یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

گروه سلامت: چندی پیش در خبرها از تشکیل انجمنی برای پرفیوژنیست‌ها صحبت به میان آمده بود درحالی‌که بسیاری از ما نه‌تنها با این حرفه آشنایی نداریم بلکه اساسا واژه‌ای به‌نام پرفیوژنیست را نشنیده‌ایم.

در این میان و پس از آگاهی از نقش مؤثر این افراد در انجام اعمال جراحی قلب و ریه، بر آن شدیم تا در گفتگو با دکتر بدیع‌الزمان رادپی، دانشیار گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه شهید بهشتی و رئیس بخش بیهوشی بیمارستان مسیح دانشوری، از اهمیت وجود یک پرفیوژنیست حین عمل جراحی اطلاعات بیشتری را به‌دست آوریم.

  • پرفیوژنیست‌ها دقیقاً چه وظیفه‌ای دارند؟

وظیفه این افراد که درواقع از وظایف مهم در تیم جراحی هم به‌شمار می‌آید، کنترل تنفس و گردش خون بیمار در زمانی است که بیمار تحت جراحی قرار گرفته، زیر پمپ رفته و درواقع فعالیت قلب او متوقف شده است.

در این حال است که پرفیوژنیست‌ها به کنترل تنفس و ضربان قلب بیمار در شرایطی که هم قلب و هم تنفس به شکل مصنوعی و  با استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی انجام می‌شود، می‌پردازند و اکسیژن‌رسانی و گردش خون را تحت نظر دارند. در کل کار بسیار مهم مرتب نگه داشتن این سیکل به‌عهده آنهاست.

  • یعنی عضوی از تیم بیهوشی هستند؟

نه! پرفیوژنیست‌ها در کنار جراحان و متخصصان بیهوشی از اعضای تیم جراحی در اعمال جراحی قلب باز، پیوند قلب و پیوند ریه به‌شمار می‌آیند، به‌عنوان مثال در جراحی قلب باز که این روزها از جراحی‌های روتین به‌شمار می‌آید، حضور پرفیوژنیست الزامی است.

  • کار پرفیوژنیست‌ها با بیهوش شدن بیمار آغاز می‌شود؟

خیر، بعد از این‌که بیمار بیهوش شد، جراح کارش را آغاز می‌کند، پس از باز شدن قفسه سینه و آغاز جراحی، پرفیوژنیست‌ها با استفاده از چند لوله که به پمپ مصنوعی متصل است، وضعیت تنفس و گردش خون را درحالی‌که قلب از کار ایستاده است، کنترل می‌کنند و این یعنی، زمانی حدود 1 ساعت پس از شروع جراحی.

  • یعنی تنها در حین عمل حضور دارند؟

در ایران به این شکل است که پرفیوژنیست‌ها، بیشتر حین جراحی حضور دارند اما این افراد در تمام دنیا در بخش مراقبت‌های ویژه هم نقشی پررنگ را ایفا می‌کنند مثلا دستگاهی به‌نام اتمو وجود دارد که گاهی تنفس مصنوعی بیمار تا 28 روز را در بخش مراقبت‌های ویژه تحت کنترل دارد و طبیعتا وجود چنین متخصصی در بخشهایی که بیماران نیاز به نظارت‌های پزشکی خاص دارند در کنار جراحان و متخصصین بیهوشی ضروری به نظرمی رسدچنان که سال‌هاست از حضور مثبت آنها در جراحی‌ها بهره مند می شویم.

  • پس چرا تا به حال حرفی از آنها نبوده و شناخت کلی نسبت به متخصصینی به نام پرفیوژنیست‌ها بسیار کم است؟

متاسفانه این مشکل نه تنها برای پرفیوژنیست‌ها که برای شاغلین گروه‌های دیگری از پزشکی هم وجود دارد که با وجود مسئولیت خطیری که بر عهده دارند، اغلب دیده نمی‌شوند و یا مردم آشنایی کمی با حرفه آنها دارند در حالی که مثلا همین پرفیوژنیست‌ها در مراحل درمان و به خصوص در جراحی قلب و ریه یکی از نقش‌های کلیدی را بر عهده دارند.البته، من معتقدم که یکی از وظایف رسانه‌های ارتباط جمعی، شناساندن این حرفه‌ها به مردم است تا شاید روزی برسد که تمامی این عزیزان، جایگاه مناسب حرفه ای خود را به دست بیاورند.

کد خبر 30410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز