همشهری آنلاین: «غزالی» پس از گذشت بیش از سه دهه از ساخت آن، همچنان به عنوان مهمترین شهرک سینمایی کشور مطرح است؛ این در حالی است که سال‌هاست بسیاری از هنرمندان، فضای این شهرک را ناکافی خوانده و با قرار دادن این مشکل در کنار فهرستی از مشکلات دیگر، تنها راه‌حل را ساخت شهرکی جدید می‌دانند.

شهرک سینمایی

به گزارش ايسنا؛ ساخت سریال «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی در سال 58، کلید اولیه‌ راه‌اندازی شهرک سینمایی غزالی را زد و مسلما این زمین جواب‌گوی بسیاری از پروژه‌های بعدی نبود، اما برغم اینکه تلویزیون در این سال‌ها چند بار تلاش کرد نمونه‌ی پیشرفته‌تر شهرک سینمایی غزالی را بسازد، تاکنون این امر محقق نشده است.

به بهانه‌ی سالروز تولد مرحوم علی حاتمی، نگاهی دارد به تلاش صداوسیما در این سال‌ها برای ساخت شهرک سینمایی جدید؛ تلاشی که تا به امروز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

شهرک سینمایی غزالی محوطه‌ی بزرگی در جاده کرج است که پس از ساخته شدن در سال 58، تولید پروژه‌های بسیاری را به خود دیده است.

«سربداران»، «روزگار قریب»، «در چشم باد»، «کلاه پهلوی»، «کارگاه علوی»، «مریم مقدس»، «شیخ مفید»، «امام علی (ع)»، «ولایت عشق» و «مردان آنجلس» از جمله پروژه‌های ماندگاری هستند که بخش‌هایی از آنها در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده‌ و این روزها هم کارگردانانی چون حسن فتحی با سریال «شهرزاد» و محمدرضا ورزی با پروژه «معمای شاه» مشغول کار در همین شهرک هستند.

دکور لاله‌زار شهرک سینمایی غزالی از بخش‌های ماندگار این شهرک است که برخلاف برخی دیگر از دکورها که در این سال‌ها به دلیل کمبود جا با تغییر همراه بوده و بخشی از آنها هم تخریب شده‌اند، طی این سه دهه حفظ و در مقاطعی توسط سازندگان پروژه‌های مختلف بازسازی شده‌ است.

اما آنچه مسلم است فضای کوچک شهرک سینمایی غزالی، کمبود اکسسوار و عدم نگهداری درست از وسایل، همچنین موقعیت نامناسب جغرافیایی این شهرک، از جمله مشکلاتی است که سازندگان پروژه‌های تلویزیونی را در این سال‌ها با مشکل مواجه کرده و صداوسیما هم به عنوان متولی شهرک سینمایی غزالی، بارها با تایید این مشکلات، از راه‌اندازی شهرک سینمایی جدیدی خبر داده است؛ ایده‌ای که در ذهن مدیران تلویزیونی و سینمایی بوده اما تا امروز محقق نشده تا همچنان شهرک سینمایی غزالی در کنار شهرک سینمایی دفاع مقدس که این روزها جور برخی پروژه‌های غیرجنگی را هم می‌کشد، به محلی برای ساخت پروژه‌های تاریخی بدل شوند.

مدیران صداوسیما در این سال‌ها در گفت‌وگوهای پراکنده‌ای،‌ همواره سعی کرده‌اند راه‌اندازی شهرک سینمایی جدید را از دغدغه‌های جدی‌شان بنامند، اما این دغدغه که با تغییر مدیریت‌ها در صداوسیما و در میان حجم بالای تحولات رسانه، شاید این روزها به اولویت چندم رسانه ملی بدل شده باشد، تا امروز با عملکردی رسمی در جهت رفع آن همراه نبوده است.

البته در مقطعی ایده‌ی تبدیل زمین‌های احمدآباد مستوفی به شهرک سینمایی جدید، قوت گرفت. آن زمان ساخت سریال عظیم «مختارنامه» تازه تمام شده بود و مسئولان صداوسیما و همچنین سازندگان سریال مختار از جمله داوود میرباقری(کارگردان) و محمود فلاح (تهیه‌کننده) نگرانی خرابی این دکورها و بر باد رفتن میلیاردها هزینه‌ای را داشتند که صرف ساخت آنها شده بود.

اما در نهایت صداوسیما در دوره ضرغامی نتوانست با صاحبان شخصی زمین احمدآباد به توافق برسد تا دکورهای «مختارنامه» برغم نگرانی‌ها و دلسوزی‌های سازندگانش و همچنین اهالی رسانه به همان شکل رها شد تا به مرور تخریب شود!

حتی ایده‌ی راه‌اندازی شهرک سینمایی در شاهرود هم در مقطعی مطرح شد اما به نتیجه‌ای نرسید و یا این اواخر در خبرها از محل ساخت دکورهای فیلم «حضرت محمد (ص)» به عنوان شهرک سینمایی یاد شد اما در عمل و به طور رسمی هیچکدام از این مکان‌ها به عنوان شهرک‌های سینمایی مناسبی که بتوانند جایگزین غزالی باشند، مطرح نشدند.

راه‌اندازی شهرک سینمایی جدید حتی تا همین اواخر ریاست ضرغامی بر صداوسیما، موضوعی جدی در سرفصل بحث‌های مدیران ارشد رسانه با هنرمندان بود.

او و معاونش در امور سیما وقتی آذر 92 در جلسه‌ای با حضور 80 کارگردان سینما و تلویزیون حاضر شدند، از پیگیری مجدانه برای نهایی کردن شهرک جدید تلویزیونی در نزدیکی تهران خبر دادند.

دارابی گفته بود: در کنار توسعه و تجهیز امکانات شهرک غزالی، این شهرک در زمینی نزدیک 1000 هکتار احداث و به قطب سینمایی کشور تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تجهیز و راه‌اندازی این شهرک بسیاری از نیازهای فیلم‌سازی در کشور را به لحاظ لوکیشن‌های متفاوت، استودیوها و امکانات فنی و جلوه‌های ویژه مرتفع خواهد کرد، ادامه داده بود: همکاری برخی سازمان‌ها و نهادها در ساخت و تجهیز این شهرک، در روند کار تسریع ایجاد خواهد کرد.

ضرغامی در سفرهایی که به برخی کشورهای خارجی داشت از شهرک‌های سینمایی این کشورها هم بازدید کرده بود. او در دوره ریاستش بر صداوسیما به شهرک‌های سینمایی کشورهای هند، کره جنوبی و کره شمالی رفته بود.

رئیس سابق سازمان صداوسیما بر این نکته که «شهرک غزالی پاسخگوی ساخت چند پروژه سنگین به طور همزمان نیست»، اذعان داشت.

سید عزت‌الله ضرغامی ساخت شهرک سینمایی جدید را ضروری خوانده و افزوده بود: زمانی که این جا را راه‌اندازی کردند مرحوم علی حاتمی بود و یک «هزار دستان».

اگرچه از سوی مدیران ارشد صداوسیما که این روزها بر مسند ریاست رسانه ملی‌اند، هنوز اظهارنظری رسمی درباره‌ی ضرورت راه‌اندازی شهرک سینمایی جدید دیده نشده است، اما به نظر می‌رسد حجم بالای کارها در رسانه‌ای که به تازگی با تغییرات عظیم روبه‌رو بوده و از طرفی ساخته نشدن پروژه‌ای جدی تاریخی در صداوسیما طی این مدت، این ضرورت را به صورت مقطعی به فراموشی سپرده باشد؛ ضرورتی که می‌تواند به موضوعی مورد بحث در مجمع عمومی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی که طی چند روز آینده با حضور نمایندگان 35 کشور در ایران برگزار می‌شود، بدل شود.

سه سال قبل بود که حجت‌الاسلام موسوی مقدم، قائم مقام ضرغامی و معاون امور مجلس و استان‌های محمد سرافراز در دیدار با مدیر کل اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی (IBU) بر ایجاد یک بلوک رسانه‌یی عظیم به وسعت کشورهای اسلامی تاکید کرده بود.

در این دیدار این گونه عنوان شده بود که در چارچوب این بلوک رسانه‌یی، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی با ایجاد شهرک‌های فیلم‌سازی، تبادل تجربیات، برگزاری دوره‌های آموزشی‌، تولیدات مشترک رادیو و تلویزیونی و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در بین کشورهای عضو، می‌تواند در دنیای رسانه‌یی کنونی تاثیرگذار باشد.

این موضوع می‌تواند بار دیگر و پس از سه سال به بهانه‌ی برگزاری اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به جریان بیفتد تا شاید در شرایطی که وضعیت مالی صداوسیما حتی کفاف راه‌اندازی پروژه‌ی جدید تاریخی را نمی‌دهد، همکاری با دیگر کشورهای اسلامی، ایران را سرانجام صاحب شهرک سینمایی جدید کند و این رویا سرانجام به واقعیت تبدیل شود.

کد خبر 303846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha