مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: ظرفیت تولید انرژی در ۱۰شهر کشور بیش از ۸۰۰مگاوات برق است که هم‌اکنون به استناد آمار سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) تنها ۱۹مگاوات برق از پسماند شهری تولید می‌شود.

زباله

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اعلام اينكه تهران با استفاده از روش هاضم از جديدترين فناوري توليد انرژي از پسماند شهري استفاده مي‌كند، گفت: مديريت شهري تهران به‌منظور توسعه دانش بومي استحصال گاز از پسماند شهري آمادگي دارد تا تجارب خود را در اختيار ساير شهرهاي كشور قرار دهد. مجتبي عبداللهي افزود: ظرفيت توليد انرژي از پسماند در 10شهر كشور كه جمعيتي بالاي 250هزار نفر دارند، بالغ بر 800مگاوات بوده و در حال حاضر كمتر از 2.5‌درصد است و اين پتانسيل تنها در 4 شهر كشور در حال استفاده است.

به گفته معاون خدمات شهري شهرداري تهران استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير در بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا مورد توجه قرار گرفته و شهرهاي ايران نيز لازم است به اين سمت حركت كنند. عبداللهي در ادامه تصريح كرد: تقريبا از يك دهه پيش كار مطالعه روي ظرفيت سنجي استحصال انرژي از پسماند شهري در كشور آغاز شد و تهران نخستين شهر كشور بوده كه به روش جديد و با استفاده از كارخانه هاضم توليد بيوگاز را آغاز كرده است.

براساس اين طرح مطالعاتي پتانسيل انرژي الكتريكي قابل استحصال از زائدات جامد شهري از شهرهاي بالاي 250هزار نفر از فناوري زباله سوزي حدود 311مگاوات، از فناوري پيروليز- گازي‌سازي‌ حدود 217مگاوات، از فناوري هضم بيهوازي حدود 159مگاوات و از محل دفن زباله‌هاي موجود در شهرها حدود 112مگاوات انرژي قابل استحصال است.

عبداللهي از توليد تقريبا 19مگاوات برق در شهرهاي كشور از پسماند شهري خبر داد و گفت: در حال حاضر تهران به‌دليل اقدامات گسترده‌اي كه از سال‌هاي گذشته انجام داده، در عرصه توليد انرژي از پسماند شهري پيشتاز است و شهرهاي شيراز و مشهد و رشت نيز در اين زمينه اقدامات مناسبي انجام داده‌اند.

وي از انتقال تجربه فناوري استحصال انرژي از پسماند شهري از تهران به ساير شهرها به‌عنوان گام مهمي در روابط مديريت شهري با ساير شهرهاي كشور خبر داد و گفت: با راه‌اندازي كارخانه هاضم آبعلي تهران و همچنين احداث كارخانه ريجكت سوز و تصفيه شيرابه‌ فاضلاب‌ها در كهريزك، بسياري از شهرهاي كشور هيأت‌هاي مختلفي براي انتقال تجربه به شهرداري تهران اعزام كردند و در حال حاضر نيز همكاري‌هاي مناسبي با آنها داريم و در تلاش هستيم تا از طريق همكاري‌هاي مستمر اين دانش بومي را در اختيار ساير شهرها نيز قرار دهيم.

به گفته عبداللهي، مديريت شهري تهران اين افتخار را دارد تا بتواند زمينه‌ساز اتكاي هر چه بيشتر به متخصصين داخلي و استفاده از ظرفيت‌هاي بومي براي دستيابي به انرژي‌هاي نو باشد.

  • گامي ديگر براي توسعه انرژي‌هاي نو

تلاش‌هاي گسترده‌اي از سوي نهادهاي مختلف كشور به‌منظور ارتقاي دانش استحصال انرژي از پسماند شهري در جريان است؛ از جمله آن برگزاري همايش توليد برق و انرژي‌هاي پاك از زباله‌هاي شهري در روزهاي آينده را مي‌توان نام برد.رئيس شوراي‌عالي استان‌ها از برگزاري همايش توليد برق و انرژي‌هاي پاك از زباله‌هاي شهري خبر داد و گفت: بي‌ترديد شهرداري‌ها ظرفيت مناسبي براي آغاز راه توسعه انرژي‌هاي نو در كشور دارند.

غلامرضا بصيري‌پور درخصوص برگزاري همايش توليد برق و انرژي‌هاي پاك از زباله‌هاي شهري گفت: امروزه در تمامي نقاط دنيا به‌ويژه كلانشهرها زباله‌ها به‌عنوان يك تهديد و معضل شناخته مي‌شوند، اما مي‌توان با استفاده از تبديل آنها به انرژي‌هاي پاك اين تهديد را به يك فرصت تبديل كرد.

وي با اشاره به انجام برخي اقدامات در مورد توليد انرژي‌هاي پاك در 4‌شهر تهران، شيراز، مشهد و رشت گفت: بايد در يك تعامل مشترك ميان وزارت نيرو، سازمان محيط‌زيست و سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور زمينه توسعه انرژي‌هاي پاك در كشور را فراهم كنيم.
رئيس شوراي‌عالي استان‌ها تأكيد كرد: بايد توليد برق و تأمين انرژي و توسعه انرژي‌هاي پاك با نگاه زيست‌محيطي در تمامي شهرهاي كشور انجام شود. در اين راستا شهرداري‌ها مي‌توانند ضمن كسب درآمد كمك بسياري به توسعه انرژي‌هاي پاك داشته باشند.

بصيري‌پور ادامه داد: اميدواريم در اين نشست با جلب اعتماد شهرداري‌ها مشاركت آنها بيش از پيش جلب شود اما بي‌ترديد كسب اعتماد شهرداري‌ها منوط به دادن تسهيلات مناسب به آنهاست چراكه امروزه شهرداري‌ها در بحث كسب درآمدها مشكلات بسياري دارند و اگر توليد انرژي‌هاي پاك منبعي براي درآمدهاي شهرداري‌ها باشد، بي‌ترديد مشاركت آنها افزايش پيدا مي‌كند.

وي درخصوص استفاده از ظرفيت شوراي‌عالي استان‌ها براي ارائه طرح يا لايحه براي الزام شهرداري‌ها در مشاركت توليد انرژي‌هاي پاك نيز گفت: شوراي‌عالي استان‌ها به‌عنوان دومين پارلمان كشور مي‌تواند با ارائه طرح و لايحه اين كار را به‌صورت الزام انجام دهد اما قطعا انجام كارهاي فرهنگي و زمينه‌سازي‌هاي اقتصادي در اين عرصه نقش بسيار مهمي خواهد داشت. برهمين اساس ابتدا ايجاد زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي بايد مورد توجه قرار گيرد.

کد خبر 304696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha