همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت: فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ظرف یک تا یک و نیم ماه آینده افتتاح می شود، اما زمان افتتاح دقیق آن به برنامه کاری رئیس جمهوری بستگی دارد.

ایسنا نوشت: نشست خبری وزیر نفت، به مناسبت هفته دولت امروز با حضور خبرنگاران رسانه ها برگزار شد.

بیژن زنگنه که پس از توافق ایران و ١+٥ میزبان هیاتهایی از آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و آذربایجان بوده است امروز در جمع خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته، به پرسشهای نمایندگان رسانه های خبری در زمینه های مختلف پاسخ داد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: رکوردی که بابک زنجانی در فساد زد منحصر به فرد بود. نه پیش از این چنین چیزی سابقه داشته و نه فکر میکنم بعد از این چنین اتفاقی بیفتد که فردی کلاهبرداری 2.7 میلیاردی کند.

  • شرایط تحریم‌ها سخت‌تر از دوران جنگ بود

او در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: انتقاد به حضور افراد مسن در وزارت نفت نا بجا نیست و باید به سمنی برویم که مدیران ارشد کشور حدود 40 تا 50 سال داشته باشند. در صنعت نفت نیز با توجه به کارهای عملیاتی، به طور قطع جوانها می توانند کارهای زیادی انجام دهند.

زنگنه همچنین گفت: آنچه در دوران تحریم بر ما رفت از زمان دفاع مقدس سخت‌تر بود. این جنگی بدون آتش و خون بود که هدفش ضربه زدن به کشور ما بود و ملت ایران از این جنگ سربلند بیرون آمد.

وزیر نفت همچنین از افزایش 14 درصدی صادرات نفت ایران در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

زنگنه با بیان این‌که همچنان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ادامه دارد، گفت: علی‌رغم وجود تحریم‌ها ما توانستیم صادرات نفت خام خود را در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته 14 درصد افزایش دهیم.

  • سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تقریبا به صفر رسیده است

نامدارزنگنه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت نفت اشاره و اظهار کرد: در سالهای 1390 و 1391، چهل میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت انجام شد اما در سال 1392، این رقم به ١٠ میلیارد دلار هم نرسید و در سال 1393 این رقم به سختی به شش میلیارد دلار رسید.

به گفته وی امسال به دلیل کاهش قیمت نفت منابع کافی برای سرمایه‌گذاری در صنعت اختصاص نیافته است.

  • افزایش بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده تولید گاز

وزیر نفت با اشاره به اینکه پس از تصدی وزارت نفت، اولویت نخست کاری افتتاح فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ بود، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود تا پایان سال 1393، ١٠٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم که با افتتاح کامل فاز ١٢ و وارد شدن بخشی از گاز فازهای ١٥، ١٦ و ١٧ به شبکه سراسری ظرفیت تولید گاز کشور در سال 1393 به 125 میلیون مترمکعب افزایش یافت.

نامدارزنگنه اظهار کرد: امسال هم بنا داریم فعالیت‌های تثبیت تولید فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را تا افتتاح رسمی آن دنبال کرده و همچنین تولید گاز را از فازهای ١٧ و ١٨ و بخشی از فاز ١٩ پارس جنوبی نیز در برنامه داریم.

  • پایان توسعه پارس جنوبی در دولت یازدهم

به گفته وی، پرونده پارس جنوبی به جز فاز ١٤ تا پایان دولت یازدهم بسته می شود و تولید گاز در فاز ١٤ نیز بعد از سال 1396 انجام خواهد شد.

وزیر نفت افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی را یکی از اقدام‌های مهم وزارت نفت در دولت یازدهم در شرایط کمبود منابع و تحریم‌ها اعلام و تصریح کرد: با افتتاح این فاز توانستیم با وجود تحریم‌ها کار را جلو ببریم و خوشحال هستیم که مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود به موفقیت صنعت نفت در افتتاح فاز ١٢ آن هم در شرائط تحریم اشاره کردند.

  • کاهش 26 تا 30 درصدی مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها

نامدارزنگنه ادامه داد: از جمله آثار مهم افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور تأمین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع بود، زیرا در سال 1392 به دلیل کمبود گاز در کشور ٤٦ درصد نیاز نیروگاه‌ها از طریق سوخت مایع تامین شد و در سال 1393، این رقم به ٢٨ درصد کاهش یافت که قصد داریم امسال تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها را با جایگزینی گاز به ١٥ تا ٢٠ درصد کاهش دهیم.

وی با اشاره به چالش‌هایی موجود برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع در سال 1392 افزود: در سال 1393 با تلاش‌های صورت گرفته در بخش گاز، بدون محدودیت به این واحدها خوراک رساندیم.

  • از شرایط پساتحریم ذوق‌زده نیستیم

وزیر نفت با تاکید بر آمادگی وزارت متبوع‌اش برای باز پس‌گیری سهم از دست رفته ایران در بازار خاطر نشان کرد: از شرایط پساتحریم ذوق‌زده نیستیم وظیفه‌ ما این است که تمام تلاش خود را بکنیم تا به سرعت به بازار برگردیم و سهم از دست رفته خود را پس بگیریم.

  • با اعلام بازگشت خودمان را واکسینه می‌کنیم

وزیر نفت با بیان این‌که تولید در اوپک مساوی با قدرت است در پاسخ به انتقادات مطرح شده مبنی بر این‌که چرا ایران رسما بازگشت و افزایش تولید خود را از هم‌اکنون اعلام می‌کند و این موضوع می‌تواند باعث شکست بیشتر قیمت‌ها شود، خاطر نشان کرد: بازار قطعا بازگشت ما را منظور می‌کند بنابراین ما از همین الان داریم واکسن می‌زنیم بنابراین ممکن است در روزهای اول درد بکشیم ولی کسی که خود را واکسینه می‌کند هرگز نمی‌میرد.

  • دور ما را حصار نامرئی کشیدند

نامدار زنگنه با تاکید بر این‌که نمی‌توانیم خرد خرد وارد بازار شویم و به دیگران التماس کنیم، افزود: دورمان ما را حصار نامرئی کشیدند. ما مانند یک زندانی هستیم که حالا در زندان را به رویمان باز کرده‌اند بنابراین باید بلافاصله از زندان بیرون بیاییم. شرکت‌های خارجی باید شرایط جدید ما را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: باید بیشترین استفاده را از فرصت به وجود آمده داشته باشیم و قرار‌داد‌های جدید نفتی که آنها را در کنفرانس لندن رونمایی خواهیم کرد، قطعا به این مهم کمک خواهد کرد. ما برای دراز‌مدت برنامه‌ریزی می‌کنیم.

  • نمی‌توانم به فکر کسانی باشم که کاهش قیمت به ضررشان است

وزیر نفت بر این‌که آنچه که در نبود ما در بازار کشور‌های دیگر به خود اختصاص دادند سهم ایران و حق ماست، تاکید کرد: اگر ما یک میلیون بشکه نفت هم به ظرفیت‌مان اضافه کنیم صادراتمان دو برابر می‌شود و اگر قیمت نصف هم بشود ما درآمدمان تغییر نمی‌کند. بنابراین من نباید فکر کسانی را کنیم که با کاهش قیمت نفت دچار ضرر و زیان می‌شوند.

نامدار زنگنه با تأکید بر این که افزایش تولید نفت ایران تنها سیاست وزارت نفت نیست و این موضوع سیاست دولت است، تصریح کرد: میزان قدرت هر عضو در اوپک بر مبنای ظرفیت تولید آن کشور است که ما باید بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها آن را افزایش دهیم زیرا در صورت تأخیر در بازگشت به بازار نفت باید برای فروش هر ١٠ هزار بشکه نفت هم خواهش و تمنا کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آخرین وضعیت دریافت طلب‌ها از بابک زنجانی چیست و آیا این‌که گفته می‌شود حدود 800 میلیون دلار از این پول در دست یک واسطه اماراتی است صحت دارد یا خیر، اظهار کرد: ما طبق دستورات رییس محترم قوه قضاییه وکالت گرفته‌ایم که اموال شناخته شده زنجانی را به اسم خودمان کرده یا بفروشیم که این اموال شناخته شده بیشتر از 1500 میلیارد تومان نمی‌شود.

وزیر نفت با بیان این‌که گاهی مسائلی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که تعجب‌آور است، خاطر نشان کرد: برخی به نقل از زنجانی مطرح می‌کنند که او می‌خواهد پول وزارت نفت را بدهد ولی وزارت قبول نمی‌کند. ما پول‌مان را می‌خواهیم و می‌گوییم که حاضریم زنجانی پول را در یک حساب به نام خودش بریزد و اصلا حساب بلوکه باشد.

  • بالاخره تحریم‌های لعنتی تمام می‌شود


وی ادامه داد: البته به شرطی این کار را بکنند که یک بانک خصوصی یا دولتی داخلی حساب او را تایید کند. من می‌خواهم خیالم راحت شود که این پول اصلا کجا قرار دارد. نمی‌خواهند پول را بدهند بالاخره این تحریم‌های لعنتی برداشته می‌شوند و ما پول‌مان را می‌گیریم. این پول هم مثل همه پول‌های بلوکه‌ شده ما که بعد از تحریم‌ها برخواهند گشت، اما در حال حاضر معلوم نیست این پول کجاست و هر روز صحبت هایی مطرح می‌شود و یکی می‌گوید بخشی از آن در امارات است و بخشی دیگر در تاجیکستان؛ آنقدر که این شخص ال سی و گزارش دروغ داده است.

  • به دنبال انتقال کنفرانس لندن به تهران هستیم

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون متقاضیانی برای شرکت در کنفرانس لندن ثبت نام کرده‌اند یا خیر، خاطر نشان کرد: این را من نمی‌دانم چرا که ما کسی را ثبت نام نمی‌کنیم، بلکه برگزار‌کنندگان کنفرانس این کار را انجام می‌دهند اما چیزی که می‌خواهم بگویم این است که به دنبال این هستیم که اصل سمینار را در ایران برگزار کنیم. در واقع علاقه شخصی من این است که این کار انجام شود.

  • مرد دوستی و مرد جنگیم

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اجازه دخالت آمریکایی‌ها در ایران را نمی‌دهیم، وزارت نفت چه راهکارهایی را برای جلوگیری از نفوذ این کشور در نظر دارد، افزود: ما مجری دستورات مقام معظم رهبری هستیم و هرچه نظر ایشان باشد را انجام می‌دهیم، اما همکاری با نفوذ و دخالت تفاوت دارد. ما به دوستمان هم اجازه دخالت نمی‌دهیم.

نامدار زنگنه با تاکید بر این‌که هدفمان از همکاری با کشورهای دیگر تنها افزایش حداکثری منافع خودمان است، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا از این طریق ظرفیت فناوری و در نتیجه آن ظرفیت برداشت خود را افزایش دهیم تا بتوانیم منافع ملی را به حداکثر برسانیم. همه می‌دانند که ما همان‌طور که مرد دوستی هستیم مرد جنگیم.

  • افتتاح فاز 15 و 16 منتظر تعیین وقت رییس‌جمهور است

وی با بیان این که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای افتتاح رسمی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی اعلام آمادگی کرده است، افزود: با این که در این پروژه همه چیز آماده است، اما می خواستیم تکمیل این پروژه را به صورت کامل انجام دهیم تا در افتتاح آن، هیچ چیزی صوری نباشد.

زنگنه افزود: طی همین روزها تحویل اتان به پتروشیمی کاویان از طریق فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی انجام می شود که با افتتاح کامل این فازها سالانه یک میلیون تن اتان در اختیار پتروشیمی‌ها قرار گرفته و نیاز اتیلن کشور را تامین و از سوی دیگر تولید محصولات پتروشیمی کشور را افزایش می دهد.

زنگنه با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در حوزه نفت افزود: از زمانی که سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ شد وزارت نفت این سیاستها را سرلوحه کار خود قرار داد و نخستین دستگاهی بود که برنامه اقتصاد مقاومتی را تدوین کرد و به تصویب شورای اقتصاد رساند و هم اکنون در حال پیگیری این سیاستهاست.

وی با اشاره به این که یکی از دغدغه های بزرگ اقتصاد مقاومتی، توجه به توسعه و برداشت از میدانهای مشترک نفتی و گازی است، گفت: براین اساس در ادامه فعالیتهایی که از قبل در حوزه نفت و گاز انجام می دادیم کارهای مهمی انجام شده و تصمیم گرفتیم برای توسعه در دو محدوده بزرگ پارس جنوبی و غرب کارون که هر دو جزو میدانهای مشترک هستند تمرکز کنیم.

زنگنه با اشاره به افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی در اسفندماه ٩٣، تصریح کرد: در زمان افتتاح این فاز نیز گفتم که کار بزرگی انجام شده است اما این کار تنها به نام ما نیست و مجموعه ای از عوامل از گذشته تاکنون سبب به سرانجام رسیدن فاز ١٢ پارس جنوبی شدند.

وزیر نفت با اشاره به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی برای تأمین منابع مالی در باره دلیل این اقدام یادآور شد: آن زمان (دولتهای نهم و دهم) ١٧ فاز پارس جنوبی را در دست اجرا داشتند که نمی شد همه آنها را به صورت همزمان توسعه داد بنابراین با آغاز کار دولت یازدهم، به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی پرداخته و اولویت نخست را به فازهایی که امکان برداشت گاز از آنها بیشتر بود، اختصاص دادیم.

وی به سرمایه گذاری صورت گرفته در صنعت نفت اشاره و اظهار کرد: در سالهای 1390 و 1391، 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت انجام شد اما در سال ٩٢، این رقم به ١٠ میلیارد دلار هم نرسید و در سال ٩٣ این رقم به سختی به ٦ میلیارد دلار رسید.

زنگنه ادامه داد: امسال به دلیل کاهش قیمت نفت منابع کافی برای سرمایه گذاری در صنعت اختصاص نیافته است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه پس از تصدی وزارت نفت، اولویت نخست کاری افتتاح فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨بود، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار بود تا پایان سال ٩٣، ١٠٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم که با افتتاح کامل فاز ١٢ و وارد شدن بخشی از گاز فازهای ١٥، ١٦ و ١٧ به شبکه سراسری ظرفیت تولید گاز کشور در سال ٩٣ به ١٢٠ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

وی افزود: امسال هم بنا داریم فعالیتهای تثبیت تولید فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را تا افتتاح رسمی آن دنبال کرده و همچنین تولید گاز را از فازهای ١٧ و ١٨ و بخشی از فاز ١٩ پارس جنوبی نیز در برنامه داریم.

به گفته زنگنه، پرونده پارس جنوبی به جز فاز ١٤ تا پایان دولت یازدهم بسته می شود و تولید گاز در فاز ١٤ نیز بعد از سال ٩٦ انجام خواهد شد.

وزیر نفت افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی را یکی از اقدامهای مهم وزارت نفت در دولت یازدهم در شرائط کمبود منابع و تحریمها اعلام و تصریح کرد: با افتتاح این فاز توانستیم با وجود تحریمها کار را جلو ببریم و خوشحال هستیم که مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود به موفقیت صنعت نفت در افتتاح فاز ١٢ آن هم در شرائط تحریم اشاره کردند.

به گفته وی، از جمله آثار مهم افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور تأمین سوخت نیروگاهها و صنایع بود زیرا در سال 1392 به دلیل کمبود گاز در کشور ٤٦ درصد نیاز نیروگاهها از طریق سوخت مایع تأمین شد و در سال ٩٣، این رقم به ٢٨ درصد کاهش یافت که قصد داریم امسال تحویل سوخت مایع به نیروگاهها را با جایگزینی گاز به ١٥ تا ٢٠ درصد کاهش دهیم.

وزیر نفت با بیان این که در سال 1392 برای تأمین خوراک پتروشیمی ها و دیگر صنایع دچار محدودیت بودیم، افزود: در سال 1393 با تلاشهای صورت گرفته در بخش گاز، بدون محدودیت به این واحدها خوراک رساندیم.

وی با این مقدمه به بازگشت ایران به بازار نفت پس از لغو تحریمها اشاره و اظهار کرد: بلافاصله با لغو تحریمها، ایران سهم از دست رفته نفت خود را که بیش از یک میلیون بشکه در روز است به دست خواهد آورد و به این منظور در نخستین روزهای لغو تحریم ٥٠٠ هزار بشکه و پس از آن ظرف مدت کوتاهی ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه خواهد شد.

وزیر نفت به برخی از انتقادها درباره اینکه تا زمان افزایش تولید نفت و بازگشت بازار نباید درباره آن صحبت کرد چون سبب تضعیف قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد، تصریح کرد: وقتی افزایش تولید نفت ایران و بازگشت به بازار به دفعات تکرار می شود این بدان معناست که بازار باید فضای لازم برای بشکه های نفت ایران باز کند و این کار به نوعی آمادگی برای بازار ایجاد می کند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تولید نفت ایران تنها سیاست وزارت نفت نیست و این موضوع سیاست دولت است، تصریح کرد: میزان قدرت هر عضو در اوپک بر مبنای ظرفیت تولید آن کشور است که ما باید بلافاصله بعد از لغو تحریمها آن را افزایش دهیم زیرا در صورت تأخیر در بازگشت به بازار نفت باید برای فروش هر ١٠ هزار بشکه نفت هم خواهش و تمنا کنیم.

زنگنه با بیان این که در دیدار با نمایندگان کشورهای خارجی بر این موضوع که شرایط جدید ایران با پیش از تحریمها تفاوت زیادی کرده است، تاکید می کنیم ، افزود: شرکتهای خارجی برای بازگشت به ایران باید شرایط جدید ما را بپذیرند.

وزیر نفت تصریح کرد: با وجود تحریمهایی که از سالهای گذشته وجود داشته و البته همچنان نیز تداوم دارد، صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

زنگنه اظهار کرد: صادرات نفت ایران در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٥ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش صادرات کار بسیار دشواری بوده است.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم خرید بنزین و فرآورده های نفتی و همچنین فروش نفت ایران به سختی انجام شده است و با این حال کارکنان صنعت نفت برای تحقق ایناهداف تلاشهای زیادی انجام داده اند.

زنگنه با بیان این که مبارزه با فساد یکی از کارهای مهم وزارت نفت در طول دو سال گذشته بوده است، به وجود پرونده های فساد اشاره و تصریح کرد: بابک زنجانی یکی از کسانی است که با فسادی که در نفت انجام داده رکوردی از خود برجای گذاشته است؛ رکوردی که بابک زنجانی در این زمینه دارد کسی در دنیا ندارد و کسی هم نمی تواند ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار فساد انجام دهد.

وی با بیان این که پرونده بابک زنجانی هم اکنون در قوه قضاییه پیگیری می شود به تخلفات دیگری هم اشاره کرد و گفت: پرونده های نفت جی، سپاهان، دکل و غیره از جمله مواردی است که فساد در آنها دیده شده است.

زنگنه با تاکید بر مصمم بودنش برای مقابله با فساد افزود: در بحث مبارزه با فساد با کسی دوستی و آشنایی ندارم و عقد اخوت نیز با کسی نبسته ام.

زنگنه با یادآوری تجربه کار اجرایی خود در جوانی گفت: وقتی برای نخستین بار به عنوان معاون وزیر انتخاب شدم، سنم کمتر از ٢٨ سال بود و بر اساس همین تجربه طرح ضربتی تربیت مدیران در صنعت نفت را پیاده کرده ام.

وی افزود: این طرح با ١٠٠٠ نفر از داوطلبان آغاز شده که هم اکنون از این میزان ١٠٠ نفر به بخش علمی و مصاحبه حضوری رسیده اند که از میان آنها ظرف چهار سال آینده ٥٠ نفر به عنوان مدیر انتخاب خواهند شد.

وزیر نفت همچنین به تشکیل مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت که به تازگی شیوه نامه تشکیل آن ابلاغ شده است اشاره کرد و گفت: برای تربیت مدیران تنها آموزش ملاک نیست زیرا با آموزش صرف کسی مدیر نمی شود بنابراین جوانها باید توانایی خود را در عمل نشان دهند.

زنگنه با بیان اینکه تربیت مدیران جوان و استفاده از آنها از ضرورتهای نظام است، افزود: سن بالای مدیران برای انجام کار عملیاتی مناسب نیست و من این موضوع را کاملا می پذیرم.

کد خبر 305039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha