همشهری آنلاین: نخست‌وزیر عراق سخنان رئیس در حال کناره‌گیری ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا مبنی بر ضرورت تجزیه کشورش را محکوم کرد.

العبادی اظهارات مقام نظامی آمریکا در باره تجزیه عراق را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه المنار، دفتر اطلاع‌رسانی "حیدر العبادی"، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که سخنان رئیس در حال کناره‌گیری ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا درخصوص تجزیه عراق برای حل و فصل درگیری‌های مذهبی در این کشور غیرمسئولانه بوده و برخواسته از عدم آگاهی وی درخصوص واقعیت‌های موجود در عراق است.

در ادامه این بیانیه آمده است: حیدر العبادی نسبت به سخنان ژنرال ریموند اودیرنو ابراز تعجب می‌کند و معتقد است عراقی‌ها خود را برای تقویت وحدت کشورشان و دفاع از آن فدا می‌کنند.

اودیرنو در یک کنفرانس خبری عنوان داشته بود که تجزیه عراق ممکن است تنها راهکار برای توقف تنش‌های مذهبی میان مردم عراق باشد.

حیدر العبادی تاکید کرد که مردم عراق در صدد اجرای اصلاحات بزرگی هستند که کشورشان را به عهد بزرگی و اصالت بازمی‌گرداند و پیروزی‌های گسترده‌ای علیه داعش محقق خواهد کرد.

العبادی همچنین در دیدار با نمایندگان گروه‌های جوانان عراق عنوان داشت: ما هرگز اجازه نخواهیم داد دیکتاتوری بار دیگر به عراق بازگردد.

وی همچنین بر ضرورت ساختن کشور برای تمام مردم عراق تاکید کرد و عنوان داشت: ما هرگز تلاش نمی‌کنیم دیکتاتوری جدیدی در این کشور حکمفرما شود و ماموریت سختی در ساختن کشور داریم چرا که حزب بعث به مدت 35 سال کشور را نابود کرده است.

  • سخنان ژنرال ریموند اودیرنو درباره تجزيه عراق

در همين حال به گزارش ايرنا، رئیس ستاد مشترک نیروهای زمینی آمریکایی چهارشنبه در اظهاراتی تنها راه حل برای پایان دادن به بحران عراق را تجزیه این کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، ژنرال «ریموند اودرنو» رییس ستاد فرماندهی نیروهای زمینی آمریکا روز چهارشنبه در نشستی مطبوعاتی با بیان اینکه تحقق صلح و آشتی میان شیعه و سنی در عراق دشوار تر شده است، گفت: شاید تجزیه عراق تنها راه حل ممکن برای حل اختلافات فرقه ای در این کشور باشد.

وی ضمن آنکه از تحقق صلح و آشتی میان اکثریت شیعه و اقلیت سنی در عراق ابراز نا امیدی کرد، افزود: ده‌ها هزار تن در پی درگیرهای خشونت آمیز میان پیروان این دو طائفه طی سال های 2007 و 2008 کشته شدند.

فرمانده نیروهای آمریکایی در خصوص امکان تجزیه عراق نیز گفت: این موضوع به شرایط منطقه و دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی بستگی دارد که چگونه آن را محقق سازند، اما در هر صورت این امر، قابل تحقق است.

این ژنرال آمریکایی که روز جمعه بازنشسته می‌شود، در ادامه تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر باید بر مبازره با گروه داعش که قسمت‌های وسیعی از سوریه و عراق را اشغال کرده، متمرکز باشد.

فرمانده ستاد مشترک آمریکا در خصوص اعزام نیروهایی زمینی این کشور به عراق نیز گفت: نبرد با گروه (تروریستی) داعش به بن بست رسیده، اما آمریکا به پیشروی‌های خود علیه داعش ادامه می‌دهد و در صورتی که در ماه‌های آینده پیشرفتی حاصل نکند، باید اعزام نیروهای پشتیبانی خود را به عراق در کنار نیروهای این کشور، مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: برخی از مناطق عراق با کمک کردها و نیروهای ارتش عراق بازپس گرفته شده است.

کد خبر 303852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha