سخنان ژنرال ریموند اودیرنو رئیس ستادمشترک ارتش آمریکا در آخرین روز کاریش قبل از ترک این سمت، بر جنگ عراق متمرکز بود؛ سخنانی که واکنش تند نخست‌وزیر و دولت عراق را به‌دنبال داشت.

عراق و تجزیه

ژنرال اوديرنو كه ديروز بازنشسته شد، روز پنجشنبه در آخرين مصاحبه مطبوعاتي‌اش در پنتاگون گفت: «تجزيه عراق موضوعي است كه ممكن است اتفاق بيفتد و ممكن است تنها راه‌حل باشد، اگر چه حتي خود من هم براي اين راه‌حل هنوز آمادگي ندارم.»
اين سخنان واكنش تند نخست‌وزير عراق را به‌دنبال داشت.

دفتر حيدرالعبادي نخست‌وزير عراق در پاسخ به اين سخنان بيانيه‌اي منتشر كرد. در اين بيانيه آمده ‌است؛ چنين سخنان غيرمسئولانه‌اي نشان‌دهنده بي‌اطلاعي از واقعيات عراق است. در اين بيانيه آمده‌است، نخست‌وزير و دولت عراق از سخنان ژنرال اوديرنو متعجب شده و معتقد هستند كه عراقي‌ها آماده‌اند خودشان را براي تقويت وحدت كشورشان فدا كنند. در بيانيه دفتر نخست‌وزير عراق همچنين به اصلاحات اخير براي مقابله با فساد و افزايش كارآمدي دولت اشاره شده و آمده ‌است؛ مردم عراق درصدد اجراي اصلاحات بزرگي هستند كه كشورشان را به وضعيت و اصالت قبل بازمي‌گرداند.

پيش از اين برخي نمايندگان جمهوريخواه كنگره آمريكا هم از تجزيه عراق سخن گفته‌بودند. برخي از آنها براي تحقق اين خواسته، حتي قانون بودجه پنتاگون را طوري طراحي كردند كه دولت آمريكا را به پرداخت مستقيم كمك مالي به كردها و سني‌ها بدون مجوز و هماهنگي دولت بغداد وادار كند. برقراري روابط مستقيم وحمايت از كردهاي عراق و همچنين مسلح كردن گروه‌هاي سني بخش‌هايي از همين برنامه است. اين اقدامات هربار با مخالفت و اعتراض گسترده عراقي‌ها روبه‌رو شده‌است.

سخنان اين ژنرال آمريكايي در شرايطي مطرح مي‌شود كه جنگ عراق در داخل آمريكا و در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده اين كشور به موضوع اتهام‌زني و حمله سياستمداران و دولتمردان فعلي و سابق تبديل شده‌است. شخص اوباما و مسئولان دولتش اين روزها بارها با اشاره به وضعيت وخيم عراق، دولت بوش را مسئول اين شرايط وخيم خوانده‌اند و جنگ عراق را يك اشتباه بزرگ توصيف كرده‌اند.

  • عراق در تب‌وتاب جنگ و اصلاحات

درحالي‌كه در برخي شهرهاي عراق ازجمله بغداد و نجف همچنان تجمعات مردمي در اعتراض به فساد و ناكارآمدي دولت برگزار مي‌شود، دولت ومجلس عراق مشغول طراحي و تصويب بسته اصلاحات گسترده سياسي هستند. بخش اول اين بسته به پيشنهاد نخست‌وزير و بعد از طرح در پارلمان، با رأي مثبت نمايندگان به تصويب رسيد. دولت عراق اكنون از بخش دوم اين اصلاحات خبر داده‌است. حذف پست معاونان نخست‌وزير و رئيس‌جمهور و كاهش شمار محافظان شخصي مسئولان ازجمله بخش‌هاي اصلي اين بسته اصلاحات است.

همچنين در دستگاه قضايي عراق كميته ويژه‌اي از قضات براي رسيدگي فوري به پرونده مفسدان اقتصادي تشكيل شده‌است. از سوي ديگر به دستور دولت عراق اسامي متهمان به فساد كه براساس حكم قضايي ممنوع‌الخروج شده‌اند در فرودگاه‌ها و بنادر و معابر مرزي عراق نصب شده‌است.

اين در حالي است كه شهرهاي عراق با حملات مرگبار انتحاري و جنگ با تروريست‌هاي داعش هم روبه‌رو هستند. داعش مسئوليت انفجار انتحاري در بازار سبزي‌فروشان شهرك صدر بغداد را كه روز پنجشنبه 60كشته به جا گذاشت، به‌عهده گرفته‌است.همزمان ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي عراق از ديروز عمليات جديدي را عليه داعش در استان انبار در غرب كشور آغاز كرده‌اند. شبكه خبري العربيه به نقل از يك مقام ارشد استان انبار اعلام كرد كه در نخستين روز از اين عمليات جديد ده‌ها داعشي كشته شدند.

  • داعش و سلاح شيميايي در عراق

آمريكا و آلمان مي‌گويند داعش احتمالا از سلاح شيميايي خطرناكي عليه كردها در شمال عراق استفاده كرده‌است. اين حمله هفته گذشته صورت گرفته و ده‌ها مصدوم به جا گذاشته‌است. وال‌استريت ژورنال اين حمله را حمله با گاز خردل اعلام كرده‌است. داعش در سوريه نيز از تسليحات شيميايي استفاده كرده‌است.

کد خبر 303884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha