همشهری آنلاین: معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی به وجود مشکل در بخش شمال صفحه رادار تهران اشاره کرد و گفت: آنچه که مشاهده می‌شود آن است که رادارهای هواشناسی توسط یک سری از امواجی که منشاء آن برای ما روشن نیست دچار اختلال می‌شوند.

علی عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا گفت در مورد مشکل پارازیت‌ها و اینکه عنوان می‌شود یکی از دلایل عدم پیش‌بینی‌ طوفان‌ها وجود این مشکل بوده است، افزود: این امواج که منشاء آن برای ما روشن نیست بیشتر برای رادار تهران اتفاق می‌افتد. منشاء انتشار و علت آن برای ما روشن نیست و یک چهارم صفحه رادار توسط این موج‌ها پوشیده شده است و به زحمت می‌توان اطلاعات این بخش را مشاهده کرد.

عابدینی با اشاره به اینکه کارشناسان آلمانی این رادارها را نصب کرده‌اند گفت: آنها مدعی شدند این موج‌ها پارازیت محیطی است. نویزها با طول موج‌هایی که رادار کار می کند در محیط وجود دارد و قسمت شمال صفحه ایستگاه تحت تاثیر این نویزها است و در جنوب رادار تصویر مشکلی ندارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه هنوز صد درصد برای ما روشن نشده که پارازیت‌هایی که امواج ماهواره‌ای پخش می‌کنند، امواج رادار هواشناسی را دچار مشکل می‌کنند،‌ گفت: این امر برای ما هنوز محرز نشده و یک احتمال است و با استفاده از نرم‌افزارهایی و کد نویسی دنبال آن هستیم که این نویزها را از صفحه رادار فیلتر کنیم.

مجلس شورای اسلامی نیز در سال گذشته اختلال شبکه راداری هواشناسی در روز وقوع طوفان تهران را وجود پارازیت‌ها عنوان کرده بود.

کد خبر 303278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha