همشهری‌آنلاین: یحیی کمالی‌پور در نشست ماهانه انجمن روابط عمومی ایران گفت: کار ما در عرصه روابط عمومی ناتمام است.

یحیی کمالی پور

روابط عمومی باید در همه حوزه‌ها فعال و محدودیت نداشته باشد و نباید خود را در یک چهارچوب و حباب محصور کند. انجمن روابط عمومی ایران باید چتری برای تمام روابط عمومی‌های سراسر کشور باشد تا بین آنها هماهنگی‌های لازم انجام شود. در صورت بروز این هماهنگی‌ها می‌توانند بهتر، منسجم‌تر و با برنامه‌ریزی بهتری در راه توسعه ایران قدم بردارند.

به گزارش شفقنا رسانه، یک ‌صد و هشتاد و یکمین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران، با موضوع ارتباط آفرینی، هنر روابط عمومی با حضور یحیی کمالی پور، مدیر مرکز مطالعات جهانی در دانشگاه پوردو، غلامرضا کاظمی‌دینان، رییس انجمن روابط عمومی ایران، احمد یحیایی ایله‌ای، مدرس ارتباطات و جمعی از دانشجویان رشته روابط عمومی، روز چهارشنبه هفتم مرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کاظمی دینان با بیان این که خداوند با هنرمندی تمام ما انسان‌ها را آفریده و پس از آفرینش ما به خود تبریک گفته است، ادامه داد: ما انسان‌ها باید مانند خداوند، هنردوست و هنرمند باشیم. محله روابط عمومی سرشار از انرژی مثبت است و افراد بدون مثبت‌نگری و زیبانگری نمی‌توانند وارد این محله شوند؛ اگر وارد شوند نمی‌تواند تنفس کنند. مثبت نگری، قدرت تحمل و شکیبایی روابط عمومی‌ها را بالا می‌برد تا شنونده خوبی باشند و مخاطبان بتوانند به راحتی با آنها صحبت کنند.

او در ادامه گفت: من عاشق کار روابط عمومی هستم به طوری که آمادگی هر نوع فداکاری برای روابط عمومی را دارم. اگر امروز اسمی از خود دارم آن را مدیون روابط عمومی هستم. ما باید قدردان شغل روابط عمومی به عنوان شغلی مقدس از طرف خدای ارتباطات باشیم. شغل روابط عمومی از نظر درآمد مالی چشم‌گیر نیست اما شادی که به مردم اهدا می‌کنیم، دنیایی دارد. قرار است انجمن روابط عمومی با سازمان محیط زیست تفاهم نامه‌ای داشته باشد و به آموزش تعدادی از شورا یاری‌هایی بپردازد که نماینده روابط عمومی دارند.

  • روابط عمومی نباید دارای چهارچوب باشد

در ادامه این نشست، کمالی پور گفت: در طول مدتی که به ایران سفر کردم، شاهد قدم‌های مهمی در راه توسعه و پیشرفت روابط عمومی در ایران و در استان‌های مختلف کشور بودم و شروع این حرکت‌ها از تهران نمود پیدا کرده است. خوشحال هستم که هنرمندان برای خود خانه‌ای دارند. خانه به معنی عشق، دوستی، همدلی، شادی، پیشرفت، پشتیبانی و حمایت است و همه ما نیاز به خانه داریم و من امیدوارم انجمن روابط عمومی و روابط عمومی‌ها به طور کلی دارای خانه روابط عمومی شوند.

کمالی پور با اشاره به تجربیات و عکسهای خود از سفر به ایران گفت: با توجه به توافق‌نامه‌ای که انجام شد و من آن را به فال نیک می‌گیرم، امیدوارم درها و پنجره‌ها باز شود و ایران به عرصه جهانی وارد شود و برای رسیدن به این امر مهم نقش روابط عمومی‌ها بسیار مهم می‌شود. یکی از معضلات بزرگ ما توالت‌های عمومی است. این معضل از فرودگاه که به عنوان اولین برخورد و نگاه شروع می‌شود تا مکان‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند. توالت‌های عمومی فرودگاه بین المللی ما در پایین‌ترین سطح قرار دارد و من از این بابت خجالت می‌کشم. در بعضی کشورهای کوچک اطراف، نظم و سامان بهتری نسبت به کشور بزرگی مثل ایران وجود دارد. این معضل نقطه ضعف روابط عمومی‌ها را نشان می‌دهد که نسبت به این امور بی اعتنا هستند.

  • روابط عمومی‌ها باید عادت‌های رفتاری بد مردم را تغییر دهند

این مدرس ارتباطات ادامه داد: با توجه به وجود گردشگران مختلف کشورهای اروپایی و امریکایی که تمایل دارند ایران را از نزدیک ببینند، آن هم ایرانی که بیش از 35 سال در اخبار اسم آن را شنیده‌اند و چهره منفی از آن نشان داده شده است. روابط عمومی‌ها باید این بستر را برای گردشگران مختلف فراهم کنند و سعی کنند چهره خوب ایران را به خارج از ایران نشان دهند. ما باید بهترین باشیم. توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند در مسیر راه، استراحت‌گاه و جایگاه تمیزی برای توقف آنها در نظر گرفته نشده است. ایرانی‌ها به محیط زیست اطراف خود بی‌توجه هستند. من از مکان‌هایی عکس گرفتم که سرشار از زباله هستند، درحالی که سطل زباله وجود دارد اما زباله‌ها را در اطراف آن می‌ریزند و این امر نشان دهنده عادت است و روابط عمومی‌ها وظیفه دارند این عادت‌های بد را از بین ببرند.

کمالی پور به دو اتفاق مهم تاریخ ارتباطات اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین اتفاق، اختراع چاپ بود که همه مراحل و حوزه‌های زندگی را متحول کرد. دومین انقلاب ارتباطاتی، اینترنت بود که همه ما را تحت تاثیر قرار داد به طوری که ما را از ارتباطات سنتی به ارتباطات دیجیتال پیوند داده است. دنیای دیجیتال به روابط عمومی‌ها این امکان را می‌دهد که به طور مستمر با مخاطبان خود در تماس باشند و از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند اما یکی از اشکالات این است که سرعت اینترنت خیلی کند است و دسترسی به اطلاعات به راحتی امکان پذیر نیست. روابط عمومی ها باید این حوزه‌ها را آسیب شناسی کنند تا بتوانند برنامه‌ریزی متناسب با آنها را انجام دهند. همه ما خواستار ایرانی موفق با چهره‌ای مثبت هستیم تا بتوانیم برای دیگران الگو باشیم نه این که از دیگران الگوبردای کنیم.

  • روابط عمومی فراتر از ارتباطات است

در ادامه این نشست یحیایی ایله‌ای با بیان این که ما یک تعریف شفاف و درست از روابط عمومی و ارتباطات نداریم، گفت: می‌دانیم که ارتباطات، انتقال اطلاعات و نه انتقال پیام است و بسیاری از ما در حال انتقال اطلاعات هستیم. انتقال اطلاعات به سرعت در حال انجام است ولی آیا این که روابط انسانی در حال پیشرفت است یا نه سوال اساسی است؟ چه تفاوتی بین ارتباط و روابط وجود دارد؟ روابط عمومی چیزی فراتر از ارتباطات است. اگر در روابط عمومی به احساسات خود و دیگران گوش ندهیم روابط عمومی شکل نمی‌گیرد. در فرایند ارتباط باید به قبل، حین و بعد از ارتباط توجه کنیم. در این صورت، قبل از ارتباط ما بیشترین فرصت را برای تبلیغات و اطلاع رسانی داریم. اما بعد از ارتباط سهم اطلاعات افزایش پیدا می‌کند و نکته مهم در این بین برقراری روابط انسانی است و این ارتباطات انسانی نقش مهمی در تولید اعتماد دارد. که در این زمینه ما بسیار ضعف داریم و ارتباط بین روابط عمومی سازمان‌ها و مردم روز به روز شکاف بیشتری پیدا می‌کند به طوری که ما شاهد روابط عمومی زرد هستیم. زمانی که روابط عمومی‌های ما پنهان‌کاری کنند و حقیقت را نگویند، ما شاهد روابط عمومی زرد هستیم.

  • روابط عمومی‌ها می‌توانند انرژی مثبت تولید کنند

او در ادامه گفت: من معتقدم ارتباط آفریده می‌شود. درست است که همه ابزارها برای برقراری ارتباط در اختیار ما قرار دارد اما ارتباط بین ما ناقص شکل می‌گیرد و برای برقراری یک ارتباط کامل نیازمند روابط عمومی هستیم. روابط عمومی نقش مهمی در شکل دادن و انتقال پیام دارد. تمام انرژی ما صرف ارتباط می‌شود. اما نکته مهم این است که آیا این انرژی صرف ارتباطات مثبت می‌شود یا خیر؟ ما چه ابزارهایی لازم داریم تا ارتباط مثبت برقرار کنیم؟ ارتباط آفرینی با برقرای ارتباط متفاوت است. چون ارتباط آفرینی برقراری ارتباط مثبت و ماندگار است به طوری که ما همیشه این ارتباط را به عنوان یک حس خوب به یاد داریم. ما ارتباطی‌ها باید بر بحث انرژی مثبت بسیار کار کنیم. بر این اساس استادان ارتباطی باید به سمت آموزش مهارت‌های ارتباطی بروند. اما بسیاری از استادان ارتباط این آموزش‌ها را حتی در سطح عام آن تدریس نمی‌کنند.

یحیایی ایله‌ای در پایان به مدلی برای ارتباط آفرینی اشاره کرد و گفت: این مدل شبیه درختی است که ریشه‌های آن را تحقیق، تحلیل، برنامه‌ریزی و ارزیابی تشکیل می‌دهد. اگر این ریشه‌ها تقویت نشوند، دچار مشکل می‌شویم. در ساقه‌های این درخت ما با تبلیغ، اطلاع‌رسانی و روابط عمومی مواجه می‌شویم. در نتیجه میوه، محصول این ریشه می‌شود. اگر ریشه‌ها قوی نباشند، ما استادان و شاگردان خوبی تربیت نمی‌کنیم. در بخش تحقیقات در روابط عمومی بسیار ضعیف هستیم.

  • روابط عمومی‌ها باید با مدیریت بحران آشنا باشند

در پایان این نشست پنلی با موضوع بررسی نقش روابط عمومی سازمان هواشناسی در بروز اتفاقات اخیر برگزار شد که طی آن مطهری نژاد به عنوان دبیر انجمن روابط عمومی ایران در نقد روابط عمومی سازمان هواشناسی گفت: روابط عمومی سازمان هواشناسی توانایی پاسخ واکنشی به رسانه‌ها و مردم را نداشت. در صورتی که وظیفه روابط عمومی در شرایط بحران پیش بینی این بحران‌ها و برنامه‌ریزی متناسب با این دسته از اتفاقات است تا بتواند افکار عمومی را هدایت کند.

کاظمی‌دینان نیز در این باره گفت: روابط عمومی باید نقش آینده نگری داشته باشد. روابط عمومی شهرداری آمل و سواد کوه باید به اجرای مقررات توجه کنند تا خانه‌ها در حریم رودخانه‌ها ساخته نشوند. بر این اساس می‌گویند روابط عمومی‌ها، چشم، گوش، زبان و مغز یک سازمان هستند. روابط عمومی‌ها در این زمینه کوتاهی کردند و می‌توانستند تمام اخبار را بشنوند و تحلیل کنند.

کمالی پور در توضیح نقش روابط عمومی در شرایط بحران گفت: در این اتفاق بحث مدیریت بحران مهم می‌شود و روابط عمومی باید روند و نحوه‌ی پوشش اطلاعات را مدیریت کنند. آیا روابط عمومی‌ها خود را برای بحران آماده کرده‌اند؟ در این زمینه تمرین کرده‌اند؟ روابط عمومی‌های شهرداری باید برنامه‌ریزی و آینده‌نگری داشته باشند تا در بروز بحران‌ها بتوانند مدیریت صحیحی انجام دهند. در امریکا ما با مجموعه‌ای وسیع از وسایل ارتباطی زندگی می‌کنیم و با تلفن همراه از اخبار مطلع و از طریق شبکه‌های اجتماعی به پخش اخبار می‌پردازیم. شبکه‌های سنتی در مرحله بعدی وارد می‌شوند. هنگام بروز یک رخداد یک سیستم اضطراری وجود دارد که رادیو و تلویزیون پیامی را منتقل می‌کنند که مردم برای کسب اطلاع بیشتر درباره‌ی یک بحران به یک منبع مشخص مراجعه کنند. هماهنگی بین رسانه در وقوع بحران‌ها بسیار تعیین‌کننده است.

مطهری‌نژاد به جمع‌بندی این پنل پرداخت و گفت: باید روابط عمومی‌ها مدیریت بحران را بدانند تا قادر به پیش‌بینی حوادثی باشند که ممکن است در سازمان آنها رخ دهد و بگویند که در آن شرایط چه خواهند کرد. روابط عمومی‌ها باید به تحلیل اتفاقات و مسایل اطراف خود بپردازند و از آنها به سادگی عبور نکنند تا بتوانند نقش خود را با تحلیل‌های درست ایفا کنند و از ابزار اطلاع‌رسانی درست استفاه کنند.

کد خبر 302625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha