دومین فن بازار تخصصی مدیریت شهری ونمایشگاه فناوری‌های نوین شهری دوشنبه گذشته درمحل نمایشگاه‌های دائمی شهرداری تهران به‌کار خود پایان داد.

 توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان ‌ از اولویت‌ها‌ی شهرداری است

از جمله محورهاي اين فن بازار كه به‌مدت 3 روز بر پا بود شهرسازي و معماري، فني و عمران، سلامت و شهر، محيط‌زيست، زيباسازي، حمل ونقل پايدار و شهر آينده بود. مهم‌ترين هدف از اين فن بازار تخصصي، تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي با تكيه بر توليدات شركت‌هاي داخلي و ساماندهي و تقويت فضاي كسب و كار دانش بنيان درعرصه مديريت شهري بود.

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران طي سخناني در مراسم اختتاميه اين فن‌بازار خواستار آن شد تا به جاي ‌برگزاري سالانه چنين فن بازارهايي حتما دفتر ثابتي راه‌اندازي شود تا به‌صورت مستمر نخبگان و صاحبان شركت‌هاي دانش بنيان دورهم جمع شوند و حتي فضا براي ورود بقيه فراهم شود. به گزارش همشهري حتي پيش‌بيني‌هاي لازم به‌منظور اينكه از سال آينده اين فن بازار به‌صورت بين‌المللي و منطقه‌اي باشد نيز انجام شده است.

بدين‌ترتيب بازار شهرهاي ديگر دنيا به روي توليدات شركت‌هاي فني تخصصي ايراني باز مي‌شود. قاليباف در اين مراسم سخنان خود را با اهميت منابع انساني جوان و تحصيلكرده آغاز كرد و آن را اساس حركت، توليد و استقلال كشور دانست. وي گفت: ظرف 100سال گذشته حرف ملت ما اين بوده است كه زير بارظلم نمي‌رود و از همين رو نيز مبارزه جهادي به فرهنگ اين ملت تبديل شد و به بحث توليد نيز از همين منظر نگاه مي‌كنيم.

وي در ادامه سخنان خود از نفت به‌عنوان بزرگ‌ترين تهديد كشور و نه فرصت نام برد و گفت: ما نيز با شيوه مديريت‌مان هر روز اين تهديد را بزرگ‌تر كرديم و كمر كشور شكسته شد. قاليباف قطعنامه‌هاي عليه ايران را يك كاغذپاره ندانست و از تأثير منفي اين قطعنامه‌ها روي اقتصاد سخن گفت اما درعين حال تأكيد كرد كه اين سختي‌ها مي‌تواند بزرگ‌ترين فرصت‌ها را نيز براي اين كشور به‌وجود آورد. اما بزرگ‌ترين تهديد هم از نظر شهردار تهران اين است كه تحريم‌ها برداشته شود و دوباره وابستگي دولت به درآمد نفت آغاز شود و اين به معني شكست كشور است. وي از نگراني‌هاي خود بابت اينكه دوباره درآمد حاصل از فروش نفت به واردات منجر شود سخن گفت و افزود: نبايد تكيه به جوان‌هاي كشور را از دست بدهيم و اقتصاد مقاومتي را فراموش كنيم.

بنابراين نگران هستم كه نسبت به رفع تحريم‌ها از خود ذوق‌زدگي نشان دهيم درحالي‌كه بايد متعهد شويم ميزان وابستگي ما به درآمد نفت بعد از رفع تحريم‌ها در حد 25درصد فعلي باقي بماند. وي در اين‌باره به ذكر مثالي پرداخت و گفت: در اوايل
دهه 80وقتي قيمت نفت افت كرد و از بشكه‌اي 26دلار به 10دلار سقوط كرد اتفاقا صنعت ما با سياست دولت وقت به سمت بازار، خصوصي‌سازي و صنعتي شدن رفت و اگر آمارها را نگاه كنيم متوجه مي‌شويم ظرف 18‌ماه در بخش صنعت موفق شديم به رشد 2 رقمي برسيم اما وقتي مجددا قيمت نفت بالا رفت، باز صنعت افت كرد و رشدش به زير 6درصد رسيد.

از آن طرف دوره‌اي داشتيم كه نفت بشكه‌اي 100دلار به فروش رفت اما رشد اقتصادي كشور منفي شد. تأكيد شهردار تهران اين بود كه بايد از امكان و ظرفيتي كه از نفت حاصل مي‌شود به جاي خريد كالاو تجهيزات در جهت پيشرفت، علم، فناوري و انتقال تكنولوژي استفاده شود.

  • راه سعادت ملت

قاليباف با انتقاد از اقتصاد سياسي و آلوده به نفت ‌تأكيد كرد كه چرخه توليد تضمين‌كننده استقلال ماست، بنابراين بايد نيازها را درسطوح مختلف به‌صورت روشن مشخص كرده برايش كار و پروژه تعريف كرد. وي همچنين گفت: دراين صورت ما به سمت علم، تكنولوژي، ثروت و فرصت هدايت مي‌شويم و به معني ديگر معرفت و دانش را تبديل به منزلت مي‌كنيم و اين راه سعادت ماست. شهردار تهران درعين حال تأكيد كرد كه ما دركشور نيازمند مولد بودن هستيم اما بايد متوجه باشيم كه چه چيزي توليد كنيم.

بنابراين بايد بدانيم كه از توليد مهم‌تر اين است كه بدانيم چگونه و به شيوه درست قدرت را به ثروت تبديل كنيم، درغير اين صورت نه‌تنها مولد نخواهيم بود بلكه اگر قدرت و ثروت از بستر درست به هم تبديل نشوند فساد و جنايت‌هاي بزرگي رقم مي‌خورد. مثلا اگر ثروت به معرفت تبديل نشود اقتصاد رانتي و سرمايه‌داري شكل مي‌گيرد و ‌شأن انسان‌ها براساس ماشين و خانه چند ميلياردي‌شان سنجيده مي‌شود اين درحالي است كه شركت‌هاي دانش بنيان به‌دنبال تبديل درست معرفت به ثروت و منزلت هستند.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود بر لزوم فراهم كردن فرصت براي جوانان كشور سخن گفت و افزود: با همه وجود اعتقاد دارم گره مشكلات كشور به‌دست جوانان حل و فصل مي‌شود. من پاي اين كار مي‌ايستم و هزينه آن را نيز مي‌پردازم چراكه در غيراين صورت ظلم بزرگي مرتكب شديم و اصلا معلوم نيست تا يك قرن ديگر كشور ما همچنان اين تعداد جوان فعال و با انگيزه داشته باشد. وي درعين حال از جوانان خواست كه ‌تجربه ديگران را دوباره تجربه نكنند و بدون اينكه روحيه محافظه كاري در پيش بگيرند از تجربه ديگران براي پيشبرد كارهاي جديد استفاده كنند.

سيستمي حركت كردن يا برنامه داشتن، كيفي حركت كردن به جاي حركت‌هاي كمي، حفظ سلامت اخلاق و پرهيز از روابط غلط نظام اداري در‌ شركت‌هاي دانش بنيان از ديگر تأكيدات شهردار تهران بود. وي گفت: يك شركت دانش‌بنيان كارها را به شكل علمي و سالم انجام مي‌دهد و از آنجايي كه سلامت ويژگي جوان‌هاي ماست، پس بايد فرصت را براي اين شركت‌ها فراهم كنيم تا در مسير درست قرار گيرند و ما مسئول برقراري چنين فضايي هستيم.

  • شهريورماه، افتتاح پارك فناوري شهر

در حاشيه اين همايش بابك نگاهداري، رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران‌ از افتتاح پارك فناوري شهر در شهريورماه خبرداد. وي با اشاره به اينكه نخستين فن بازار سال گذشته در حوزه مديريت شهر‌ي تهران برگزار شد، اما امسال شهرداري‌هاي 12‌كلانشهر كشور درآن شركت كرد‌ند، گفت: ظرف 3 روز برگزاري بيش از هزار تفاهمنامه همكاري بين شركت‌هاي دانش‌بنيان و مسئولان شهري منعقد شد‌. نگاهداري همچنين از تنظيم لايحه‌اي به‌منظور تصويب در شوراي شهر تهران خبر داد كه براساس آن مشكلات‌ تفاهمنامه‌ها با شركت‌هاي دانش بنيان‌ برطرف مي‌شود.

به گزارش همشهري دراين مراسم همچنين فرهادي، دبير اجرايي فن بازار با بيان اينكه از ميان بيش از 400شركت دانش بنيان و 15پارك علم و فناوري 220اختراع و شركت و 12پارك براي حضور در اين فن بازار برگزيده شدند، گفت: امسال 12شهر به اين فن بازار اضافه شدند كه سال آينده درنظر داريم 12كشور را به اين بازار وارد‌ كنيم و متعاقب آن بازار كشورهاي همسايه را به‌دست
خواهيم آورد.

به گزارش همشهري، روز دوشنبه پس از پايان مراسم اختتاميه دومين فن بازار تخصصي مديريت شهري محمدباقر قاليباف شهردار تهران در بوستان گفتگو حاضر شد و درمراسم رونمايي از سرديس 5خبرنگار شهيد به همراه مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و حجت‌الاسلام دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات شركت كرد. شهردار تهران دراين مراسم از افتتاح موزه خبرنگاران تا انتهاي سال خبر داد و گفت: انصافا كار خبرنگاري، كار سخت و پرمشقتي است زيرا از يك سو وظيفه انتقال سريع خبر را برعهده دارد و از سوي ديگر بايد دقت، امانتداري در خبر و حفظ آبرو و اخلاق را رعايت كند.

وي به همه خبرنگاران حاضر در مراسم رونمايي ازسرديس 5خبرنگار شهيد، خدا قوت گفت و افزود: شما نمايندگان افكار عمومي هستيد و درواقع افرادي مطالبه‌گر و ديده‌بان‌هايي جدي براي ما مديران و مسئولان در اجراي وظايفمان هستيد. قاليباف خطاب به خبرنگاران گفت: همه ما قدر زحمات شما خواهران و برادران خبرنگار را كه بعضا هم مورد كم محبتي و بي‌مهري قرار گرفته يا ممكن است به ديوار بسته و در بسته برخوريد، مي‌دانيم و به شما خسته نباشيد مي‌گوييم.

شهردار تهران در ادامه صحبت‌هاي خود ضمن تشكر از هنرمندان سازنده سرديس‌هاي خبرنگاران شهيد يادآور شد: ان‌شاءالله اين كار گوشه‌اي از زحمات خبرنگاران را نشان دهد و بدين‌وسيله بتوانيم در كنار تمامي مشغله‌هاي كاري ياد و خاطره شهدا را گرامي بداريم. دراين مراسم شهرام گيل‌آبادي رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران نيز طي سخناني از انتشار زندگينامه شهداي خبرنگار خبر داد و گفت: در كنار ساخت و رونمايي از 5سرديس خبرنگاران شهيد، كتاب‌هايي نيز در زمينه زندگي شهداي خبرنگار به‌صورت تصويري براي نوجوانان و جوانان منتشر شده است.

وي درعين حال از تلاش‌هاي شوراي‌شهر تهران در نامگذاري برخي از معابر و ميادين شهر به‌نام استادان حوزه رسانه و خبرنگاران شهيد تشكر و قدرداني كرد. در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام دعايي مديرمسئول روزنامه اطلاعات نيز از محمدباقر قاليباف به‌دليل توجه به فرهنگ و حوزه خبر و رسانه تشكر كرد و گفت: شهردار تهران در طول سال‌هاي اخير تمامي تلاش خود را براي حل مشكلات شهر و شهروندان انجام داده است.

  • سورنا ستاري: تفكر نفتي و خام فروشي بلاي كشور است

يكي از مهمانان مراسم اختتاميه دومين فن بازار تخصصي مديريت شهري سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور‌ بود. وي در سخناني با اشاره به اينكه سال‌هاست كه ايران به داشتن نفت، گاز و... افتخار مي‌كند، گفت: در اقتصاد دانش‌بنيان بايد تمامي اين افتخارات را كنار گذاشت چرا كه در اقتصاد دانش‌بنيان جوانان و نيروي انساني خلاق بسيار با اهميت هستند.

وي گفت: ايران جزو 5كشور اول دنيا از نظر تعداد فارغ‌التحصيلان مهندسي است و اينها سرمايه‌هاي ما در اقتصاد دانش‌بنيان مي‌توانند باشند درحالي‌كه تفكر نفتي و خام‌فروشي براي كشورمان به منزله بلاست. معاون علمي رئيس‌جمهور با بيان اينكه در اقتصاد دانش‌بنيان تفكر كارآفريني وجود دارد، تأكيد كرد: براساس اين تفكر، هنگامي كه در خيابان راه مي‌رويد و مشكلي مي‌بينيد به جاي آنكه از شهرداري و دولت گله‌مند شويد از مشكلات ايده گرفته و راهكارهاي خلاقانه‌اي را ايجاد مي‌كنيد.

کد خبر 303688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha