مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از تولید و جمع‌آوری ۵۵۰۰ تن پسماند خانگی و ۱۵۰۰ تن پسماند لجن و سرشاخه به‌طور روزانه در شهر تهران خبر داد.

 اين در حالي است كه به گفته وي زباله‌هاي خانگي تهران را مي‌توان در 200 اتوبوس تندرو بي‌آرتي جاي داد. حسين جعفري با بيان اين مطلب افزود: روزانه در شهر تهران حدود 5500تن پسماند خانگي و 1500تن پسماند لجن و سرشاخه، بيش از 4هزار تن پسماندهاي ساختماني و عمراني و در حدود 85تن پسماندهاي بهداشتي و درماني توليد و جمع‌آوري مي‌شود.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند در ادامه به فرايندهاي پيش روي سازمان اشاره و اظهار كرد: سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران كه از ادغام 2سازمان بازيافت و تبديل مواد و سازمان خدمات موتوري در سال 1389تشكيل شده است وظيفه مديريت اين حجم وسيع از انواع پسماند را به‌صورت روزانه بر عهده دارد. از مهم‌ترين فرايندهاي پيش روي سازمان در اين زمينه مي‌توان به آموزش، فرهنگ‌سازي‌ و اطلاع‌رساني، جمع‌آوري پسماندها، تفكيك پسماندها در مبدأ، انتقال پسماند، پردازش پسماند، دفع پسماند و مراقبت‌هاي پس از دفع پسماند اشاره كرد.

جعفري با بيان اينكه سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با دارا بودن بيش از 900نيروي كارشناسي و كارگري در تلاش بوده ضمن حفظ محيط‌زيست شهري پايتخت و برخي شهرهاي حومه، گام‌هاي مؤثري را درخصوص افزايش ميزان مشاركت و آگاهي شهروندان در امر كاهش توليد پسماند و تفكيك مؤثر پسماند در مبدأ توليد به‌عنوان يك مسئوليت اجتماعي بردارد، خاطرنشان كرد:

در اين راستا فعاليت‌ها و پروژه‌هاي متعددي براي نخستين بار در كشور در شهر تهران صورت پذيرفته كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به آموزش چهره به چهره شهروندان پايتخت درخصوص كاهش توليد پسماند و تفكيك پسماندها در مبدأ، آموزش كودكان و دانش‌آموزان در مدارس و مهدهاي كودك شهر تهران، نصب غرف بازيافت در بيش از 350نقطه از شهر تهران براي جمع‌آوري پسماندهاي خشك شهروندان، نصب كلبه‌هاي بازيافت در مدارس شهر تهران براي جمع‌آوري پسماندهاي كاغذ دانش‌آموزان و استقرار بيش از 50هزار مخزن 1100ليتري در نقاط مختلف شهر تهران براي ذخيره‌سازي‌ موقت پسماندهاي‌تر شهروندان اشاره كرد.

وي از مهم‌ترين پيامدهاي زيست‌محيطي ناشي از عملكرد سازمان مديريت پسماند براي شهر تهران در طول سال‌هاي گذشته را كاهش تعداد نقاط جمع‌آوري پسماند از بيش از 2ميليون نقطه به 50هزار نقطه در سطح شهر، تغيير فرايند جمع‌آوري پسماند از حالت دستي و سنتي به حالت نيمه مكانيزه، افزايش ميزان تفكيك پسماندها در مبدأ توليد، كاهش ميزان دفن پسماند در مجتمع پردازش و دفع آرادكوه و استحصال انرژي از پسماند به روش‌هاي مختلف و كاهش فشار بر منابع سوخت‌هاي فسيلي كشور براي توليد الكتريسيته و انرژي گرمايي دانست.

کد خبر 304245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha