همشهری آنلاین: انفجارهای پی در پی انبارهای صنعتی و نگهدارنده مواد شیمیایی و پرخطر در شهر «تیانجین» چین نه تنها جان بیش از ۵۰ نفر را گرفت و بیش از ۷۰۰ نفر را راهی بیمارستانها کرد، بلکه ضربات مرگباری نیز بر پیکره اقتصادی این بندر وارد کرده است.

 ضربات مهلک انفجار بر پیکره اقتصاد تیانجین چین

به گزارش ایرنا، پس از انفجارهای مهیب نیمه های شب چهارشنبه (21 مرداد) که بعضا انفجارهای کوچکی را در روز پنجشنبه هم به دنبال داشت، تمامی فعالیت های این بندر را مختل و بسیاری از فعالیت های تجاری اعم از جابجایی کالا از طریق کشتی، قطار و دیگر وسایل نقلیه را متوقف کرد.

«تیانجین» با 15 میلیون نفر جمعیت یکی از مهمترین بنادر صنعتی چین محسوب می شود که با جذب بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، به یکی از قطب های مهم اقتصادی برای این کشور تبدیل شده است.

ظرفیت جذب و ترخیص کالا در بندر تیانجین در سال بیش از 550 میلیون تن اعلام شده که کالاهای فراوانی از سنگ آهن گرفته تا نفت و خودرو را شامل می شود.

تیانجین به دلیل مسیر دریایی آسان یکی از بهترین مسیرها و بنادر برای رسیدن به مناطق شمالی و شمال غرب چین و سایر نقاط دنیاست.

اما بروز این حادثه هولناک که همچنان مردم و مسوولان این شهر را در بهت و حیرت فرو برده سبب شد شرایط این شهر دگرگون شود و تقریبا تمامی فعالیت های اقتصادی آن به حالت تعلیق در آید.

این حادثه سبب شد تا بسیاری از کالاهای وارد شده به این شهر که در انبارهای شهرک صنعتی «بینهای» و «رویی های» نگهداری می شد کاملا سوخته و از بین برود.

شعله های آتش در این شهر فقط نزدیک به 10 هزار خودرو از شرکت های معتبر اروپایی و چینی را به کام خود کشید و آنان را نابود کرد.

اداره امنیت کار تیانجین اعلام کرده که ضمن وارد آمدن خسارات چند میلیون دلاری به این شهر، فعالیت های نقل و انتقال کالا کاملا مختل شده و تحویل آنها در بسیاری از بخش ها متوقف گردیده است.

کارشناسان مسایل اقتصادی می گویند که این حادثه به صنایع شیمیایی، بندری، باربری، زیربنایی و لجستیک این شهر ضربات سنگینی را تحمیل کرده و این آثار مخرب نمی تواند در مدت زمان کوتاهی از چهره این شهر که نقشی مهم در اقتصاد چین دارد، زدوده شود.

در همین حال «تیانجین» در کنار «پکن»، «شانگهای» و «چونگ چینگ» از جمله چهار شهری است که زیر نظر مستقیم دولت مرکزی اداره می شود و رهبران چین بشدت نگران تحولات اقتصادی و اجتماعی آن با توجه به این انفجارها هستند که هنوز علت آن معلوم نشده است.

«وانگ گوا چینگ» استاد دانشگاه اقتصاد و تجارت پکن خاطرنشان می کند که این اتفاق هزینه های حمل و نقل کالا را افزایش داده و لجستیک بندری را در بسیاری بخش ها متوقف کرده است.

اینها در شرایطی است که به گزارش روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین، انبارهای شهرک صنعتی «بینهای» و «رویی های» که انفجارهای اصلی در آن رخ داده یکی از محبوبترین مناطق برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سال گذشته میلادی بوده است.

همزمان با این اتفاقات، برای کاستن از مشکلات اقتصادی مردم و مصیبت دیدگان، انجمن های خیریه در شهرهای مختلف بخصوص در اطراف تیانجین فعال شده و در حال جمع آوری کمک های مردمی هستند.

بسیاری از مصیبت دیدگان در دو روز گذشته پس از این حادثه در مدارس پناه گرفته اند و شمار آنها دستکم به شش هزار نفر می رسد.

شدت این انفجارها که با یک زلزله سه ریشتری برابری می کند موجب شد تا رهبران کشور یک کمیته ویژه تشکیل داده و بیش از 200 کارشناس اتمی و مواد شیمیایی را به منطقه اعزام کنند تا علت حادثه مشخص شود.

با این حال گفته شده است تا زمانی که حریق کاملا اطفا نشده و منطقه پاکسازی نشود نمی توان به درستی علت را پیدا کرد.

منطقه «بینهای» همچنین محل فعالیت بسیاری از نمایندگی های 500 شرکت برتر، بزرگ و چند ملیتی جهان محسوب می شود.

مسوولان شهر بندری تیانجین اعلام کردند که انبارهای منفجر شده دقیقا برای نگهداری مواد شیمیایی طراحی شده ولی باز هم از بروز حادثه جلوگیری نشده است.

کد خبر 303990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha