یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

سمیه شرافتی: روانپزشکان معتقدند بسیاری از افرادی که از غمگینی رنج می‌برند، به غلط افسرده شناخته می‌شوند.

به گزارش بی‌بی‌سی‌، پروفسور گوردون پارکر، در ژورنال طبی بریتانیا می‌نویسد: تشخیص بیماری افسردگی افراد تبدیل به یک بازار‌گرمی شده و این در حالی است که بسیاری از حالات طبیعی افراد به عنوان بیماری افسردگی تشخیص داده می‌شود.

 در حالی که نتایج تحقیقات پزشکان مغز و اعصاب نشان می‌دهد مصرف داروهای ضد افسردگی خطر خودکشی را در بین جوانان 18 تا 24 سال افزایش می‌دهد، به عقیده پروفسور ایان هیکی، افزایش تشخیص افسردگی و تحت درمان قرار دادن افراد با داروهای مربوط به آن، تا به حال کاهش میزان خودکشی را به همراه داشته و برچسب‌های عمومی که همراه این بیماران در جامعه بوده را از بین برده است.

 بر اساس تشخیص‌های کنونی از هر 5 بزرگسال یک نفر به افسردگی مبتلا است. در نتیجه همین آمارها میلیاردها پوند صرف هزینه‌های درمان افسردگی در انگلیس می‌شود. به عقیده کارشناسان این افزایش تشخیص‌ها از 25 سال پیش آغاز شده است.

 این در حالی است که مطالعه تحقیقات 15 ساله روانشناسان نشان داده که بیشتر آنها با ضوابط کنونی تشخیص افسردگی موافق‌اند. این تشخیص‌ها شامل تمام کسانی می‌شود که در مواقع خاصی دچار غم و ناراحتی می‌شوند اما این امر با مواردی از افسردگی که طی آن افراد نیاز به بستری دارند، متفاوت است.

به هر حال پروفسور پارکر تجویز دارو را منجر به ایجاد امیدهای واهی برای بیماران دانسته و بی‌تأثیری داروها روی آنها را به این دلیل می‌داند که فرد از لحاظ زیستی کاملا سالم است.

 به عقیده وی در 30 سال اخیر معیارهای تشخیص افسردگی حاد به افسردگی متوسط بیش از حد نزدیک شده و ممکن است همین امر منجر به خطای آزمایشها در تشخیص این دو بیماری شود. در عین حال در دو سال گذشته تجویز داروهای ضد‌افسردگی با 6 درصد افزایش به 31 میلیون نسخه رسیده است.

به هر حال افسردگی ماژور امروزه علت اصلی ناتوانی در سراسر دنیا محسوب می‌شود و رتبه چهارم را در میان ده علت اصلی بار جهانی بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و در صورت صحت پیش‌بینی‌ها، در 20 سال آینده افسردگی احتمالا به دومین علت بار جهانی بیماری‌ها تبدیل خواهد شد.

در هر لحظه، پانزده تا بیست درصد از افراد بزرگسال جامعه ممکن است عوارض و نشانه‏هاى مختلف افسردگى را از خود نشان دهند. یک پنجم از بیماران حاضر در مطب پزشکان شدیداً افسرده هستند و حداقل 12 درصد از جمعیت کشورهاى پیشرفته در طى عمر خود براى معالجه افسردگىِ شدید، به متخصصان روانى مراجعه مى‏کنند.

همچنین حدس زده مى‏شود که 75 درصد از افرادى که در موسسات روان‏درمانى بسترى مى‏شوند، دچار افسردگى هستند.

کد خبر 30349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز