چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

مرتضی طلایی: به یاد مظلومیت شاهدان خبرنگار همه‌ساله روز ۱۷مرداد، روز خبرنگار نامیده می‌شود؛ شغلی که پر از مسئولیت‌ها، تکالیف و رسالت‌های سنگین در حوزه‌های متنوع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

در بيان اهميت پيشه خبرنگاري اغراق نخواهد بود اگر بگوييم روز 17مرداد و تمام همايش‌ها، يادبودها؛ تقديرها و وعده‌هاي كمتر
تحقق يافته‌اش، پاسداشتي بسيار اندك و ناكافي از حرفه مهم خبرنگاري است از اين‌رو كه بخش مهمي ازتوسعه و امنيت امروزمان، مرهون تلاش خبرنگاران و روزنامه‌نگاراني است كه تلاش مي‌كنند همچون اسلافشان مؤثر واقع شوند.

آناني كه در قامت مرداني بلندهمت و شجاع ظاهر شدند و با زدودن پرده‌هاي جهل از شيشه‌هاي زنگار گرفته جامعه ايراني، مبادرت به انتشار روزنامه كردند و مقدمات رستاخيز مردم ايران و شكل‌گيري انقلاب مشروطيت را رقم زدند كه بهاي آن نيز جان دادن در جوخه اعدام سلطان‌هاي قلدر زمانه بود.

لذا پيشه خبرنگاري از اين جهت به‌عنوان مسئولانه‌ترين و حساس‌ترين شغل مطرح مي‌شود كه به واسطه تأثير‌گذاري بالايي كه در تغيير و تهييج افكار جامعه دارد مي‌تواند زمينه‌هاي مساعد رشد و توسعه جامعه را فراهم كند يا برعكس مقدمات انحطاط يك جامعه به حساب آيد. متأسفانه آنچه جامعه خبري كشور ما را به‌صورت جدي تهديد مي‌كند، نبود امنيت رواني و مادي براي خبرنگاران است.‌آنها در جامعه با هزينه‌هاي بالاي اجتماعي مواجه مي‌شوند و در تهيه گزارش‌ها مي‌بايست ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هاي دست و پاگير اداري و بعضا تهديدهاي حقوقي را به جان بخرند تا بتوانند خبر يا گزارشي به دور از غرض ورزي و جانبداري به چاپ برسانند.

برخي روابط عمومي سازمان‌هاي مختلف بدون در نظر گرفتن قانون دسترسي آزاد به اطلاعات ، مانع جدي پيش روي آنها در انتقال اخبار غيرگزينشي و شفاف به‌حساب مي‌آيند.‌در كنار اين سختي‌ها آنها با تمام فنون حرفه‌اي و اخلاقي كار خود، بايد مجهز به هنر بصيرت، حلم و صبر و كارداني و مشورت باشند تا ناخواسته عامل پخش شايعات دشمنان قسم خورده جامعه اسلامي نيز نباشند.

خوشبختانه در چند سال اخير با تمام همت و تلاشي كه نظام استكبار جهاني براي ايجاد جو رواني منفي در جامعه داشت اما رسانه‌هاي ما رسالت اخلاقي و حرفه‌اي خود را در تشخيص اخبار از شايعات به درستي به جا آوردند و آنها را در اين زمينه نوميد كردند. در يك جمع بندي بايد عرض كنم نقش خبرنگاردر ايجاد پويايي جامعه، غيرقابل انكار است و تأمين پايدار سلامت زيستي و رواني جامعه نيز مرهون زيست هوشمندانه‌اي است كه خبرنگاران و رسانه‌ها با انتقال اخبار درست شالوده‌هاي آن را پي مي‌نهند.

در پايان روز خبرنگار را به تمامي خبرنگاران عزيز كشورم تبريك مي‌گويم كه بي‌منت و در تمامي شرايط رنج و خطر اين كار را به‌جان مي‌خرند و منادي آگاهي بخش جامعه هستند و از خداوند منان براي اين عزيزان آرزوي موفقيت و پيروزي دارم.

  • نايب‌رئيس‌شوراي‌شهر
کد خبر 303216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha