مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: به نظر می‌آید دانشمندان و سازمان‌های فضایی و علمی از گزند شایعات دورانی و سالانه‌ای که هربار توسط گروه بزرگی از کاربران فضای مجازی باور شده و دست به دست می‌شوند، هرگز در امان نخواهند‌بود.

سیارک

براساس گزارش گاردين، ناسا به رسم تقريبا هرساله، يكي ديگر از شايعات اينترنتي درباره برخورد مرگبار يك سيارك با زمين در چند هفته،‌چند سال و چند دهه آينده را تكذيب كرد.

ناسا پس از آغاز شايعاتي درباره برخورد مرگبار يك سيارك در زماني ميان 15 تا 28 سپتامبر 2015 اعلام كرد در اين دو هفته هيچ سياركي با زمين برخورد نخواهد‌كرد و احتمال برخورد خطرناك هرنوع سياركي تا 100 سال آينده كمتر از 0.01 درصد است.

اين شايعه كه از طريق وبلاگ‌ها و وبسايت‌هاي مختلف در اينترنت پراكنده شده‌است مدعي شده كه قرار است سياركي سرگردان پس از برخورد با زمين پورتوريكو، سواحل آتلانتيك و خليج مكزيك و مركز و جنوب آمريكا را در خود ببلعد. دوام و ميزان باورپذيري بالاي اين شايعه باعث شد دانشمندان ناسا مجبور به تكذيب رسمي آن شوند.

به گفته پاول گوداس مدير پروژه اجرام نزديك‌به زمين ناسا در لابراتوار پيش‌ران جت در پاسادناي كاليفرنيا اين شايعه هيچ پايه و اساس علمي ندارد و حتي كوچكترين مدركي مبني بر حقيقي بودن آن كه در چنين تاريخي يك سيارك و يا هر جرم كيهاني ديگري قرار است با زمين برخورد كند، در دست نيست.

به گفته وي درصورت وجودجرمي با چنين ابعاد بزرگ كه بتواند در زمين تخريبي مرگبار ايجاد كند، اين جرم تا كنون مشاهده شده‌بود.

اين اولين‌باري نيست كه ناسا هيجان خيالي شايعه‌پراكنان اينترنتي در مورد پايان جهان را سركوب كرده‌است. در سال 2012 نيز اين سازمان شايعه‌اي مبني بر برخورد دنباله‌دار النين با زمين و نابودي نسل بشر را تكذيب كرد و اين دنباله‌دار را رشته‌اي از ذرات ناچيز و كوچك ناميد. ناسا همچنين براي اثبات بي‌پايه بودن پيش‌بيني مايان‌ها درباره پايان جهان در ماه سپتامبر سال 2012 نيز تلاش زيادي كرد.

با ورود به وب‌سايت كنترل سيارك‌هاي لابراتوار پيش‌ران جت ناسا مي‌توان ليست پنج سيارك نزديك‌به زمين را مشاهده كرد كه خطرناك‌ترين آنها قرار بود دو روز پيش، يعني در 21 آگوست 2015 از فاصله يك ميليون و 689 هزار و 811 كيلومتري از زمين عبور كند.

کد خبر 304757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha