همشهری آنلاین: یک سازمان کمک‌رسانی ملل متحد برای آوارگان فلسطینی می‌گوید، یک بررسی جدید نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر نوزادان در غزه برای نخستین بار در بیش از نیم قرن اخیر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان امدادرسانی UNRWA (سازمان كمك‌رساني و اقدامات براي آوارگان فلسطيني در خاورميانه ملل متحد) با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه 9 اوت (18 مرداد) اعلام کرد: «شمار نوزادانی که پیش از یکسالگی می‌میرند در دهه‌های گذشته در غزه به طور مداوم در حال کاهش بوده و از 127 در 1000 تولد زنده در سال 1960 به 20.2 در سال 2008 رسیده بود؛ اما در آخرین شمارش، در سال 2013 این رقم مرگ و میر به 22.4 مورد در 1000 تولد زنده افزایش یافته است.»

در این اعلامیه آمده است، «UNRWA هر پنج سال یک بار تحقیقی درباره مرگ و میر نوزادان در سراسر این منطقه انجام می‌دهد و نتایج سال 2013 این هفته انتشار یافت» و افزوده است که به علت این داده‌ها يك تحقیق جدید اختصاصی برای غزه را انجام خواهد داد.

بر اساس این بیانیه میزان مرگ و میر نئوناتال، مرگ و میر نوزادان پیش از چهارهفتگی، در غزه از 12 در هر 1000 تولد زنده در سال 2008 به 20.3 در سال 2013 افزایش یافته است.

این بیانیه از آکیهیرو سیتا، رئیس برنامه بهداست این سازمان نقل قول کرده است که این افزایش ناگهانی در مرگ و میر نوزادان در خاورمیانه بی‌سابقه است.

او گفت: «به این علت است که انتشار این آخرین ارقام این قدر طول کشید.»

او اظهار کرد که محاصره این نوار ساحلی که نزدیک به 45 درصد جمعیت آن زیر 14 سال دارند، بوسیله اسرائیل ممکن است یک عامل دخیل در وضعیت فعلی باشد.

او گفت: ‌«مشکل است که علل دقیق زمینه‌ساز این افزایش را هم در میزان‌های مرگ نئوناتال و نوزادی را مشخص کرد، اما نگرانی من این است که این روند بخشی از روندی گسترده‌تر باشد.»

«ما درباره تأثیر درازمدت این محصور کردن بر تاسیسات بهداشتی، فراهم‌آوری دارو و رساندن تجهیزات به غزه بسیار نگران هستیم.»

اسرائیل از سال 2006 به محاصره این منطقه پرداخت. هنگامی که یک سال بعد حماس کنترل خود را بر نوار غزه تثبیت کرد، بر شدت این محاصره افزود.

جنگ 50 روزه میان رژيم صهيونيستي و حماس در ژوئیه- اوت 2014 باعث کشته شدن 2200 فلسطینی و نابودی یا آسیب‌دیدگی هزاران خانه در این منطقه محروم ساحلی شد. بیش از 500 کودک در میان این کشته‌شدگان بودند.

کد خبر 303533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha