دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنی ۵۸ ساله در ایالت فلوریدای آمریکا به اولین زن در آمریکا تبدیل شد که از چشمان بیونیکی استفاده می‌کند، چشمانی که پس از ۱۳ سال بار دیگر قدرت دیدن اجسام را به او بازگردانده‌اند.

چشم بیونیکی

براساس گزارش ساينس الرت، چشمان بيونيكي اكنون تنها شكل‌هاي اوليه اجسام را براي اين زن هويدا مي‌سازند اما با كمي تمرين وي مي‌تواند جهان را با جزئيات بيشتري مشاهده كند.

كارمن تورس در سن 18 سالگي به بيماري رتينيتيس پيگمنتوسا مبتلا شد، بيماري كه به تدريج سلول‌هاي مخروطي حساس به نور را در شبكيه چشم از بين مي‌برد و در گذر زمان قدرت ديد فرد را به شدت مختل مي‌سازد. تورس در سن 45 سالگي در اثر ابتلا به اين بيماري كاملا نابينا شد.

اما 9 ماه پيش سيستم شبكيه مصنوعي آرگوس دو به كمك جراحي در چشمان وي پيوند زده شد. اين سيستم  بيونيكي مي‌تواند هرآنچه در ميدان ديد تورس قرار ميگيرد را از طريق دوربيني كه درون يك عينك آفتابي قرار گرفته ضبط مي‌كند. تصاوير ويديويي از طريق واي‌فاي به رايانه‌اي پوشيدني ارسال مي‌شوند و اين رايانه تصاوير را به پالس‌هاي الكترونيكي تبديل مي‌كند كه به الكترود‌هاي كاشته شده درون چشمان تورس ارسال مي‌شوند. اين پالس‌هاي الكتريكي اعصاب بينايي را تحريك كرده و به مغز امكان ديدن الگوهاي نوري را مي‌دهد.

با اينكه تصاويري كه تورس با كمك اين چشمان بيونيكي مي‌بيند مشابه آنچه افراد عادي مي‌بينند نيست، اما مانند روند يادگيري زباني جديد،‌تورس بايد بتواند با تمرين آنچه ميبيند را به آنچه برايش كارايي دارد ترجمه كند. وي تاكنون توانسته شكل‌هايي مانند ساختمان‌ها و انسان‌ها را تشخيص دهد. وي حتي توانسته در تاريكي شب ستاره‌هاي آسمان را نيز ببيند.

تورس يكي از 100 انسان در سرتاسر جهان است كه از چشمان بيونيكي بهره مي‌برد. اين سيستم درحال حاضر دوره آزمايش باليني خود را سپري مي‌كند تا تاثيرگذاري آن در درمان بيماري‌هاي بينايي ناشي از سالخوردگي مورد بررسي قرار گيرد. محققان همچنين در جستجوي راهكارهايي براي استفاده از اين سيستم براي انواع مختلفي از نابينايي در افراد هستند.

کد خبر 302941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha