چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز تولید اولین قرص چاپ سه‌بعدی جهان را صادر کرد،‌دارویی به نام اسپریتام که برای کنترل صرع چاپ خواهد‌شد.

قرص

براساس گزارش BBC، اين دارو توسط شركتي به نام Aprecia Pharmaceuticals توليد شده‌است،‌شركتي كه درحال حاضر تنها براي كنترل تشنج ناشي از بيماري صرع قصد توليد قرص‌هاي چاپ سه‌بعدي را دارد،‌اما اميدوار است در آينده از طريق سكوي چاپ سه‌بعدي خود داروهاي ديگري را نيز توليد كند. قرص جديد قرار است در اولين چهار ماهه سال 2016 وارد بازار شود.

چاپ كردن داروها به ويژه قرص‌ها لايه‌بندي دارو را فشرده‌تر ساخته و دقت دوز داروها را در هر واحد قرص افزايش خواهد‌داد.  فناوري مجزايي به نام ZipDose كه توسط اين شركت توليد شده نيز بلع داروها با دوز بالاتر را تسهيل خواهد‌كرد. چاپ كردن دارو به آن معني است كه مي‌توان تا هزار ميليگرم دارو را درون يك قرص گنجاند و قرصهايي كه به اين شيوه توليد مي‌شوند به شيوه ديگر داروهاي خوراكي در بدن هضم خواهند شد.

سازمان غذا و داروي آمريكا پيش از اين مجوز توليد ابزارهاي پزشكي،‌به ويژه اندام‌هاي مصنوعي را صادر كرده‌بود اما اين اولين باري است كه مجوز توليد قرص‌هاي چاپ سه‌بعدي براي يك شركت داروسازي صادر شده‌است.

امكان چاپ سه‌بعدي داروها زمينه توليد داروهايي متناسب با نيازهاي خاص بيمار را فراهم خواهد‌آورد، داروهايي كه تاثيرگذاري بيشتري نسبت به داروهاي رايج كنوني خواهند داشت كه براي درمان طيف گسترده‌اي از انسان‌ها با بيماري يكسان اما ساختار بدني متفاوت توليد مي‌شوند.

به گفته محققان دانشگاه لنكاشاير براي 50 سال قرص‌ها در كارخانه‌ها توليد مي‌شدند و سپس براي بيمارستان‌ها و داروخانه‌ةا ارسال مي‌شدند، اما چاپ سه‌بعدي به آن معني است كه مي‌توان داروها را در فاصله‌اي نزديك‌تر به بيماران توليد كرد و دوز هر دارو را متناسب با نياز بيمار با استفاده از نرم‌افزاري ساده تنظيم كرد،‌ تكنيكي كه درمان شخصي‌سازي شده را به فرايندي ارزان‌قيمت تبديل خواهد‌كرد.

عملكرد چاپ سه‌بعدي خلق يك جسم به صورت لايه به لايه است و در زمينه توليد دارو،‌ چاپگرها متناسب با چاپ مواد دارويي تنظيم خواهند‌شد. اين تكنيك از چاپ در پزشكي كاربردي فراوان دارد زيرا پزشكان مي‌توانند با استفاده از آن اعضاي مصنوعي متناسب با جراحات بدن افراد را چاپ كنند. براي مثال يك دندانپزشك مي‌تواند با كمك چاپگر سه‌بعدي فكي مصنوعي به همراه دندان‌ها يا ديگر ايمپلنت‌هاي مورد نياز كارش را متناسب با ساختار صورت بيمارش چاپ كند. 

کد خبر 303161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha