همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه پس از رفع تحریم ها، دلالان و واسطه ها از فرآیند صادرات حذف می شوند، گفت: پیش بینی می کنیم که در کوتاه مدت و بین یک تا یک سال و نیم، میزان صادرات محصولات پتروشیمی کشور، ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش ايرنا، مهدی شریفی نیک نفس با بیان آنکه رفع تحریم ها، زمینه گسترش صادرات محصولات پتروشیمی را فراهم می کند، افزود: با رفع موانع بانکی، بیمه ای و حمل ونقل، شرایط صادرات تسهیل شده و هزینه ها کاهش قابل توجهی می یابد.

وی تصریح کرد: در دوران تحریم به دلیل فراهم نبودن امکان گشایش ال.سی، معاملات خارجی با ریسک بالایی انجام می شد، اما با رفع تحریم ها و از سرگیری استفاده از ال.سی، ریسک معاملات کاهش یافته و به تبع آن میزان مراودات افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم، برخی مشتریان از این فرصت سوءاستفاده کرده و قیمت های پایینی را برای محموله های پتروشیمی پرداخت می کردند. همچنین گاهی اوقات، خریداران با یکدیگر تبانی کرده و قیمت محصولات ما را پایین نگاه می داشتند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه با لغو تحریم ها هزینه های جانبی صادرات برای ما از بین می رود، گفت: برای برخی محصولات ناچار بودیم که بیش از 20 درصد، هزینه اضافی بپردازیم.

شریفی با خاطرنشان کردن اینکه رفع تحریم ها قدرت رقابت ما را در بازار افزایش می دهد، اضافه کرد: مزیت دیگر رفع تحریم ها برای صنعت پتروشیمی، استفاده از فاینانس و شتاب گرفتن روند تکمیل طرح های نیمه کاره است.

وی اضافه کرد: همچنین برخی واحدهای پتروشیمی در حال حاضر با 60 تا 70 ظرفیت خود فعالیت می کنند که با رفع تحریم ها و تسهیل صادرات، آنها قادر خواهند بود که با ظرفیت کامل خود کار کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: تاثیر کوتاه مدت لغو تحریم ها، برداشته شدن زنجیرهایی است که در طی سالیان اخیر برای صنعت پتروشیمی قرار داده شده که از جمله آنها می توان به گشایش ال.سی، مراودات مالی، بانکی، بیمه ای و حمل و نقل اشاره کرد.

شریفی افزود: تاثیر لغو تحریم ها در میان مدت، فراهم شدن شرایط استفاده از فاینانس و منابع خارجی برای تکمیل واحدهای نیمه کاره است. با تامین منابع مالی، واحدهایی که بالای 80 درصد پیشرفت دارند به سرعت وارد مدار خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش تولید محصولات پتروشیمی در ماه های اخیر، گفت: تولید مجتمع های پتروشیمی افزایش یافته به طوری که ظرفیت برخی واحدها کامل شده است. در سال های قبل برای تامین SPR برای صنایع لاستیک سازی و همچنین PVC و PET کمبود داشتیم، اما در حال حاضر واحدهای تولیدکننده این محصولات با تمام ظرفیت کار می کنند و امکان صادرات آنها فراهم شده است.

از ابتدای سالجاری تاکنون بالغ بر 1.8 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 1.3 میلیارد دلار توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی به بازارهای هدف صادر کرده است.

انواع خوراک ها و برش ها، متانول، آروماتیک ها، سود کاستیک و انواع محصولات پلیمری بخش اعظم صادرات را به خود اختصاص داده اند.

کد خبر 303947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha