سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مولود چاوش اوغلی وزیر خارجه ترکیه در چهل و هشتمین نشست وزیران خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه. آن) خواستار عضویت کشورش در این اتحادیه شد.

 ترکیه خواستار عضویت در آ.سه.آن شد

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ترکیه بنابه دعوت مالزی که ریاست دوره ای آ.سه. آن را دارد، در این نشست که روز سه شنبه در کوالالامپور شروع بکار کرد، شرکت کرده است.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد: چاوش اوغلی روز سه شنبه  در حاشیه نشست وزیران با تون رزاق نخست وزیر مالزی دیدار و گفت و کرد.

وی پس از این دیدار در گفت و گو با خبرنگاران توسعه مبادلات بازرگانی، همکاری در صنایع دفاعی، مبارزه با داعش و پیکارجویان خارجی را از محورهای اصلی مذاکره بین دو طرف عنوان کرد و گفت: مالزی هم پیمان ترکیه در آ.سه.آن است و امیدوار است ترکیه نیز به عضویت این اتحادیه در آید.

وزیر خارجه ترکیه با ابراز امتنان از شرکت در نشست وزیران خارجه آ.سه.آن به عنوان میهان ویژه گفت: ترکیه می تواند در صورت عضویت فواید و دستاوردهای خوبی برای آ.سه.آن. داشته باشد. ترکیه با اعضای مهم این اتحادیه رابطه نزدیک و راهبردی دارد.

او با اشاره به اینکه شماری از کشورهای آ.سه.آن اصولا شریک در گفت و گو می باشند، گفت: امیدوارم آ.سه.آن با لحاظ این رابطه، تصمیم مثبتی در خصوص عضویت ترکیه اتخاذ کند.

چاوش اوغلی افزود: ترکیه در کشورهای عضو آ.سه.آن نمایندگیهای خودرا افزایش داده است، افزود: ترکیه فقط در لائوس نمایندگی ندارد که بزودی سفارت ترکیه در پایتخت این کشور افتتاح می شود.

او با اشاره به اینکه ترکیه از طرح ائتلاف تمدنهای سازمان ملل حمایت می کند، گفت: ما می توانیم در خصوص مبارزه با نژادپرستی و اسلام هراسی نیز همکاری داشته باشیم.

وزیرخارجه ترکیه گفت: مالزی را برای شرکت در نشست سران گروه 20 که قرار است در نوامبر سالجاری در آنتالیا برگزار شود، دعوت کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز در سفر دوره ای اخیر خود به کشورهای خاور دور خواستار پیوستن کشورش به اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا شد .

او ابتدا به چین رفت و سپس در اندونزی ضمن تاکید بر اهمیت اتحادیه آسه آن از تصمیم انکارا برای پیوستن به این اتحادیه خبر داد.

اردوغان همچنین با تاکید بر اینکه سازمان همکاری های شانگهای نیز اهمیت ویژه ای برای ترکیه دارد، گفت، پس از هند و پاکستان، ترکیه نیز به این سازمان می پیوندد.

آ.سه. آن یک اتحادیه بین دولتی منطقه ای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای واقع در جنوب شرق آسیا است که در 9 اوت 1967 در بانکوک تاسیس شد.

کد خبر 303076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha