همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به این‌که «همزمان با دهه کرامت جشن‌هایی در ۲۱۰۰ بقعه متبرکه کشور در حال برگزاری است» گفت: در روز ۵ ذی‌القعده روز بزرگداشت امامزادگان، در ۲۹۱ امامزاده همایش‌هایی برگزار می‌شود.

امامزاده صالح

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در نشست خبری تشریح برنامه‌های روز 5 ذی‌العقده، روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان، با اشاره به نامگذاري روز 5 ذی‌القعده در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان، افزود: این امامزادگان با حضور خود در ایران، فرصتی برای آشناسازی مردم با قرآن و فرهنگ اهل بیت (ع) فراهم کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «شیعه بودن خود را مدیون امامزادگان هستیم»، افزود: امامزادگان در برهه‌های مختلف زمانی به دلیل ظلم و جور حکام اموی و عباسی وارد ایران شدند و مردم ایران بواسطه عشق به اهل بیت دری به سوی آنها گشودند و پذیرای آنان شدند و در مرحله بعدی نیز با هجرت امام رضا (ع) به ایران و دعوت ایشان برای تشکیل حاکمیت اسلامی در ایران، برادران آن حضرت و فرزندان موسی بن جعفر (ع) وارد ایران شدند.

وی ادامه داد: حضور فرزندان اهل بیت (ع) گاهی به صورت کاروانی و گاه فردی اما بصورت هدفمند در ایران صورت گرفت تا در سراسر ایران تشیع و حاکمیت اسلامی را رواج دهند که در برخی از مناطق ایران نیز موفق به راه اندازی حکومت علوی و شیعی شدند.

شرفخانی با اشاره به این‌که «ظلم و جور در دوره عباسی موجب شهادت امامزادگان شد»، افزود: در برخی از مناطق ایران نیز این میراث‌های اهل بیت (ع) بعد از تبلیغ و ترویج دین از دنیا رفتند و مردم نیز حول آنان حلقه‌های معرفتی را ایجاد کردند، به طوری که امروزه شاهدیم فضای معنوی، دینی و فرهنگی مناطقی که در آنها امامزاده وجود دارد با مناطق دیگر کشور بسیار متفاوت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: امروز آستان مقدس امامزادگان در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند و در تمدن اسلامی، معنوی، شهرسازی، اجتماعی، اقتصادی و ... ایران تاثیرگذارند.

وی با بیان این‌که «رویکرد قطب فرهنگی‌سازی امامزادگان در برنامه‌های ویژه روز تکریم و بزرگداشت آنان باید مورد توجه قرار می‌گرفت» تصریح کرد: ضرورت داشت در این روز برنامه‌هایی با هدف تحقق مطالبه قطب فرهنگی شدن امامزادگان، تقویت بنیه دینی و معنوی مردم، ارتقای شأن و منزلت امامزادگان در میان مردم و معرفی امامزادگان برنامه‌ریزی شود.

  • برگزاری همایش تکریم امامزادگان در 291 بقعه

شرفخانی با اشاره به این‌که «امسال در روز 5 ذی القعده در 291 بقعه متبرکه همایش تجلیل و بزرگداشت امامزادگان بصورت استانی و شهرستانی برگزار می‌شود»، گفت: این همایش‌ها با حضور و سخنرانی خطبا و سخنرانان پیرامون سیره زندگی امامزادگان و معرفی آثار و برکات آنان و همچنین ارائه مقالات توسط اندیشمندان برگزار خواهد شد.

  • برپایی نمایشگاه گنبدهای فیروزه‌ای در 1700 امامزاده

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که «نمایشگاه گنبدهای فیروزه‌ای در 1700 امامزاده برپا خواهد شد»، افزود: در این نمایشگاه آثاری پیرامون شخصیت و فضائل حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و همچنین برکات و شأن و منزلت امامزادگان ارائه خواهد شد.

وی با بيان این‌که «همزمان با دهه کرامت در 2100 امامزاده کشور جشن‌هایی در حال برگزاری است» افزود: این جشن‌ها در شب میلاد امام رضا (ع) با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود.

  • اجرای طرح زیر سایه خورشید در 76 بقعه متبرکه

شرفخانی با اشاره به اینکه «طرح زیر سایه خورشید» با حضور خادمین حرم مطهر امام رضا (ع) در 76 بقعه متبرکه کشور در ایام دهه کرامت برگزار خواهد شد، افزود: در این طرح خادمین این مضجع شریف به همراه پرچم مطهر حرم رضوی مراسمی ویژه اجرا خواهند کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در ایام در امامزادگان شاخص کشور با حضور کارشناسان، خیمه‌های معرفت برپا می‌شود و مسابقات مرتبط نیز اجرا می‌شود و همچنین دو کتابچه «گنبدهای فیروزه‌ای» و «ضریح‌های نورانی» نیز ویژه این ایام تهیه و چاپ شده است.

وی با بیان این‌که «این ایام فرصت مناسبی است تا مردم را برای حضور در امامزادگان سمت و سو دهیم» تصریح کرد: امروز امامزادگان بزرگترین پایگاه معنوی و فرهنگی کشور و همچنین بزرگترین مرکز مقابله با جنگ نرم دشمن هستند که آنان نیز تلاش می‌کنند با حربه‌های مختلف به این علقه و مودت مردم با امامزادگان آسیب بزنند و در برخی از کشورها تخریب آنها را شروع کرده‌اند.

شرفخانی از برگزاری دو کنگره ملی امامزادگان در سال 94 خبر داد و تصریح کرد: کنگره ملی هلال بن علی (ع) در آران و بیدگل در آبان ماه برگزار می‌شود و کنگره حسین بن موسی الکاظم (ع) نیز در طبس تا پایان سال 94 برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: امسال در تهران کنگره بزرگداشت و تکریم امامزادگان بصورت محوری در آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع) شهریار برگزار می‌شود.

  • حضور بیش از 170 میلیون نفربار زائر به طور سالانه در امامزادگان

وی با اشاره به این‌که «امامزادگان در مناسبت‌های ویژه سال پذیرای خیل عظیمی از زائران هستند» افزود: امسال در ایام تعطیلات نوروز 60 میلیون نفر بار زائر در امامزادگان حضور پیدا کردند و در لیالی قدر نیز شاهد حضور خیل عظیمی از ارادتمندان به اهل بیت در امامزادگان بودیم که در مجموع می‌توان گفت سالانه بیش از 170 میلیون نفر بار زائر در امامزادگان حضور پیدا می‌کنند.

شرفخانی اضافه کرد: حضور زائران در امامزادگان با توجه به فعالیت‌های اوقاف و برنامه‌های تبلیغی و ترویجی نسبت به سال‌های گذشته با رشد همراه بوده است.

  • اجرای طرح جامع مرمت و بازسازی 1300 بقعه متبرکه در سال 94

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به طرح‌های بازسازی و تعمیر آستان مقدس امامزادگان در کشور خاطرنشان کرد: در مجموع 40 درصد از درآمد امامزادگان سالانه صرف هزینه تعمیر و بازسازی خواهد شد و هر ساله نیز در تعدادی از امامزادگان طرح جامع مرمت و بازسازی اجرا می‌شود که در سال 94 مقرر است این طرح در 1300 بقعه متبرکه اجرا شود.

کد خبر 304225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha