شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب "فریاد جرس" اثر آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای برای چهارمین بار از سوی انتشارات «تولید کتاب (تک)» منتشر خواهد شد.

این کتاب ترجمه ادبی مجموعه‌ای از وصایای حضرت امیرالمؤمنین(ع) به حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع) و نامه آن حضرت به مالک اشتر است.

به گزارش روابط عمومی «بنیاد حکمت اسلامی صدرا» این کتاب با دیباچه‌ای به قلم مؤلف آغاز می‌شود و پس از آن مقدمه‌ای شیوا و دلنشین از زبان حضرت امام علی(ع) آورده شده است و بخش‌های دیگر آن شامل، ترجمه فارسی وصیتنامه حضرت علی(ع) به امام حسن (ع)، متن عربی وصیتنامه مولای متقیان به فرزند ارشدش، متن وصیتنامه دیگری از حضرت علی (ع) به حسنین(ع) و در پایان، فرمان حضرت امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر است.

در دیباچه «فریاد جرس» به قلم استاد خامنه‌ای آمده است: «اگر هر دیباچه‌ای را با کلامی سرورمایه و شادمانه باید آغاز کرد، من این نوشته را با کلمة پر میمنت مرگ می‌آغازم... که دیباچه زندگانی جاویدان است. زشتی یا زیبایی مرگ، و سرور افزایی یا غماوری آن بسته به جهان‌بینی نگرنده و شنونده آنست.

برای آنکس که نظرگاهش محدود به این کره کوچک خاکی است و جز اندکی بسیار اندک از قوانین طبیعت را نمی‌شناسد و نمی‌بیند و اینهمه جهانهای کوچک و بزرگ گرداگرد خود را از برای آن می‌داند که «نانی به کف آرند و به غفلت! بخورند»، مرگ تنها یک تغییر و تعطیل جسمانی زیست‌شناختی است، که انحلالی شیمیایی بدنبال دارد.

اما برای انسانی که زود گذشتن از این جهان را به معنای زودتر رسیدن به کمال آرزوها می‌داند، و زودتر رسیدن به منزلگاه اصلی، مرگ دروازه‌یی است که تا از آن نگذرد به منزل نمی‌رسد و گذر از دهلیز مرگ برایش پرمیمنت است و نام مرگ برای او بهجت افزاست، بویژه مرگی که در راه شتاب حرکت تکاملی جامعه با ایثار جان و فداکاری باشد، یعنی شهادت. «پس چه ترسد؟ کی ز مردن کم شده؟» و نمی‌ترسد.

سید محمد خامنه‌ای اضافه کرده است: «وصیّت، یکی از جلوه‌های توجه اسلام به اهمیت بازنگری و برنامه‌ریزی هر فرد در امور فردی و اجتماعی خود برای پس از مرگ و تنظیم کار تربیت فرزندان و تمشیت امور بازماندگان است.

در واقع فلسفه وصیت، همین انتقال تجربیات و مهمترین دستاوردهای یک مرد باتجربه آزموده به فرزندی تازه به دوران رسیده است، همچنانکه سربازی پیر، سلاح و جوشن به سرباز جوان بعدی بسپارد و دشمن و دوست را به او بشناساند.

استاد خامنه‌ای دیباچه خود بر «فریاد جرس» را اینگونه پایان می‌دهد:

«سخنان یک پدر در لحظه کوچ از این جهان، برگزیده‌ترین، پربهاترین و مهترین سخنان اوست. گرانبهاترین اندرزها و تجربه‌های اندوخته یک پدر را می‌توان با وصیّت، یعنی واگذاری سرمایة معنوی حاصل از کارکرد زندگی این جهانی به فرزند شناخت، آن لحظه که یک پای در رکاب و یک دست به مرکب دارد و «جرس فریاد می‌زند که بربندید محملها».

در این میان، سخنان امام پرهیزکاران، امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) گزیده‌ترین و پربهاترین بوده است و پیداست که وصیت او به بهترین کسانش بایستی بالاتر از همه گزیده‌ها و پربهاترین آن پرمایه‌ها باشد، اینست که این وصیتنامه ارزش معنوی بسیار دارد.

کتاب «فریاد جرس» با 116 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه، بهای 1650 تومان و در قطع رقعی به زودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 30320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز