلف این آلبوم را گوش داده بودند و نظر مثبتی هم داده بودند.»

بر اساس این گزارش در پایان مراسم ضمن اجرای یک قطعه کوتاه تکنوازی سه تار توسط «حمید متبسم» به طور رسمی از آلبوم «نوای دریا» رونمایی شد.

کد خبر 305211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha