همشهری آنلاین: کشمکش میان کاخ سفید و مخالفان توافق هسته‌ای ایران به اوج خود رسیده بطوریکه این‎‌بار «باراک اوباما» به جنگ لفظی با رهبر جمهوریخواهان در سنا پرداخت.

 مهر نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی بار دیگر جمهوریخواهان مخالف توافق هسته‌ای را متهم ساخت که به خاطر تعهدات ایدئولوژیک خود اساسا نمی‌خواستند توافقی صورت بگیرد.

وی در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در واکنش به جمهوریخواهان و حتی دموکرات‌هایی که این مقایسه را «توهین‌آمیز» خوانده‌اند، اظهار داشت: «آن‌چه من گفته‌ام کاملا درست است و واقعیت دارد».

این بخش از اظهارات اوباما نیز که عنوان کرده تنها گزینه برای اجتناب از جنگ با ایران توافق هسته‌ای است، واکنش منفی جمهوریخواهان را به دنبال داشت.

از جمله این منتقدان سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکاست که اظهارات اوباما را «یک اشتباه بزرگ» خواند و گفت: «مسئله اصلی انتخاب بین توافق و جنگ نیست، بلکه مسئله دستیابی به یک توافق بهتر است.»

اما باراک اوباما تاکید می‌کند که جمهوریخواهان اساسا به دنبال دستیابی به توافق هسته‌ای نیستند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه مصاحبه خود با سی‌ ان‌ ان اظهار داشت: «دلیل آن که میچ مک‌کانل و دیگر افراد هم‌حزب او که یک دفعه مخالفت کردند، یعنی قبل از مطالعه متن توافق، حتی قبل از آن که توافق اعلام شود، نشان‌دهنده یک تعهد ایدئولوژیک است که اساسا توافقی صورت نگیرد.»

این اظهارات در حالی است که جمهوریخواهان کنگره آمریکا هشدار داده‌اند توافق اتمی با ایران را رد می‌کنند. نمايندگان کنگره باید تا ۱۷ سپتامبر امسال به توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی رای مثبت یا منفی دهند یا تصمیم بگیرند رای ندهند.

در همین رابطه «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفيد نیز با حمايت از اظهارات رئیس جمهوری آمريکا، تاکيد کرد که جمهوريخواهان در کنگره خواهان رد توافق هسته‌ای با تهران هستند.

جاش ارنست که در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در واشنگتن صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص اين که به چند رای در کنگره احتياج است تا توافق با ايران تاييد شود، گفت: «واقعیت این است که ما احتياج نداريم کنگره اين توافق را تاييد کند، ما فقط نیاز داریم کنگره آن را بر هم نزند».

وی اظهار داشت: «جمهوريخواهان حتی پيش از اين که توافق هسته‌ای حاصل شود، با آن مخالف بودند و اعلام کردند که اين توافق بد است و نبايد سر بگيرد».

کد خبر 303382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha