دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: در شرایطی که مسئولان وزارت صنعت و مدیران خودروسازی از تمایل خود برای گرانی خودرو می‌گویند، کاهش شدید تقاضا در بازار آزاد موجب افت ۲۰۰ هزار تا ۲.۵ میلیون تومانی خودروها شده است.

همچنين قيمت خودروهاي چيني سير نزولي بيشتري داشته و ارائه تخفيف 26ميليون توماني ازجمله دلايل اين كاهش قيمت بوده است. مي‌توان گفت چيني‌ها چوب حراج بر خودروهايشان زده‌اند اما مشتريانشان كمتر شده است چرا كه مردم انتظار دارند خودروهاي جديد به بازار بيايد و از تكراري بودن خودروهاي داخلي هم خسته شده‌اند. به هر حال در بازار قيمت پرايد سايپا 111مدل SE با كاهش 400هزار توماني، پارس تندر با افت يك ميليون و 700هزار توماني، پژو 405اس‌ال‌ايكس با كاهش 200هزار توماني و تندر90 اتوماتيك با افت 2.5ميليوني مواجه بوده است. در بازار خودروهاي وارداتي مدل 2015نيز اپتيما با كاهش 5ميليون توماني، اسپورتيج با افت 4ميليوني و مزدا 3با افت 14ميليون توماني قيمت مواجه بوده است. با غلامحسين قاسميان، نايب‌رئيس اتحاديه صنفي نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل تهران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • ريزش قيمت خودرو ريشه در چه مسائلي دارد؟

اكنون بازار خودرو با ركود بي‌سابقه‌اي مواجه است به‌نحوي كه همه فروشنده‌اند و خودرو، خريداري ندارد. همچنين اين ركود زمينه تشديد انتظار مشتريان براي ارزاني خودرو را موجب شده و به ريزش قيمت‌ها در حاشيه بازار دامن زده است. از سوي ديگر كشمكش وزارت صنعت، شركت‌هاي خودروسازي و شوراي رقابت در زمينه افزايش قيمت خودرو، موجب تشديد ركود و تحريم بازار توسط مشتريان شده است؛ به‌نحوي كه قيمت خودروهاي داخلي در حاشيه بازار به كمتر از قيمت‌هاي كارخانه رسيده و اين فاصله قيمتي در حال افزايش است.

  • كاهش قيمت خودروهاي داخلي بيشتر است يا خارجي؟

با توجه به مشتريان خاص و قيمت بالاي خودروهاي خارجي، ميزان ريزش قيمت و ركود بازار خودروهاي وارداتي بيش از خودروهاي داخلي بوده است. اين در حالي است كه قيمت خودروهاي خارجي تابع نرخ ارز است و با توجه به تثبيت و افزايش حداقلي قيمت دلار و درهم نمي‌توان انتظار كاهش قيمت اين خودروها توسط وارد‌كنندگان رسمي را داشت.

  • تأثير اين شرايط بر واحدهاي صنفي چگونه بوده است؟

شرايط كنوني بازار خودرو موجب شده تا برخي نمايشگاه‌هاي خودرو كه طي 5‌ماه گذشته هيچ خريد و فروشي نداشته‌اند به‌دليل زياندهي تعطيل شده و برخي ديگر تغيير شغل داده يا با شرايط سختي مواجه باشند. اين در حالي است كه با وجود كسادي كسب و كار، دولت ماليات ارزش افزوده 9درصدي را از فعالان اين صنف دريافت مي‌كند. وقتي نمايشگاه داري در مدت 5‌ماه هيچ خريد و فروشي نداشته چگونه مي‌تواند علاوه بر هزينه‌هاي جاري، ماليات ارزش افزوده 9درصدي را در موعد 3 ماهه پرداخت كند؟

کد خبر 304137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha