مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) سبزیجاتی را مصرف کردند که در همین ایستگاه پرورش یافته است.

پرورش سبزیجات در فضا

به گزارش ایرنا به نقل از ساینس، این سبزیجات فضایی از سال 2002 میلادی در عرشه کشتی ISS در گلخانه‌ای به نام لادا رشد کردند و آزمایش‌های متفاوتی روی آنان انجام شده است. تمام شرایط میکروگرانشی به مدت 12 سال روی این گیاهان بررسی شده است و شرایط شبیه‌سازی شده برای آنان دقیقا مشابه فضاست.

مدت کاشت تا برداشت این گیاهان که عمده آن کاهوی بنفش است، 33 روز طول می‌کشد. سیستم کشاورزی فضایی با سیستم زمینی کاملاً متفاوت است و محققات از یک سیستم رشد گیاه به نام Veggie استفاده کرده‌اند.

این سیستم تاشو مجهز به بالشتکی است که دانه گیاهان درون آن قرار دارند. این بالشتک در معرض لامپ‌های LED قرمز و آبی قرار می‌گیرد. گیاهان زیادی با استفاده از این سیستم در سال 2014 میلادی در فضا رشد کردند؛ ولی محققان ناسا این گیاهان را برای آزمایش‌های بیشتر به زمین منتقل کردند.

هدف محققان از این کار، اطمینان از قابل استفاده بودن گیاهان بود؛ چراکه فضای باز ایستگاه به راحتی موجب انتقال انواع آلودگی‌ها از محیط به گیاه می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاهان قابل مصرف هستند، ولی لازم است محققان قبل از استفاده، برگ گیاهان را به کمک یک دستمال مرطوب پاک کنند.

محققان ناسا بر این باورند که استفاده از سبزیجات و غذای تازه، علاوه بر غذای بسته‌بندی شده، برای سلامت جسمی و روانی فضانوردان ضروری است و امکان سفرهای طولانی مدت فضایی را فراهم می‌کند.

کد خبر 303662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha