دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

جواد نظام‌دوست، رئیس سابق انجمن غار و غارنوردی ایرانیان و غارشناس ایرانی دیروز اعلام کرد که به مردم محلی وعده داده‌اند غار یخ‌مراد را شبیه به غار علیصدر کنند.

غار یخ مراد

اما غافل از آن هستند كه غار يخ‌‌مراد اين روزها به يخچال خراب با در باز شبيه شده و قنديل‌هاي يخي آن، كه تنها دليل جذب گردشگر است در حال نابودي است. آن‌طور كه جواد نظام‌دوست، به ايسنا گفته است، حدود 10روز است با لودر به جان غار يخ‌مراد افتاده‌اند تا راه را براي آمد و شد بيشتر گردشگران باز كنند.

به گفته او، مردم روستا گفته‌اند، پيمانكار بهره‌بردار از اين غار به آنها گفته است مي‌خواهند غار را شبيه عليصدر كنند تا آنقدر گردشگر به يخ‌مراد بيايد كه ندانند با پول آن‌چه كنند.

غار يخ‌مراد در نزديكي‌دو روستاي آزادبر و كهنه ده جاده چالوس و در 65كيلومتري تهران قرار دارد. جواد نظام‌دوست، غارشناس و غارنورد گفته است: رفت‌وآمد نسبتا زياد گردشگران تا 90درصد از ميزان يخ‌هاي غار كم كرده و قنديل در آن ديده نمي‌شود. وي پيش‌بيني كرد: با اجراي اين طرح توسط اداره ميراث فرهنگي و گردشگري البرز براي تبديل يخ‌مراد به غار گردشگري، تشكيل قنديل‌هاي يخي به‌طور كامل متوقف شود و همين جاذبه‌اي هم كه مسئولان گردشگري در پي تبديل آن به يك محصول براي گردشگران هستند، از بين برود.

جواد نظام‌دوست اين سخنان را پس از آن اعلام كرده است كه روز جمعه گذشته براي بازديد به غار يخ‌مراد رفته بود. به گفته او، در اين غار كه تنها جاذبه‌اش تشكيل قنديل‌هاي يخي فقط در سه‌ماه از كل سال (بهمن، اسفند و فروردين) است، به‌علت نبود كنترل صحيح ورود و خروج بازديدكنندگان و انجام تغييرات در برخي مسيرها و بازكردن چند راه فرعي، يخ غار ديگر تشكيل نمي‌شود.

او به پروژه تبديل غار يخ‌مراد به مقصدي براي جذب گردشگران انبوه اشاره كرد و گفت: معلوم نيست چرا و چگونه اين غار بدون هيچ‌گونه تحقيق و پژوهشي هدف اداره ميراث فرهنگي و گردشگري البرز قرار گرفته است؟ چرا حتي به سوابق اين كار كه چند سال پيش توسط همين اداره به مبلغ 550ميليون ريال هزينه شد و طرح آن بايكوت ماند مراجعه نشد كه حالا با تغيير مديريت پرونده‌ بايگاني شده در دست اقدام قرار گرفت؛ آن هم بدون دريافت نظرات كارشناسي انجمن غار ايران كه سال‌ها روي غار يخ‌مراد فعاليت اكتشافي و تحقيقي كرد.

کد خبر 303538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha