چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی هشدار می دهند، اقدام چین در کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا، جنگ ارزها را در پی خواهد داشت.

جنگ ارزها؛ یوان در مقابل دلار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ شبکه خبری فرانس 24 درگزارشی درباره اقدام بانک مرکزی چین در کاهش ارزش یوان در برابر دلار اعلام کرد: این نهاد مالی در مواجهه با کاهش رشد اقتصادی این کشور مجبور شد نرخ برابری یوان با دلار آمریکا را دو درصد کاهش دهد.

هدف این اقدام چین آن است که زمینه افزایش صادرات خود را فراهم کند.

چون وقتی ارزش یوان در برابر دلار پایین باشد هزینه کار و تولید در چین کاهش می یابد و این گونه دیگر کشورهای جهان برای واردات محصولات چین با توجه به آنکه ارزان تر تمام می شود بیشتر تمایل پیدا می کنند.

اما برخی کارشناسان مسائل مالی و پولی می گویند، این اقدام چین از سوی دیگر کشورهای جهان بی پاسخ نخواهد ماند و ممکن است جنگ ارزها را در پی داشته باشد، زیرا در این حالت دیگر کشورهای جهان که شریک تجاری چین هستند برای آنکه در این مسیر متضرر نشوند ممکن است ارزش پول های ملی خود را متقابلا کاهش دهند.

با این تصمیم بانک مرکزی چین، ارزش یوان در برابر دلار آمریکا دو درصد دیگر کاهش یافت .

از سال 2005 تاکنون سابقه نداشته است که ارزش یوان در برابر دلار آمریکا تا این اندازه و به یکباره افت پیدا کند.

بعد از این میزان کاهش، بانک مرکزی چین اعلام کرد در نظر دارد نقش بیشتری به بازار برای تعیین نرخ برابری یوان و دلار آمریکا بدهد.

آمار و ارقام منتشر شده در چین نشان می دهد روند کاهش رشد تولید ناخالص داخلی چین همچنان ادامه دارد.

در یک نمونه میزان صادرات کشور در ماه ژوییه امسال 8.3 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از چهار ماه پیش تا این تاریخ بود.

از این گذشته، تقاضا در بازار داخلی خود چین نیز برای کالا و خدمات نیز در حال کاهش است.

این مسئله نیز آنجا مهم است که مسئولان اقتصادی این کشور اکنون اصلاحات ساختاری را در اقتصاد کشور به اجرا گذاشته که به موجب آن قرار است تقاضای داخلی برای کالا و خدمات به یکی از نیرو محرکه های رشد اقتصادی کشور تبدیل شود.

همچنین سرمایه گذاری های خارجی و داخلی نیز در چین رو به کاهش است. شاخص تولیدات کارخانه ای در چین در ماههای روند کاهش را در پیش گرفته است. همه اینها عواملی هستند که در کاهش رشد اقتصادی چین نقش ایفا کرده اند.

با توجه به همین شاخص ها، پیش بینی ها حاکی از آن است که میزان رشد اقتصادی چین در سال 2015 از هفت درصد فراتر نخواهد رفت.

هفت درصد رشد اقتصادی برای چین پایین ترین میزان از سال 1990 تاکنون است.

فرانسیس لون کارشناس مالی چین در این باره می گوید دادهای منتشر شدن درباره اقتصاد کلان چین اصلا خوب نیستند.

این آمار و ارقام نشان می دهد، رشد اقتصادی چین در حال کاهش است.

این کارشناس اقتصادی و مالی می گوید در چنین شرایطی تنها ابزاری که در اختیار پکن قرار دارد این است که نرخ یوان در برابر دلار را کاهش دهد تا این گونه زمینه برای رشد اقتصادی بیشتر چین فراهم شود.

اما بازارهای آسیایی با نگرانی این اقدام چین را دنبال می کنند. به همین علت ، کارشناسان از همین حالا هشدار می دهند جنگ ارزها یک بار دیگر بین اقتصادهای مطرح جهان و به ویژه آسیا آغاز خواهد شد.

فرانسیس لون در همین باره می گوید شکی نیست برخی دیگر از کشورهای آسیایی در اقدامی رقابتی، نرخ برابری پول های ملی خود با دلار را کاهش خواهند داد از این اقدام چین متضرر نشوند.وی حتی بعید ندانست که ارزش ین ژاپن آنچنان در مقابل دلار آمریکا کاهش یابد که هر 130 ین در برابر یک دلار داد و ستد شود. چون ژاپن از نظر اقتصادی با چین در رقابت است.

ژاپن از سال 2013 برای آنکه زمینه رشد اقتصادی خود را بیشتر فراهم کند و صادرات خود را افزایش دهد اقدام به کاهش ارزش ین در برابر دلار کرده است. با توجه به این اصل، اکنون که چین، ارزش یوان را کاهش داده است ژاپن نیز ممکن است روند کاهش ارزش پول ملی خود را تشدید کند.

کد خبر 303722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha