همشهری آنلاین: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که پیوند آشکاری میان سلامت مالی و سلامت روانی وجود دارد، و میزان بدهی‌ها ممکن است به عنوان شاخصی عینی از وضعیت روانشناختی‌ به کار رود.

depression

به نوشته هافينگتون پست بر اساس گزارش انستیتوی اوربان در سال 2014 تقریباً 35 درصد از آمریکاییان دارای بدهي‌هاي پرداخت‌ نشده بودند. میانگین دیون با تأخیر در پرداخت حدود 5178 دلار برای هر نفر بود که شامل تركيبي از تراز کارت اعتباری، صورت‌حساب‌های پزشکی و عدم پرداخت هزینه ملزومات است.

و این مقدار فقط مربوط به بدهي‌هاي شخصی است. اغلب مالکان کسب و کارهای کوچک نیز دارای شکلی از بدهي‌هاي مربوط به شغلشان هستند. یک نظرسنجی در سال 2012 نشان داد که 26 درصد صاحبان کسب و کار از وضعیت بدهي‌هاي شرکتشان ناراحت هستند.

  • بدهی و سلامت روانی

 انستیتوی ملی بهداشت روانی مي‌گوبد تقریباً از هر پنج آمریکایی یک نفر در سال ناخوشی روانی را تجربه می‌کند و بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که افراد دچار مشکلات بهداشت روانی با احتمال بیشتری بدهی بالا می‌آورند.

پژوهشگران دانشگاه ساوث همپتون به بازبینی 65 بررسی درباره رابطه بدهی و سلامت روانی پرداختند. این گزارش که در ژورنال Clinical Psychology Review منتشر شده است، رابطه‌ای را میان بیماری روانی و مشکلات مالی نشان داد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که احتمال داشتن مشکلات سلامت روانی در افرادی که بدهی دارند، سه برابر بالاتر است. افسردگی، اختلالات اضطرابی و اختلالات روان‌پریشی از جمله بیماری‌های روانی شایع در افرادی است که دچار بدهی شده‌اند.

این بررسی نشان داد که حتی رابطه‌ای قوی‌تر میان خودکشی و بدهی داشتن وجود دارد. افرادی که در خودکشی موفق می‌شوند، با احتمال هشت برابر بیشتر مقروض هستند.

به‌علاوه افراد دارای بدهی با احتمال بیشتری ممکن است دچار اعتیاد به الکل و وابستگی به مواد روان‌گردان غیرمجاز شوند. اما این پژوهشگران رابطه‌ای میان داشتن بدهی و سیگار کشیدن نیافتند.

بدهی‌های با سررسید کوتاه بیشترین خطر را از لحاظ همراهی با افسردگی داشتند. بررسی دیگری که در ژورنال Family and Economic Issues منتشر شد نشان داد که افراد ازدواج‌نکرده، افرادی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و آن‌هایی که میزان تحصیلات کمتری دارند، به‌خصوص مستعد اثرات زیان‌بار استرس ناشی از بدهی‌های مربوط به کارت اعتباری و صورت‌حساب‌ها هستند.

  • تاثیر وام خرید خانه بر سلامت روانی

بااینکه بدهی‌های بدون پشتوانه با افزایش خطر مشکلات سلامت روانی همراه است، یک بررسی جداگانه نشان داد که وام گرفته‌شده برای خرید خانه با رهن قرار دادن آن با افزایش مشکلات روانی همراهی ندارد. در واقع، یک بررسی که در سال 2004 در ژورنال Housing Studies منتشر شد، نشان دادن صاحب‌خانه‌ها میزان کمتری از ناراحتی روانی نسبت به اجاره‌نشینان دارند.

کاهش مشکلات سلامت روانی فقط در این مورد، فقط وقتی صادق است که شما پول کافی برای بازپرداخت وام خريد خانه را نداشته باشید. یک بررسی در سال 2007 که در ژورنال Psychological Medicine منتشر شد، نشان داد، ناتواني در بازپرداخت وام خانه اثری عمده بر بهزیستی روانی دارد. این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که افرادی که در بازپرداخت وام مسکن دچار مشکل می‌شوند، ناراحتی روانی‌شان مشابه ناراحتی فردی است که طلاق یا از دست شغل را تجربه می‌کند.

  • کدام‌ یک اول شروع مي‌شود؟

گرچه بررسی‌های متعدد پیوند میان سلامت مالی و سلامت روانی را نشان داده‌اند، رابطه سببی میان این دو روشن نیست. نظریه برخی از پژوهشگران این است که نگرانی درباره بدهی به افزایش استرس و کاهش توانایی ایستادگی در برابر مشکلات سلامت روانی می‌انجامد.

سایر پژوهشگران این فرضیه را مطرح می‌کنند که مشکلات بهداشت روانی فرد باعث اختلال در مدیریت مالی به‌وسیله او می‌شوند. بیماری روانی ممکن است باعث کاهش توانایی خویشتنداری (self-control) شود و به خرج کردن بیشتر بینجامد. به علاوه مشکلات بهداشت روانی ممکن است اشتغال فرد را به خطر بیندازد و به این ترتیب به افزایش مشکلات در پرداخت صورت‌حساب‌ها بینجامد.

همچنین احتمال زیادی وجود دارد که بدهی‌های مالی و مشکلات بهداشت روانی باعث تشدید یکدیگر شوند. بدهی بالا آوردن ممکن است احتمال دچار شدن به مشکل سلامت روانی را افزایش دهد و مشکلات سلامت روانی هم خطر بدتر شدن وضعیت مالی و بدهی بیشتر را می‌افزاید.

  • کاهش هزینه روانی بدهی

بدهی موضوعی قابل‌حل است؛ اما اگر شما با افسردگی و اضطراب دست‌وپنجه نرم کنید، مشکلات سلامت روانی شما ممکن است توانای‌تان برای حل این مشکل را مختل کند. به‌طور مشابهی، اگر غرق در بدهی‌ها باشید، پرداختن هزینه‌های درمان برای مشکلات روانی‌تان ممکن است برایتان عملی نباشد.

جدا از اینکه کدام‌یک از این دو -بدهی یا مشکلات سلامت روانی- اول شروع شده باشند، راه‌حل ممکن است این باشد كه به هر دو مشکل به‌طور همزمان پرداخت. هنگامی‌که شما در سلامت روانی باشید، یافتن راهی برای پرداخت بدهی‌هایتان ساده‌تر است؛ و هنگامی به وضعیت مالی‌تان سروسامان می‌دهید، بهبود یافتن وضعیت روانی‌تان آسان‌تر می‌شود.

حتی اگر در حال حاضر دچار مشکلی نیستند، بهتر است حساب بانکی‌تان را زیر نظر داشته باشید و به سلامت روانی‌تان هم توجه کنید. صرف بازشناسی پیوند میان بدهی مالی و ناراحتی روانی می‌تواند شما را وادارد که مراقب سلامت مالی و سلامت روانی‌تان باشید.

کد خبر 303230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha