چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیته‌ ثبت و حریم میراث طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۹ اثر طبیعی را در فهرست ملی آثار طبیعی به ثبت رساند.

Tree

فرهاد نظری، ‌مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با اعلام این خبر درباره‌ این آثار طبیعی ثبت شده توضیح داد.

* پارک جنگلی قرق

در این پارک جنگلی، گونه‌های حمایت‌شده گوزن قرمز ایران (40 راس) نگهداری و تکثیر ‌شده و به دیگر مناطق کشور برای زیست و تولید مثل منتقل می‌شوند. پارک جنگلی «قرق» در گرگان به عنوان یکی از زیستگاه‌های گوزن قرمز شناخته شده و از گونه‌های حمایت شده محیط ‌زیست است. همچنین بیشتر گونه‌های این رویشگاه جنگلی از جامعه‌ی انجیلی - ممرزستان با گونه‌های همراه بلوط، نمدار، توسکا قشلاقی، افرا، خرمندی و آزاد است.

پیشنهاد ایجاد دومین موزه بزرگ روستایی کشور به وسعت 200 هکتار در پارک جنگلی قرق که نقش بسیار زیادی در جذب گردشگران داخلی و خارجی را ایفا می‌کند، نیز در این کمیته مطرح شد.

*درخت چنار کهنسال روستای سایر

درخت کهنسال چنار روستای «سایر» مینودشت استان گلستان،‌ در ارتفاع هزار و 171 متر از سطح دریای آزاد در شمال کوه‌های «خواجه قنبر» قرار گرفته است. این درخت در جوی آبی قرار دارد که آب آن از چشمه‌ای به نام «کل آدو» که در فاصله‌ یک کیلومتری درخت کهنسال چنار سایر قرار گرفته می‌آید و بی‌شک یکی از گونه‌های شاخص در این روستا است. باورهای بومی مردم منطقه به حفاظت و ثبت این اثر کمک فراوانی می‌کند.

*درخت گردوی روستای فارسیان

درخت گردوی «فارسیان» در قسمت شمال شرقی روستای فارسیان و در حاشیه جاده اصلی روستا در شهرستان گالیکش بخش مرکزی دردهستان نیلکوه در استان گلستان قرار دارد. این درخت با چهار شاخه اصلی و چندین شاخه فرعی، هر سال به ویژه در فصول بهار و تابستان و اوایل پاییز گردشگران زیادی دارد. ارتفاع درخت 25 متر و قطر آن 2 متر و وسعت تاج پوشش آن 180 مترمربع است.

* گل رامیان

گل رامیان در استان گلستان یک استخر طبیعی بیضی شکل به طول 90 متر و عرض 80 متر، وسعت 720 متر مربع و عمقی بین 44 تا 80 متر است.

گل رامیان در پنج کیلومتری جنوب شهر رامیان و در میان جنگل‌های انبوه پهن‌برگ به ویژه گونه با ارزش زربین قرار دارد. عمده ماهیان گل رامیان ماهی سفید رودخانه‌ای است و بیشتر پوشش گیاهی کناره‌های چشمه گل رامیان عمدتا درختان توسکا و چند نمونه درخت انجیلی است.

*درخت توت کهنسال امامزاده آستانه

درخت توت کهنسال در داخل محوطه بقعه مبارکه امامزادگان «سهل ابن علی و طالب ابن علی»، در شهر آستانه در اراک قرار دارد. ارتفاع آن حدود 11 متر، وسعت تاج پوشش درخت حدود 120 مترمربع و قطر تنه برابر سینه در جهت شمالی جنوبی 5.1 متر و در جهت شرقی غربی 80.1 متر است. این درخت به دلیل قرارگیری در صحن امامزاده سهل بن علی(ع)، سالم مانده و در وضعیت خوبی به سر می‌برد.

*درخت چنار کهنسال داین

این درخت کهنسال در حاشیه روستای داین با حدود 20 متر ارتفاع، در 20 کیلومتری شمال شرق اراک قرار دارد . ارتفاع آن حدود 23 متر، قطر برابر سینه شمالی - جنوبی درخت 6.5 متر است که بخشی از تنه آن در سال‌های گذشته به علت آتش‌سوزی دچار آسیب شده است.

*چنار کهنسال میدان محله بالا محلات

چنار کهنسال محله بالا محلات یکی از معروف‌ترین درختان کهنسال استان مرکزی است که در محله بالای شهر محلات و در میدان چنار قرار دارد. تنه‌ی این درخت در ارتفاع 60.1 متری از سطح زمین به دو شاخه اصلی تبدیل شده است. تنه اصلی درخت به ارتفاع 4 متر است و سپس شاخه‌های فرعی از آن منشعب شده‌اند. این درخت از نظر قدمت، قدیمی‌ترین درخت محلات محسوب می‌شود.

*درخت سرو کهنسال هزاوه

درخت سرو کهنسال در روستای هزاوه در اراک در محله «تره‌زار» در حیاط منزلی شخصی قرار دارد. در این درخت شاداب و سالم، هیچگونه آثار پوسیدگی یا سوختگی مشاهده نشده است. در قسمت فوقانی تنه‌ درخت و در ارتفاع 3 متری از سطح زمین، سنگ نوشته‌ای به تنه این درخت نصب شده که تاریخ 1316 قمری را نشان می‌دهد. ارتفاع این درخت 15 متر و قطر برابر سینه 1 متر است.

*درخت گردوی کهنسال شهسواری روستای طراران بالا (دلارام)

درخت کهنسال گردوی شهسواری در شهرستان تفرش، روستای دل آرام (طراران) و درکنار جاده قدیم نقوسان قرار دارد. این درخت درحاشیه غربی روستا قرار گرفته و در اطراف آن باغات و مزارع وجود دارند. این درخت بسیار سالم و شاداب بوده و علیرغم عمر طولانی، هیچگونه آثار پوسیدگی و سوختگی در آن مشاهده نشده است. تاج درخت گسترده و تقریبا شاداب بنظر می‌رسد.
تنه اصلی درخت در ارتفاع دو متری به هفت شاخه فرعی تنومند تقسیم می‌شود. بیشترین قطر تنه درخت گردوی کهنسال «دنیجرد» برابر 230 سانتیمتر است. ارتفاع این درخت 14 متر و انداره محیط (دورتادور) آن 630 سانتیمتر است.

کد خبر 305101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha